Tuesday, June 23, 2009

Ketua Pemuda Gerik Yang Aku kenal

Ketua pemuda Umno Gerik dah lama aku kenal, masa aku sekolah kat air panas lagi, masa tu dia repeat ting 5 dan aku polak ting 1. Aku mula-mula tak la kenal dia tapi dia kenal aku sebab abang aku sebelum tu the Legend kat sekolah tu, Nama sebenarnya Mohd Faizul Mohd Dahan. Masa kat sekolah dulu budak-budak panggil dia Joedeng. Sebenarnya Joe ni memang hebat melukis dan kerja kerja berkaitan seni, masa tu kalau dekat pusat seni sekolah banyak la dipamerkan karyanya yang memang macam seorang pelukis sepenuh masa. Pada tu cikgu seni selalu memuji dan memberi segala projek sekolah padanya termasuk mural di sekitar sekolah. Joe kemudian berhijrah ke Kuala Lumpur untuk mencari ilmu kemudian mengembangkan bakatnya sebagai pelukis, kemudian berniaga secara kecilan dirumah dan di Pasar seni. Dengan kebolehannya beberapa tahun kemudian beliau berjaya memperbesarkan empayarnyanya dengan membekalkan peralatan seperti pakaian kepada belbagai Kementerian kerajaaan. Kali terakhir aku berjumpa dengannya di perhimpunan Daulat Tuanku tempohari dengan rombangan pemuda dari Gerik. Sekarang menetap di cheras dan berulang alik ke Gerik untuk menjalankan tugasnya sebagai Ketua Pemuda seperti yang teleh diamanahkan. Semoga Joe menjadi seorang Pemuda yang berwibawa dan berwawasan.

No comments: