Wednesday, December 15, 2010

Hartamas menjadi hentian anak muda


Hari itu aku dah tak seronok melepak di uptown hawkers dekat Damansara Utama tu sbb ramai sgt org jual brg kt situ, jadi kena la cari tempat baru . Hari itu ialah rasanya kira-kira 12 thn lepas.kalau tidak sbelum ituu hari2 aku dengan kenkawan melepak dari petang sampai ke malam satu tempat bernama salleh place, mengung betul. Lama membuang masa kat situ kenal laa kawan-kawan yang masih berhubung sampai skrang. Ada yang menjadi star seperti Farah asyikin tu dan ada yang dh kahwin lain. Seterusnya cerita tadi aku dengan membe aku sorang ni namanyer sayed s je laa, dia ni baru balik kemboja masa tuu tapi disbbkan dia tak berapa suka bosnye ketika itu, jadi hari2 laa dia balik awal. Aku dengan dia hari-hari laaa dok berkeliaran kt kawasan ni. Satu hari tuu sorang member cakap ada port baik baru kt hartamas, kami pun pegi laa servey....fuyooo persembahan menarik, pemandangan indah. Sejak malam tuuu..setiap mlm kami port situ, masa tuu parking pun senang lagi, hartamas square hanya sebuah kedai cina 'hidup segan mati tak mau' bomba tuuu kawasan parking, hujung belah kiri depan bestari tuu belum ada bangunan, ada mcm food court jugak...'norren noor' pelakon seksi thn 80an berniaga kt situ...tak igt dh jual pe. Lupa aku nk cakap nama tempat tuu 'Uncle Don' ...org kata dia ni mmg kaya plat no TV3, TV2 tuu dia yg pakai, TV2 dia pakai kat Posh kot. Kedai dia tuu terpampang muka dia kt wall tepi tu. Mungkin dia ni dulu proksi UMNO kot ? Ramai laa celebriti, datuk ke, gadis2 kt situ. Sebab itulah pada thn2 ni rangkaian tv3 masa tuu mcm hampeh tak mcm skrg, sbbnye CEO nyer tiap2 mlm dok bermanja dengan aweknye, aweknye pun kadang2 lepak dgn aku hehe namanye Lenny kwnnye jessy. Kami aktif sebulan jer kt situ...lepas tuuu ..ada pergi sekali sekala. Semasa kejadian orang mati kena belasah dekat situ dah tak pergi lama dah kira tempat tuu sampai ujung kegemilangannya, lama jgk tutup lepas dah jual, tempat tuu dh jadi teruk sbb dah ada mcm2 kt situ. Sekarang kedai tuu dah jadi restoran pelita. Skarang dekat hartamas square mmg gilerrr.......terutama musim bola, sesak betul. Jalan besar kat situ pun dah bertaraf lebuhraya bole tembus ke jln duta atau ke penchala link. Aku kenkadang pegi lagi satu mamak dkt situ. Kenkadang kalau lepak dgn bos sampai lewat malam bersama kumpulan skubanya..Aku tak reti menyelam dan tak minat pun aktiviti tuuu. Kadang tu kalau nasib baik nampak laa artis kontversi Fasha Sadha dgn Bf dia Jejai tuu baru balik disko...selalunye naik camry putih plat perak tinted gelap. Jejai ni masa baya aku hari2 jugak nampak kt uptown tuu, tapi masa tuu pak dia dah bagi M3 kt dia, pak dia kan MB Perak....... yg banyak balak kt tempat aku tu. Kalau yg lain golongan 'artis' tuu tk pasan laaa tapi ada satu tempat dkt jalan Yap Kwan Seng tuu, per nama tempat tuuu?.lagipun aku dah tak merayau macam dulu..dok pusing kawasan damansara ni saja, paling jauh aku pergi seremban dan kadang-kadang setiap hari. Kalau takde aral melintang awal tahun depan siap kot kerja kat sana. Esok hari khamis dah rupanya...sampai jumpa lagi..

Monday, December 13, 2010

Mana best Kenduri gotong-royong atau katering?

Zaman pun berubah, suasana kenduri pun turut berubah. Sekarang ni kalau nk makan kenduri secara gotong-royong dh jarang berlaku, hampir semua kenduri kawen skrg samada di kg atau di taman2 dah buat pakai khidmat katering. Bila pakai katering ni suasana pun mnjadi tawar, tiada lagi drama tiada lagi airmata. Almaklum smua dtg hanya utk makan kenduri shj lepas tuu terus balik. Tiada lagi kemeriahan seperti kenduri pak saudara aku...atau abg2 aku.. Disini aku ceritakan sedikt lebih kurang bagaimana kenduri gotong royong bermula. Persiapannya mungkin makan masa berbulan. Selepas pertunangan kedua pihak lelaki dan pompuan pun menetapkanlah hari pernikahan dan kenduri..selalunye kenduri belah perempuan laa hebat, pihak lelaki alaa kadar pun tk kisah..hehe. Selalunye kenduri ni buat lepas lepas raya atau musim cuti sekolah laa...mcm bulan ni la..(mslhnye mcm bln ni tkt hujan la kalau nasib tk baek).. Bila tarikh dh hampir sebulan tuu, tuan rumah pun buat laa masyuarat. Tetapi sebelum tuu dh habis beribu dh nak besarkan rumah, nak cat, nk betulkan mcm2 laa....byk pakai duit lorrr. Semasa kunduri abg aku dulu, akulah yg ditugaskan mnjadi tukang memadah(invite) org kg, tapi untuk masyuarat ni shj.. ayatnye lebih kurang mcm ni laa 'salamkum pak long.....emmm ayah suruh dtg rumah..mlm ni lepas isyk ade kenduri..masyuarat abg nk kawen ......' Sebelum tuu mak dh pakat dgn kaum wanita nk buat nyor rendang(kerisik) ataupun pulut manis. Kenduri masyuarat pun tiba, lepas tahlil..doa...ada laa nasi lauk makan gulai ayam, ikan cabai taucu, ikan masin ulam jering.... Masyuarat ni penting kena serahkan tugas masing2, kalau tk betul2 dan lontarkan tanggujawab masing2 nati kelam kabut dan ada pulak yg merajuk..aku dh tgk semua ni. Semasa ni jugak hari apa nk pasang khemah, nk angkut kayu ke akn ditetapkan. Aku detailkan sikit tugas-tugas tuu....... kalau ada lembu ditumbangkan..akan dilantik seorang kepala daging..jadi dia lah kena adjust nk potong daging dan bahagikn dlm kawah. Lain2nye ialah Kepala masak, kepala hidang, ketua penanggah, ketua basuh pinggan, tukang buat air, runner..penyambut tetamu, ........byk lagi ni. Ada jugak tukang rembat rokok jenuh tuan rumah nk beli rokok.....tapi itulah kemeriahan kenduri kawen.Aku selalunyee kaver semua, akulah orang yg akan myelamatkan keadaan. Untuk pngetahuan semua kalau sesorg tuu tk begitu akrab dgn org kampung, sombong jgn laa buat mcm gotong royong memang kena ban laa.. Pertama sekali dgn budak2 kg ni...bila balik kg sembang dgn diaorg, lepak, belanja ke...nati depa nk tolong byk Oooooooo.

Sunday, December 12, 2010

Mari Kita kenal Potensi Diri

Salam kepada pembaca diluar sana yang mengenali atau sebaliknye. Aku baca artikel ni tulisan sorang yg pakar bidang ini iaitu DR.azizan dan aku ambik yang perlu sahaja laa untuk diambik teladan. Semoga sama-sama dpt kita pelajari, contohi ape tuu potensi diri. Katanya semua individu itu ponyai potensi diri dan boleh dikesan digilap untuk mencapai kejayaan. Setiap individu perlu mengenali potensinye dlm mencari kekuatan. Caranye mungkin melalui cap cari, senarai soalan, anak mata tahi lalat dan tarikh lahir...apabila kita dah kenal pasti potensi itu barulah kita boleh bangunkan dalam kehidupan, dlm berniaga pekerjaan dan seterusnye.... katanya lagi lafazkan kata-kata seronok, kalau dah bekeluarga...lafazkan kata2 pujian ni kepada anak, isteri, kalau yang masih bujang lafazkan kepada gadisnyer tuu..dan kepada rakan sekeliling. Bila perkataan ni tertanam dlm kepala kita, inyaallah kejayaan pasti muncul. Contohnyer awak cantik, saya kacak, awak hemsem..aku kaya, saya berjaya...seeloknyer lakukan selama 21hari.... Kenapa perlu 21 hari? Ini kerana kitaran lengkap minda selama 21 hari. Buat jangan main-main yer. Kalau dah hari-hari cakap perkara macam ni automatik minda akan ingat. Bodoh, nakal, bangang, dan perkara yang mengaibkan jangan disebut...tapi boleh kah kita menahan diri dari perkataan-perkataan ini? Hanya yang power sahaja yang mampu kot. Jangan sesekali disebut perkataan itu kepada anak, cara yang betul royak mcm ni 'kamu anak yang baik' 'kamu anak yang dengar cakap' katanyer berikan kata-kata ini ketika anak baru hendak masuk tido, alaa mcm dlm cerita omputih tuu kan selalu ade adegan ni. Waktu tido dipilih sbbnya masa ni ia dipanggil 'alpha brain wawe' tenang dan maksimum. Apabila disebut 'nakal' 'bodoh' berulangkali kepada sesiapa jua pun, pasti minda akan tertanam dgn kata-kata itu...harikan hidup ini dengan pujian terutama kepada mereka yang sudah berfamily.....katakan kpd isteri..'ayang cantik sgt hari ni' .. atau kpd suami 'abg hemsem sangat' bila laaa aku nak alami saat itu...weii nii betul tak main-main. Selamat beramal

Friday, December 10, 2010

Dulu kampung aku Lembu bersepah

res pak engku ni laen mcm la..nostalgia
Dulu kampung aku ada lembu, kambing, ikan besar2 sungai belkang rumah tuu. Hari ni aku kembalikan semua pembaca pada tahun 1984 1985, aku ketika itu dlm darjah 5..aku masa tuu pakai sebiji basikal hasil duit tabungan campur duit ayah aku(tapi abg aku sulung masa tuu pakai honda GSX moto besa). Masa tu kalau ade basikal mcm..pakai helikopter laa pulak tengah top BMX. Hari tuu setelah seharian main bola dengan kenkawan..aku pun balik la, sbb nati ade tugas seperti biasa. Lapar laa pulak aku pun selongkar laa dlm gebok tuu 'mcm almari letak lauk dlm tu' dah kenyang lepak jap...masa tuu tk pandai hisap rokok lagi..msk mngah la pandai hisap rokok ni. Suddely my mum sudah jerit..suruh aku cari sekor kambing tk balik kandang dh berapa hari. Adushh tugas mesti dilaksanakan(tapi asal ade hal jer aku yang kena abg aku p mana entah) aku kena berekan karang ayah aku balik dlm pkl 7.ptg mau kena back hand. Aku pun terus bergerak solo dgn basikal ala-ala BMX tuu cari ponya cari....haaaaaaa jumpe laa hasil maklumat orang2 kg, rupanya ada dekat kawasan felda tu..kg aku sebelah kawasan felda beb. Adegan kejar mengejar dgn kambing pun terjadi..puas jugak nk msk kandang ni ingat senang ke , kambing pulak ade laa 5,6 ekor selalunye org buat qiqah. Disebelah kandang kambing tuu ade pulak kandang lembu, dalam waktu magrib gitu kena laa buat api dlm kandang ni, pakai kayu yang besar...'BESAR ponya' lepas tuu letak pulak tahik lembu timbun kt ats kayu tuu.... confirm sampai pagi nyala. Ketika ditahun2 itu boleh kata orang kampung aku ni semuanya bela lembu, memang penuh laa tahi lembu dekat tepi jalan.Kalau ada kenduri kawen siap la..silap2 haribulan boleh terpijak. Kalau yang kena langgar tuu biasa laa..kena parang pun ada, ye laa ada org mngamuk msk kawasan rumah dia. Ohhh yer sebelah kandang lembu ni ada pokok limau, mcm limau madu tuuu tapi masam sikit..kalau dah masak tuuu manis la jugak. Aku ingat ponya laa lebat limau ni....lepas tuu depan sikit ade pokok mempelam apple, aku suke sgt mkn cecah kicap ade cabai boh gula skt. Kini itu semuanya tinggal kenangan, kampung tanjungkasau pun dah berubah rumah pun dah berselerak apabila jalan baru dibina di tengah kampung. Kalau aku ada duit bnyak nati aku nak level rumah ayah kt kampung sama dengan Jalan Besar tambak balik...buang semua pokok duian moktan, renovat rumah tu, cat cantik-cantik...confirm tak kena banjir lagi...angan-angan.

Wednesday, December 8, 2010

Komunis jalan-jalan dikampung, satu ketika dulu

Cerita ni aku dengar dari orang-orang lama dekat kampung aku. Zaman ni dalam tahun 50an, zaman ni memang komunis bermaharajelala. Memang dlm sejarah pun setelah Jepun mnyerah kalah komunis menguasai tanah melayu selama beberapa hari sebelum kedatangan pihak inggeris. Cuma dalam cerita ni aku ke depan sikit, pihak Inggeris dh datang dan sebuah kem yang besar siap ada lapangan terbang ada kat sebelah sg.kenayat.(betul ke ade airport kt kg aku dulu ni) aku tk pasti sebelum Jepun masuk ke? Atau lepas tu? Aku diberitau pihak komunis selalu mnyerang hendap kadang dibakarnye Bas, tapi org kampung tak dikacau....pembetulan bas ade sebiji tuu saja tau. Orang tua yang certa kisah ni pun masih kecik lagi...hahaha..katanya baya anak sedara aku lagi. Katanya suasana malam tuu sungguh gelap, tibaa2 ada seseorang dtg ke rumah beritau..dan berbisik. Ketika itu hanya beberapa org sahaja ponyai snapang patah. Rupanyaa beberapa kelibat komunis kelihatan ditebeng sungai(sg blkag rumah aku tu dulu....tinggi, ikan punya laa banyak, skrang ni ade la ikan beras besar jari tu). Yang berbisik tu bukannya orang biasa, darah panglima... Seperti digambarkan seperti filem 'Semerah Padi' tiba-tiba kaloq diketuk., jadi semua orang berhimpunlah dirumah tok ketua, lampu pelita semua padam...zikir pun dimulakan la. Zikir ni bukan sebarang zikir beb, nii zikir nak standby kalau ape terjadi..zikir taklah kuat hanya badan yang bergerak kot. Sebab tuu pada masa tu ada mandi minyak.. Tiba-tiba kedebummm.... Pihak askar mat salleh ni bedil mortar, askar mat salleh ni sebenarnya pun penakut jugak, diorang hentam sajer......meniarap laa semua org kampung bila dengar bunyi bedilan ni. Jap....pkena kopi 'O' dulu.Sebenarnya aku lupe la cerita ni...jangan marah tau.

Dalam perjalanan INI

Dalam perjalanan hidup kita ni, mcm-mcm akan kita tempuhi saat sedih dan saat gembira. Semasa aku kecil aku tak ingat lansung la apa yang terjadi. Saat yang aku ingat ialah ketika aku belajar di tadika, mungkin umur ketika itu dalam 6 tahun. Hari tuu yang aku ingat aku mnangis mcm kena rasuk sebab nak balik, walaupun mak ketika itu ada situ. Aku ingat lagi abang aku kadang-kadang pergi ambik naik basikal kadang-kadang pak menakan aku, tadika tuu jauh jugak sbb berada dikampung sebelah..kg padang jeri namanye, tempatnye sebuah dewan orang ramai. Ketika itu tahun 1979 lah....jalan lama lagi bengkang bengkok mcm nak naik fraser hill jln lama tu. Aku ingat lagi ketika itu askar mmg banyak mungkin daerah aku masa tuu terkenal dgn komunis kot. Paling best kalau nampak saja lori askar, aku kenkawan,sepupu aku terus ke tepi jalan..sambil melambaikan tangan tunjuk peace..@..sbenarnya ada sebab tuu. Kalau nasib baik ada abg askar tuu, buangkan ransen, bekalan makanan diaorg tuu..seronok gilerr tuu kalau dapat. Ada laa oren, kari, gula-gula. Aku masuk darjah satu Sek.Ren.keb kenayat, sekolah ni dekat jer dengan rumah aku. Sekolah tu sampai sekarang ada lagi, tapi dah ke bawah..apabila jln ditambak ,sek ni dah rendah. Tapi saat yang menakutkan aku ialah bila bersunat la, aku bersunat pun dah lambat, kira dah liat dah. Tapi masih lagi dlm sekolah rendah..ada aku ceritakan segala detailnye dlm artikel sebelum ini.Dalam hidup ini aku telah banyak membuat keputusan yang silap. Aku berazam pada tahun baru islam ni, aku nak tebus segalanya. Aku nak tolong mak dan ayah aku selagi mampu..dan nak kawen. Aku taknak lagi hidup macam ni. Alahaiiii.....sambung lain la ...ermmmm dasat laa hp ni

Tuesday, December 7, 2010

Selamat Menyambut Tahun baru hijrah

salam kepada smua pembaca, sebenarnya aku pun tk tau blog aku masih ada orang baca ke. Akan tetapi aku tk kisah aku tulis jer ape-pe yg datang dlm kepala ni. Hari ni umat islam mnyambut tahun baru dlm kalender islam, jadi mlm smlam kalau yang berkesempatan memohandan berdoa..tuuu alahdulilah lah. Kalau dekat kampung tanjung kasau ni dlm 10 hari lagi rasanye..orang kampung akan buat bubur shuro...tapi kadang2 ikut org jugak ade yang buat solo dan ade yang buat ramai. Bubur ni kalau sejuk dah jadi mcm kueh pun ade, tapi aku suka mkn masa tengah panas2, dlm bubur ni mcm2 ada..tak salah aku kaler nyer hijau....ermmm btl ke. Dah lama sgt tak makan ni mungkin kalau blk kampung bulan depan kalau org kampung buat aku bole try. Dulu sblum mkn bubur ni ada laa sedikit kunduri kecilan dipetang hari ada laa doa lebih kurang..ok nati aku cari gambarnye...

Monday, December 6, 2010

Hati-hati Bila meluahkan kata-kata

Bak kata pepatah melayu 'Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya' . Sebenarnya bila kita nak berkata-ta ni jangan laa ikut sedap mulup sahaja, pikir dulu perasaan orang lain. Äku pulak jenis makan dalam saja...dan aku ingat setiap patah perkataan atau hinaan yang penah aku terima. Baik dari kawan-kawan, atau dari...saudara sendiri ke, sbb tu laa kalau ada saudara aku yang mulupnye begitu celupar skali, aku simpan sahaja satu hari nanti pasti kena laa tu...Kadang-kadang tuu boleh diterima, tapi apabila melibatkan maruah diri tuuu yang panas tuu, dlm hati sial betul...bila mlm dok terbayang je..sampai bersin tk boleh nak tido. oOOhhhh tekanan perasan oOooo. Kawan-kawan pun ada jugak yang perangai mcm tuuu...dulu2 mcm aku nak santau jee diorang ni hehe, tapi pada ketika itu laa. Aku pulak kadang-kadang tuu celupar jugak tapi tapi aku sentiasa pakai tapis...ye laaa takut jer org terasa. Sebenarnya artikel ni ditulis sebagai meluahkan kejadian yang terjadi ke ats aku..pada bulan lepas.......sekian terima kasih

Thursday, December 2, 2010

Kenapa Drama Melayu Mesti dengki, benci, hantu, miskin, kaya

Sebenarnya aku pun selalu jugak melayan drama melayu ni, baik keluaran tv3, astro...tapi RTM jarang la pulak melayan. Mungkin aku lupa ada lagi chenel dlm tv ni, rtm ni dramanye lagi meleret2 contoh paling jelas ada siri ni keluaran skop production dah bertahun tak habis2 lagi ceritanya. Mesti ada kira-kira ni...yelaaa dah meleret agaknye satu episod berapa untung? Bertajuk Si Capik, aku rasa untungnye bole laaa nak bayar daownpayment sebiji kereta kot. Sekarang dalam program drama tv3 pulak dramanye lain mcm la ada kemajuan besar, perubahan yang drastik. Dari slot lestari, akasia, ermmm malam jumaat tuu panggil ape entah. Setahun lepas ada satu bertajuk Nur kasih, tiap2 magrib tayang. Aku rasa masa drama ni tengah top ramai la pengkritik kat luar dok sembang sahaja pesal drama ni. Pujaan harus diberikan kepada pengarah ni sorang warganegara india rasanye, namanye mula muncul bila astro mlancarkan sop operanye Idaman, kluaran antah-utv kot. Berbalik drama hari ni kenapa drama melayu skrang ni, certa kayanye hebat2, anak diorang pakai kereta hebat2. Ermm dlm drama syarikat punya la besar.. Buatlaa certa yang bole memotivasikan orang, insafkan org ke. 'Lepas tu kalau certa hantu ni dia punya mengarut aduhhh kalah certa indonesia la

Wednesday, December 1, 2010

Harga Getah Naik Lagi

Sekarang ni getah skrap naik lagi hampir rm7 untuk sekilo bagi getag beku....ermm getah skrap laa. -Kalau sesiapa asa kebun getah dalam 10 ekar pun dah cukup untuk mnyamai pendapatan seorng pegawai kanan. Emmm itu pun kalau cuaca elok laa boleh la hari2 motong. Akan tetapi bila getah mahal ni lagi kerap laa skrap ni hilang...biasa laa kena curi dgn penyangak yg adasekitar kampung. Tidor dulu laaaa...esok nak kerja..

Tuesday, November 30, 2010

Sebuah Kisah Sedih..


Sekarang cuti sekolah dah bermula, jalan raya dekat Kuala Lumpur ni pun pagi2 tak laa berapa jem, Perjalanan lancar je..bawak keta pun tak tension bole gelak2 bila dengar celoteh radio sinar penangan Salleh yaakub dgn kawannye. Celateh salleh ni yg best ni pesal kegatalannye la..ada-ada shj ideanye. Pagi ni bila baca metro aku tersentuh sungguh cerita muka depannye. Sebuah kisah sedih....kemalangan maut yang tiada siapa pun dapat mengahalangnye. Seorang suami yg baru mnghantar isterinye ke tempat kerja terbunuh akibat ditimpa pokok mati. Beberapa minit setelah hantar isterinye....bagaimana perasaan isterinye...sungguh tragidis sekali. Semoga beliau ditempatkan dlm gologan org yg beriman amin. kucupan terakhir dlm metro hari mmg menyentuh perasaan. kepada semua hati dijalan raya...
via nokia e5

Monday, November 29, 2010

Bagaimana Perasaan kamu jika kamu dimaki ketika sdg bekerja


Kerja aku ni sebenarnya memerlukan kesabaran yang tinggi kerana berdepan dgn pihak yg ingin siapkan kerja secepat mungkin, dan boss aku yang dengu lagi mengung tu. Walaupun aku tidak pernah brpengalaman dlm bidang ni, tapi mungkin aku dianugerahkan utk mnyelesaikan semua masalah, maksud cari jln mcmna nak selesaikannya(kalau tk bijak tk masyuk la) .kKerja aku memasang ICT bangunan kt atas ni la. Apa yang diberitahu maincon dan semua subcon perlu siapkan projek ni dlm masa 2 minngu lagi...aku pun dah tak sabar-sabar nak belah mmg sakit kepala penat...hari2 kena drive ke seremban. Tapi banyak jugak aku belajar dan kenal ramai org, sampaikan ketua pengarah sendiri pun kenal .......hehe. Hari ni dapatla aku melepak sehari sbb kerja dibuat oleh subcon kami, jadi tak payah laa pergi buang minyak je. Berbalik kepada tajuk hari ni, aku rasa sakit hati sekali dan rasa betul2 ishhhhh mujur aku takde senapang. kejadian berlaku hari sabtu kelmarin dimana satu sambungan G.I paip untuk telekom telah tercabut, semasa hari tuu aku mengawasi laa kerja yg dilakukan oleh subcon, melihat dimana ada kerosokan sebelum jalan diturap. Jadi kami terpaksa mengorek sedikit utk menyambung semula paid yg telah tercabut ni(paip ni masih kosong belum ditarik fiber) Tiba-tiba datang laaa projek manager maincon ni terus memaki aku dgn kata-kata yang boleh menyebabkan seorang yg hilang sabar hilang kawalan. Äku rasa benda kecik jerr takde sesiapa rugi...tapi mamat ni memang mencari nahas, aku yang risau budak2 tarik kabel ni sahaja, mungkin ada darah panglima sekali diambil besi mampus mamat ni. Pada sesiapa jangan laa berperangi mcm ni, aku dgn tauke subcon mmg laa bole layan..tapi budak2 yg kerja tuu yang aku risau. Masuk dalam paper metro muka depan..Nahh,,, PROJEK MANAGER DIBELASAH BERAMAI-RAMAI ,GARA-GARA KURANG AJAR

Sunday, November 28, 2010

Bertemu kawan2 setelah sekian lama berpisah


sekarang ni boleh dikatakann semua org ada akaun facebok ,tapi ada jugak kwn2 aku yg tak bukak sosial network ni , mungkin diaorg rasa tak sesuai dgn jiwa mreka. sebenarnye pun mula2 dulu aku pun tak suke FB ni, tapi sblm tuu aku adada laa bukak acc kosong yg tk aktif pun. Lepas tu ada pulak kwn2 tanya....aku pun bagi laaa..tapi lama2 jadi ketagih pulak kt fb, blog mykampung pun telah diabaikan sekian lama mana laaa, kwn2 seperti biru, farhana, pasha, oobestos, lumut dn ramai lagi. Mintak maaflaa lama tk ke blog korang. Hari ni aku nak tulis sikit. -kadang tuuu sibuk jgk byk jugak idea nak tulis sampai aku dh kumpul mcm2 bahan dari paper tapi tk buat2 jugak. Berbalik certa fb nii aku rasanya, penangannye ialah dapat jumpa kembali teman sekolah, teman tempat kerja lama..dan juga juga teman yg penah aku minati bertahun lamanya. Tak sangka btl, tapi bila jumpa kwn2 sekolah ni, aku yg menjadi bahan sbbnye aku ni masih bujang..so tak dpt laa aku nak goreng lebih2 almaklum takde pgalaman....tapi inyaallah berkot doa mak dan ayah bertemu jugak tuu akhir nye amin.. Ermmm aku sambung kmudian je lah.

Friday, October 15, 2010

Kalau Berpacaran...Suara Dia memang Power



Sejak pertama kali aku dengar lagu ni, aku memang layan...mula-mula tuu aku cuba tangkap sapa lah gerangan penyanyi lelaki ni...Rupa lagu baru suhaimi dengan Ana Raafali....
Aku tengan layan lagu ni...nati-nati aku tulis panjang yer alahai

Thursday, September 23, 2010

Selamat Hari Raya semua

Terlebih dahulu tuan ponya blog ingin mengucapkan selamat hari raya aidil fitri kepada semua pembaca...dan rakan-rakan bloggers semua. Lama jugak blog ni tk dikemaskini. Sebenarnya hari-hari online tapi mungkin dah jadi malas nk cari idea kot. Sebelum itu takziah kepada keluarga datuk sosilawati dan kawan-kawanya yang mati dibunuh dengan kejam sekali. Aku rasa tk perlulah aku detailkan semua nati aku jadi emosi yang amat sangat pada satu species ni(race).. Aku memang emosi dalam perkara ni dan aku rasa semua orang kt luar sana pun sama macam aku.

Hari Raya hari tuuu sempat balik kampung beberapa hari kemudian terus kembali ke KL, tapi hujung bulan ni aku rasa nak balik kampung lagi laa kot. Raya hari tuu aku dok rumah shj...almaklum sebelum aku ditembak dengan solan cepu emas...alangkah lebih elok aku dok rumah tgk Tv dan tido hehe.. sa

Sunday, August 15, 2010

Pasar Ramadan tempat mencuci mata


Sebenarnya seronok betul pergi ke Pasar ramadan ni, kadang-kadang boleh jumpa kawan-kawan lama yang telah lama terpisah, boleh jumpa artis kesayangan. Pasar Ramadan yang menjadi pilihan aku kat sini tak lain tak bukan ialah pasar ramadan taman tun la..Dulu aku pernah dapat gerai kat sini tak payah beratur pun, cuma pergi masyuarat jer..jasa aku pada kawan-kawan pun banyak jugak la dulu. Dulu aku ada gak pas gerai ni dekat kawan-kawan. Ermm tetapi aku pun dah lost contact dengan mamat ni jadi tak dapat lagi la. Sebenarnya aku dapat kuota politik kat situ...hehehe maklumlaa kenal ramai orang. Pasar Ramadan kat sini memang best pengunjung kat sini tak lokek membeli janji sedap. Lepas tuu bila orang balik kerja ramai laa macam artis, macam model yang seksi pun ramai ..giler betul..Satu ketika tu pernah pengiran Sufri datang ke gerai aku masa tu...pengiran sufri tiap-tiap tahun turun pasar ramadan Taman tun ni tau..

Tuesday, August 10, 2010

Pasar Ramadhan di Singapore Lagi hebat

SUASANA menyambut bulan Ramadan lebih terasa di Singapura jika dibandingkan dengan mana mana negeri pun di Malaysia, sama ada oleh rakyatnya sendiri terutama orang Islam atau oleh pelancong.

Sepanjang Jalan Geylang Serai yang masih menjadi pemusatan kediaman orang Melayu telah dihiasi dengan gerbang lampu berwarna-warni yang indah yang di kiri-kanannya telah disediakan dengan berbagai gerai jualan makanan, pakaian dan lain-lain keperluan untuk berbuka puasa dan hari raya.

Tapak Pasar Ramadan yang disediakan lebih teratur, lebih kemas dan bersih dari Pasar Ramadan yang kita dapat saksikan di Jalan Melayu atau kawasan Masjid India dan Kampung Baharu dan Taman Melawati, Kuala Lumpur yang menjadi tumpuan ribuan manusia setiap bulan puasa.

Bagaimanapun persekitaran di semua kawasan Pasar Ramadan yang popular di negara ini tidak memberikan suasana yang memberikan kebesaran, keceriaan, kesyahduan dan keindahan bulan puasa, tiada usaha untuk mengindahkan suasananya.

Apa yang kita dapat saksikan di sini pada setiap tahun ialah ribuan pengunjung yang datang membeli belah dalam suasana yang tidak selesa malah menyesakkan nafas di samping amat kurang dari segi kebersihan. Jika Jalan Geylang Serai boleh dihiasi dan dikemaskan untuk Pasar Ramadan, kenapa jalan tertentu atau Pasar Ramadan kita tidak boleh mewujudkan suasana yang sama atau lebih baik sedangkan negara ini negara Islam.

Tidaklah dapat dinafikan bahawa pemikiran perdagangan dan orientasi perniagaan kerajaan Singapura telah menyebabkan mereka lebih komited, kreatif dan inovatif dalam mengambil kesempatan dari apa juga perayaan bagi mendatangkan wang kepada rakyat dan negara dan juga bagi menjadikan negara mereka sentiasa dinamik dalam keadaan apa pun.

Maklumat yang saya dapati dalam kunjungan singkat menjelang puasa, selain dari penduduk tempatan berbilang kaum yang mengunjungi pasar Ramadan Geylang Serai ialah kehadiran ribuan pelancong dari luar negara untuk melihat suasana Ramadan di Singapura di samping menjamu selera.

Selain dari itu menjadi suatu kemestian bagi orang orang Melayu dari seluruh Singapura untuk berkunjung ke Geylang Serai bagi bertemu mesra sesama orang Islam di samping membeli juadah.

Menjadi seperti sesuatu yang tidak sah bagi orang Melayu Singapura jika tidak ke Geylang Serai di bulan puasa.

Orang Islam Malaysia yang sangat berbangga dengan keIslaman mereka dan kedudukan Malaysia sebagai sebuah negara Islam akan merasa kecil diri apabila berkunjung ke Geylang Serai dan akan tersandar pada realiti bahawa kita lebih banyak sentimen dari praktikal dalam kebanggaan kita.

Suasana di Geylang Serai itu tidak sahaja dirasakan oleh kalangan Melayu tetapi juga diketahui oleh setiap pemandu teksi dan penduduk kaum lain yang akan menceritakan tentang kemeriahannya kepada anda.

Kita tidak seharusnya terus berbangga kosong sebaliknya mengakui hakikat betapa kurangnya daya inisiatif dan inovatif kita terutamanya di pihak kerajaan.

Menteri Wilayah, Menteri Pelancongan dan lain-lainnya patut melawat Singapura di bulan puasa untuk membuat perbandingan dan merasakan hakikat Singapura sebagai Economic Dynamo. Aku cedok artikel ni dari forum dalam utusan dengan izin> Hakikat ni harus diterimalah oleh pemimpin kat Malaysia ni yang cakap sahaja lebih tapi hampeh...begitu juga mereka dipertanggunjawab banyak tidor banyak enjoy sahaja..Betul tak kawan-kawan..?

Wednesday, August 4, 2010

Apabila tiba Pilihanraya..maka mereka ni pun datang lah

Semasa pilihanraya yang lepas, aku ada dikampung selepas empayar aku di KL kecundang tapi 6 bulan kemudian aku kembali ke KL. Tak salah aku sebelum tu nama2 calon2 belum lagi diumumkan. So sebelum tuu barulah muka-muka yang tk pernah dilihat kembali semula kononnye untuk melobi dan mengambil hati orang kampung. Maka pelbagailah program-program dijalankan kat kampung aku dan sekitar-sekitar ni. Satu petang ni kira-kira sebulan lebih lagi, pilihanraya nak dijalankan diadakanlah masyuarat kat dewan dikampung aku tu, ada laa buat makan-makan..mee kari kot dan kueh mueh. Ermmm maka datanglaa Datuk(the former YB laah) bersama askar2 atau barua-barua datang turut sama mewarnai masyuarat dipetang yang indah tu. Paling best dalam bad ni ialah dalam sesi soal jawab dengan penduduk kampung. Aku yang pertama kali hadir ni kagum laa jugak laa dengan soalan dan permintaan orang kampung kepada YB, maka bertunkus lumuslah penasihat YB berjanji dan akan memenuhi segala permintaan orang kampung. Tapi diorang ni memang pandai berjanji tapi haram jadah ponya janji, aku rasa tiada satu pun kemajuan yang ada kat kampung ni, yang belukar depan jalan rumah aku tuu pun tak terbuat. Habis mesyuarat orang kampung pun diberilah gula-gula, beras sekampit, dalam plastik ada kopi, ada gula, ada susu, (itupun ada laa malaun mana yang sponsor)> Setiap kali pilihanraya macam ni lah. Kampung lain dah beberapa kali diturap jalan kampung aku ni macam........ishhhhh sakit hati dengan diorang ni.

Saturday, July 31, 2010

Isu disiarkan Dalam Utusan..Isu Pegawai Kerajaan

SAYA tertarik dengan tulisan Pegawai Tuan (Putrajaya) bertajuk Benarkah pegawai awam curi tulang di Putrajaya? yang disiarkan di ruangan Forum pada 16 Julai 2010.

Kejadian atau perilaku curi tulang ini sememangnya banyak berlaku di jabatan-jabatan kerajaan. Antara sebabnya ialah kekurangan kerja dan lebihan kakitangan.

Pada pendapat saya, tidak perlulah Pegawai Tuan bersungguh- sungguh menidakkan kejadian dan kerenah yang berlaku. Pegawai Tuan perlu sedikit masa muhasabah diri, cuba ambil masa bercuti satu hari dan pilih secara rawak untuk melawat beberapa pejabat-pejabat kerajaan.

Pastinya Pegawai Tuan akan dapati banyak kerusi kosong, kakitangan berbual dan sebagainya. Bersarapan lama adalah perkara biasa. Alasan minum dengan pelanggan adalah perkara jarang-jarang berlaku kecuali jabatan yang melibatkan tender dan setaraf dengannya. Kebanyakan perkhidmatan adalah berkaitan yang dituntut rakyat.

Untuk prestasi, kecualikanlah Jabatan Pendaftaran kerana mereka agak efisien.

Saya beri satu dari beratus insiden yang saya lihat. Terkena pada satu hari Jumaat, saya berurusan dengan satu jabatan di Putrajaya. Setelah menunggu dari pukul 10.30 pagi, pegawai berkenaan masih tidak ada di pejabat. Saya diberitahu bahawa pegawai berkenaan sedang mesyuarat.

Saya tunggu sehingga pukul 11.45 pagi dan mengambil keputusan untuk balik dan datang semula pada petangnya. Saya harus segera keluar dari pejabat mereka (pukul 11.45 pagi) kerana pasti kakitangan kerajaan akan keluar pada jam 12.30 tengah hari (hari Jumaat). Strategi saya ialah untuk mengelak kesesakan di jalan keluar.

Alangkah terkejut saya kerana apabila saya ingin ke kawasan untuk mengambil kenderaan, berderetan kenderaan kakitangan kerajaan sedang bersusun untuk bergerak keluar. Jam baru pukul 12 tengah hari (Jumaat), terfikir, pukul berapa pula mereka bersiap hendak keluar.

Fahamlah saya yang kakitangan kerajaan ini sangat efisien sehingga hilang rasa bersalah lagi rasa malu kepada kami iaitu seorang pegawai syarikat swasta yang syarikatnya tidak pernah gagal untuk membayar cukai. Bertambah kecewa kerana duit pembayar-pembayar cukai juga telah digunakan untuk membayar Elaun Sara Hidup (COLA) RM350 kepada mereka.

Monday, July 19, 2010

Aku Langgar Indon dengan aku..aku naik ambulans sekali


Aku sebenarnyer pernah naik ambulans satu ketika dulu bila aku kemalangan melanggar 2 orang Indonesia yang sedang berjalan dalam gelap, aku tak perasan cuma bila nak langgar tuu aku pasan ada macam seperti ada menda kat depan aku tanpa sempat brek terus aku langgar...parah gak Wak Indon tuu patah kaki..aku pun masa tu ingat dah cedera sebab aku aku melambung jatuh ke jalan tar tuu...jalannyer betul berhampiran sekarang ada Flat dan Pangsapuri kat situ, Motor KRISS yg pakai ketika itu agak teruk semua patah tayar pun pecah. Kejadian ni berlaku tak silap aku 7 tahun lepas di jalan Tropicanaa Selatan berdekatan IBU PEJAbAT KEADILAN tu, Dulu tempat tuu kawasan jin Bertendang kereta pun jarang2 masuk, tapi hari ni kat situ penuh dengan kedai dan rumah pangsapuri dan mewah. Pada Ketika aku berniga kat situ..ermm aku dapat tender kantin berhampiran situ..boleh laa menampung dan belajar berniaga masa. Dengan kapcai Kris tu laa Aku ulang alik ke kampung kayu ARa berdekatan untuk membeli barang-barang keperluan.Aku Ingat lagi dalam pukul 8 malam kot, masa tu pangsapuri kat situ sedang rancak dibina, bila kejadian berlaku ramai laa geng indon ni turun mujur laa aku tk dibelasah. Ketika keadaan kelam kabut tu lalu sebuah Patrol Car sedang meronda, diorang la menelefon Ambulans jadi aku yang sedang kesakitan naik sekali la dengan Wak tu, aku cuma luka ditangan dan lutut rasanya

Monday, July 12, 2010

Malaysia pun ramai artis macam Ariel tuu

Kawan aku kata kata kt malaysia ni pun ramai artis macam ariel tu...aku rasa pun memang betul cuma takde lagi yang terbongkar...Dulu2 pernah terbongkar....

Wednesday, June 30, 2010

Akhirnya data peribadi kita dipertahankan

KAT malaysia ni pelik sikit, ada syarikat swasta pulak yang menyimpan data peribadi seseorang, data peribadi seseorang digunakan oleh THE COMPANY contoh terdekat seperti Bank kononnya untuk menyiasat latar belakang seseorang, apa hak Syarikat seperti CTOS tuu, menyimpan data peribadi kita ni..gila punya prosedur .Aku tertanya-tanya siapakah ahli THE COMPANY yang melindungi syarikat seperti ini sebelum ni, keuntungan berpuluh juta, kemudian senang-senang jer nak Blacklist orang, ada satu lagi yang aku prihatin berkenaan samseng-samseng penarik kereta menggunakan laptop dan menembak(scan) no kereta..untuk mengetahu status kereta. DIsini apa-apa undang yang diguna pakai yang membolehkan seseorang memcerobohi maklumat yang dianggap sulit..Aku sarankan kalau engkorang berjumpa dengan samseng atau aku gelar penyamun berlesen ni, gunakan undang-undang yang ada untuk mempertahankan diri, atau susah2 belasah jer mereka ni. Disini aku petik2 kata Menteri Komunikasi dan Kebudayaan..... Rais berkata kedudukan syarikat-syarikat lain termasuk Credit Tips Off Sdn Bhd (CTOS) yang selama ini menggunakan data peribadi seseorang kini terletak di bawah bidang akta baru itu.

“Justifikasinya perlu dipohon kepada suruhanjaya tersebut, mereka tidak boleh lagi bergerak seperti biasa lantaran undang-undang ini akan mengenakan beberapa syarat dan sebelum syarat ini dipenuhi maka syarikat sepertinya tidak boleh beroperasi seperti sedia kala,” katanya.

Monday, June 28, 2010

Godaan tubuh wanita

LELAKI memang mudah terpedaya dengan fizikal wanita..KENAPA TAK PERCAYA? cuba perhati apabila ada seorang wanita cantik melintas didepan mata( macam iklan dlm tv tuu yg paparkan pelakon tuu melintas)..Macam tuu lah kat luar sana. Tetapi kepada wanita jangan cepat perasan, kerlingan lelaki bukan bermaksud mereka berminat atau jatuh cinta. Itu mungkin kerlingan sesaat bagi memenuhi libido yg sebentar...omputih kata Suddenly..Without any warning: abruptly, short. Idioms: all of a sudden. See fast/slow/velocity.
Bagaimanapun wanita harus tahu bahagian mana perkara ini berlaku aku nak sambung tapi segan pulak nk tulis

Thursday, June 24, 2010

Tempat Menarik Di Gerik berdekatan Kg. Tg Kasau laa

JALAN TERUS PERGI GERIK
Dalam perjalanan K.Kangsar-Gerik akan menemui Jambatan ni..sebelum itu bole la beli Ikan Pekasam kat tepi ni
BAGI mereka yang belum pernah ke Gerik dan bercita-cita nak pergi ke Sana, samaada ada Kenduri kawen ke, Seminar ker, nak memancing, melancong, bercuti, berburu, atau mencari-cari peluang perniagaan disana(peluang ni hanya terbuka kepada orang politk sahaja la sebab sini banyak kawasan balak dan ada berguni duit)menghantar anak ke MRSM kat sana ke. Perjalanan ke Gerik dari Kuala Lumpur bagi aku dah biasa, mungkin 3 jam, kalau naik bas tambah lagi sejam. Satu-satunye jalan dari KL ni boleh diikuti melalui Lebuhraya Selatan masuk ke Tol Kuala Kangsar, dari situ akan jumpa traffic light terus ke Gerik, kalau ke kiri saudara-saudari bole ke Taiping melalui jalan persekutuan(jalan lama la).....KALAU taknak bayar tol boleh laa ikut melalui jalan belakang ikut Kuala Selangor, terus ke Lumut keluar ke Taiping..Seronok jugak ikut jalan lama ni, tak payah bayar tol tapi perjalanan agak panjang la, tapi bole la melihat keindahan sepanjang jalan. APA_APA pun Aku mesti fofulorkan Kampung aku dulu satu DUNIA, dekat kampung ni tempat yang MENARIKnyer ialah (AKU TENGAH PIKIR) ???? Kalau suke masuk hutan kena pergi la ROYAL BELUM tuu, tapi nak masuk sini kena buat permit dulu, bila sampai sana ada org akan uruskan cuma bayar sahaja. Memancing di Tasik banding, melawat perkampungan orang asli disana. Dari Gerik Saudara boleh meneruskan perjalanan ke Kelantan( dlm 2jam) ke Thailand(sejam) ke Penang (sejam...lebey skt)

Aku ingat Dah Nak jadi...rupenye hampeh...

waduh-waduh
Sebenarnya lama aku tak menulis sendiri ni, selalunyer aku ambik ideal atau certa dalam suratkabar jerr...tapi hari ni sebab menemankan bos kat kedai mamak ni sambil tengok bola kesudahan...bekas penjajah tanah melayu Jepun menang 3-1 lawan Demmark. Aku certa la sikit lebih kurang kat dalam ni. Baru-baru ni dalam 3 bulan lepas la,(seorang yg aku penah kenal lama dulu2) entah macamner aku telah menjadi angau dengan seseorang, aku ingat semuanyer indah, aku pun ingat nak tutup buku. Maksud aku aku nak kawen laa .Bos pun nak sponsor lebih kurang...Ape nak tulis ni sila.. RUPA-RUPAnya tinggal angan-angan, entah apa la pulak tiba2 SI Dia tel tak angkat, mesej tak jawab...mengung betul, hari tu bukan maen lagi...subuh2 nak mesej aku, Aku ni laa jenis species yang cepat mengalah, kalau mesej berpuluh tak menjawab tandanyer memang laa taknak lagi, walaupun hari2 aku menjengok ke laman Fesbooknyer.Sebenarnyer aku layan fesbook tu dulu sbb dia la..Skrg blog pun dah terabai. Hero sekarang ni kira tengah frust la, mana tak frust aku beri hint dah kat orang tua aku..salah aku jugak kot..lantaklah. APa-ape pun mungkin ini ade hikmah dan pengajarannyer. Sebagai Hero dalam certa ni..hero tak bole putus asa. Kalau Si Dia nak baca certa ni baca laa...ermmmm aku rasa ada bagi alamat blog ni dulu. Mengantuk laa pulak bila bos nak balek ni dah pukul 4.30 pagi..aku igt baru pukul 3

Sunday, June 20, 2010

Balik Kg Tanjungkasau

Hari rabu malam hari tuu, aku dapat jugak balik ke kampung, tapi 2 hari tak leh bangun badan sudah lembik, sakit perut laa pulak...aku rasa mungkin disebbkan gaya pemakanan yang melampau laa, macam-macam aku sapubaru sampai sekejap tadi..

Tuesday, June 15, 2010

Ada Yang Gila talak...Ada yang Merajuk Sampai tua

Semalam aku baca dlm metro seorang perempuan yang merajuk sampai tua kerana tidak dapat berkahwin dengan pilihan hatinyer, kini warga tua tersebut duduk seorang diri, dia kini duduk seorang diri dipinggir sebuah kampung dengan rumah yang yang agak daif lagu usang, tapi bila aku tengok namanyer tuuu, andaian aku ialah mungkin orang tuanyer dulu mahu dirinyer berkahwin dengan orang gelaran Syed kot(sbb aku tgk namanye Syarifah..)..mungkin ..Satu cerita menarik lagi seorang lelaki yang gila talak dalam mingguan malaysia, diceritakan lagi bekas isterinya dulu tidak cantik, gemuk. Kemudian menjadi cantik atas usaha kerasnya kalau sudi baca kat sini..
WANITA muda cantik bergaya itu berhati-hati menyusun langkah. Begitu menarik penampilannya. Pembawaan diri menunjukkan dia amat bahagia. Teman rapat berbisik: ''Setahun lepas dia manusia berbeza. Gemuk, tiada keyakinan diri. Yang sedihnya dia ditinggal suami gara-gara tidak cantik.''

Saya terkedu. Beberapa saat selepas itu, terlontar satu perkataan: ''Kejamnya.''

Teman yang bertindak sebagai kaunselor tidak bertauliah kepada wanita itu mengupas lanjut. Kebetulan ketika itu kami makan tengah hari bersama. Wanita itu menyapa, bersalaman dan memeluk teman saya. Ada air mata bergenang tetapi bukan kerana sedih sebaliknya membawa tafsiran yang pelbagai.

Wanita itu dalam proses bercerai. Beberapa kali dia diminta menghadiri sesi kaunseling oleh Jabatan Agama Islam. Bertemu dengan lelaki yang pernah bergelar suami dalam hidupnya pada setiap sesi membawa semangat baru dalam hidupnya. Dia bersenam, aktif di gimnasium, mula bergaul dan meningkatkan keyakinan diri.

Membatalkan

Kali terakhir bertemu suami menyimpulkan cerita yang berbeza. Lelaki itu membatalkan hasrat untuk bercerai. Dia tergoda dengan keanggunan isteri yang ditinggalkan kerana pernah menjadi tidak cantik, gemuk dan tiada keyakinan diri.

Sedangkan ketika tali pernikahan dipateri, bentuk fizikal isterinya sememangnya begitu.

Diberitakan hidup lelaki itu kini tidak keruan. Pergerakan isterinya sentiasa diekori. Siang malam dia mengetuk pintu rumah dan pintu hati si isteri. Kemuncaknya dia menelefon isterinya memberitahu mahu mengambil nyawa sendiri lantaran niatnya untuk membatalkan perceraian tidak dipersetujui si isteri.

Dia mahu menghentikan denyutan nadi, namun ugutan demi ugutan tidak mampu mencairkan hati wanita yang amat terluka itu. Dia tidak mahu mengulangi episod luka ditinggalkan lantaran si suami jatuh cinta dengan wanita lain atas nama kecantikan. Dia tidak tahu takdir yang menunggunya di hadapan. Mana tahu kemalangan menimpa mencacatkan bentuk fizikal dirinya, tak mustahil dia akan ditinggalkan sekali lagi lantaran rupa paras dan bentuk badan mendasari mahligai yang dibina, bukannya keikhlasan atau cinta sejati.

Keadaan suami umpama orang gila mengejarnya ke sana sini juga tidak mengundang simpati. Kalau dahulu dia dikatakan tidak mempunyai keyakinan diri tetapi hari ini dia nekad tidak mahu berpaling biar pun dinasihatkan berkali-kali supaya memberi peluang kedua kepada si suami. Pegawai kaunselor di jabatan agama juga buntu. Wanita itu sememangnya tidak mampu dilenturkan lagi menyebabkan lelaki itu gila talak dan tidak henti-henti meratap hiba.

Teman saya bertanya apa tindakan saya jika berhadapan dengan situasi sedemikian. Mendengar jawapan segera saya mungkin mengambil tindakan yang serupa, dia menggeleng-geleng kepala. Katanya, dalam hidup memberi dan membuka peluang kedua adalah sesuatu yang mulia dan hasilnya mungkin lebih indah. Dia juga memberitahu tidak pernah menyangka wanita boleh berubah menjadi sekeras itu. Sebagai doktor perubatan dia jarang bermain dengan psikologi tetapi dalam mengutip pengalaman wanita itu, dia mengakui selain keras hati, ego kaum Hawa tidak kurang tingginya berbanding lelaki.

Malah perbuatan tidak waras itu boleh saja menambah kebencian bukan saja bekas isterinya malah banyak orang lain terhadap lelaki itu. Kita pernah membaca laporan berita seorang lelaki membaling jendela rumah seorang gadis gara-gara pinangannya ditolak. Perbuatan itu dilakukan berhari-hari terutama menjelang dinihari. Walaupun bukan gila talak namun hakikatnya sama - segagah manapun lelaki belum tentu kuat apabila hasratnya ditolak. Selembut mana pun hati wanita, akan ada masanya menjadi keras sehingga tidak mampu ditembusi......(penulis ni mungkin geng Oprah ni)

NOta> jangan marah yer aku copy paste je ni

Thursday, June 10, 2010

hye

Nak balik kampung ke taknak..kampung ada kenduri..nak balik ke taknakLepas jumaat laa...isnin kena ada sini..aduh

Tuesday, June 8, 2010

Bagaiman Anak Bekas Menteri Besar Perak Memiliki Helikopter Peribadi ?


Bagaimana anak bekas seorang Menteri Besar Perak memiliki Helikopter peribadi, adakah dipinjamkan daripada seseorang, mamat ni aku pernah jumpa dulu-dulu kat Damansara, masa tuu dialah paling hebat kat sini Orang pertama yang memiliki M3 yg berharga RM750k..Masa tuu Uptown tengah hot,jadi kelibatnyer selalu kat situ. TAPI masa tu geng lepak aku selamba jerr perli dia, cakap kuat-kuat pulak...."wei anak Org kaya" mcm tulah kurang. Disini aku selitkan kata-kata Fasha Sadha kepada sebuah akbar tempatanBenar Rizal datang menaiki helikopter untuk memberi kejutan kepada saya. Saya terkejut dengan kehadirannya hari ini (semalam). Saya tergamam melihat kelibatnya yang tiba-tiba muncul menaiki helikopter peribadi dari Kuala Lumpur. Saya akui ramai pihak akan mula membuat spekulasi terhadap isu ini, namun saya tidak mahu memberi sebarang kenyataan berhubung perkara ini kerana lebih penting ialah tanggungjawab saya kepada drama yang masih berbaki tiga hari selepas 15 hari saya berkampung di sini. Saya perlu fokus untuk habiskan kerja saya dan kehadiran Rizal adalah semata-mata untuk melawat saya di sini dan itu tidak langsung menjejaskan prestasi saya di lokasi penggambaran. Apa yang boleh saya simpulkan hubungan kami masih di fasa mengenali antara satu sama lain. Terlalu awal untuk saya berbicara soal jodoh kerana 2010 adalah zaman kebangkitan saya. Jadi, mustahil untuk saya memusnahkan misi itu hanya kerana isu seperti ini

Saturday, June 5, 2010

TIDAK ADA SEMANGAT TOLONG MELAYU

Aku suka sangat membaca Forum dalam Utusan Malaysia, dari situ kita dapat mengetahui macam-macam perkara diluar terutama orang-orang bawahan, dasar dasar kerajaan yang banyak meminggirkan dan melupakan golongan ni banyak memberi kesan pada pilihanraya yang lalu, Walaupun pada hari ini keadaan semakin baik dan berubah, ADA satu artikel itu mengceritakan kekesalan seorang IBU kerana anaknya tidak mendapat biasiswa kerajaan untuk belajar di Universiti Luar Negeri walaupun anaknya mendapat 10A dalam peperiksaan SPM, dan kekesalannya bagaimana seseorang yang bergelar dan mempunyai harta mendapat biasiswa untuk anaknya dan mampu untuk untuk menghantar anaknya belajar dimana sahaja, memang tak adil sungguh kan...disini aku selitkan juga Forum dari seorang Usahawan melayu kepada peminpim-peminpim MELAYU...keluhannya begini SEKARANG ini pun usahawan Melayu macam saya tersangat susah untuk mendapatkan projek dengan syarikat-syarikat yang dikuasai oleh orang Cina dan India.

Malang menimpa syarikat GLC yang CEOnya Melayu tak sedar diri, tetap ambil syarikat Cina dan India untuk menguruskan pelbagai projek GLC walaupun CEO itu dilantik kerana Melayu dan orang kampung macam saya yang sokong UMNO.

Sedih, puak-puak Melayu yang diberi kuasa dan pangkat di GLC dan jabatan kerajaan pada hari ini tidak ada semangat tolong Melayu. Sebab falsafah dia ‘tolong perut dulu’. Beza dengan CEO Cina dan India semangat kaum dulu, itulah ‘kiasu’ yang dipegang erat oleh orang Cina.

USAHAWAN MELAYU

Thursday, June 3, 2010

Restoran Kampung Tanjungkasau di Damansara Satu Hari Nanti


Gulai Kawah daging...perr
Satu hari nanti aku bercita-cita nak bukak Sebuah Restoran yang dinamakan nama kampung aku ni..Restoran aku akan berlatarbelakang Kampung sebagai hiasan dalaman...(angan-angan0 betul laaa..Menu-menu pulak lebik banyak berkonsepkan Menu yang dibawakan khas dari daerah aku seperti...Tapi itulah kalau nak bukak restoran dekat kawasan ni Sewa sekurang-kurangnyer RM4000-RM7000..pastu deposit confirm 3 bulan, renovation lagi, mana nak cari RM100k ni, tapi kalau dah terkenal nanti harga yang dibayar tak menjadi masalah bagi orang-orang kat sini, janji sedap ,orang tak komplem pun. Menu istimewa setiap hari ada, Daging Hitam( sedap Ooo daging ni) gulai daging campur umbut pisang, Ikan pekasam, ikan bakar sungai(mana nak cari ikan ni) ada pulak sambal hijau cili padi(power punya pakai lesung batu),Pecal, kerabu taugeh. Banyak lagi laaa

Monday, May 31, 2010

Lebuhraya KL-Seremban Ramai Penyamun/penyagak


Semenjak sebulan dua ni selang dua hari, kadang-kadang tiap hari kena turun Seremban. Aku dah tahu sangat dah kat mana selalu ada perangkap laju ni, Selalunyer kat seafield atau kat Nilai tu. Semenjak dua menjak ni hujan tak menentu kadang pagi, kadang petang mesti hujan. Hari ni masa perjalanan balik ke Damansara hujan sesunnguhnye lebat sampai tak nampak Jalan, sampai aku yang power ni serender behenti seketika...Sebenarnyer Aku nak Story satu kisah terkena dengan Call men dekat Lebuhraya Seremban akhir tahun lepas...

MALAM tuu Bos suruh aku turun JB, bawak budak dengan barang-barang nak siapkan pojek kat JOhor. Aku pulak masa tuu leka la pulak tak tengok keadaan Enjin, nak dijadikan cerita...Aku baru perasan enjin bau semacam, bila tengok temperature.... TUUUu Dia ponya laa tinggi, terus aku berhenti tepi hiway. Apabila bukak tempat Radiator kering kontong, tiba-tiba entah dari mana dua orang Call Men berbangsa India(SIAL) datang dengan mulut yang manis dan sungguh BERBAHASA. Diorang datang seberang hiway rupenyer. Aku pun tak biasa tempat tuuu...SORANG berbangsa india pun berkatalah "ABG NI SENANG SAHAJA, KITA TARIK PERGI BENGKEL SEKEJAP SAHAJA... UPAH DALAM RM60.00 SAJA SETEL LAA" apesal laa aku bengung tak tunggu PLUS..

BIlA dah tarik tuu dah sampai bengkel, tiba-tiba pomen tuu kata "BOS Ni GASKET DAH KONG KENA overhaul.." aku tanya harga dia kata kena RM500, Esok confirm siap..
DIpendekkan cerita Bos aku terpaksa membayar hampir RM2000.00 dengan enjin bunyi macam. Aku pergi tanya bengkel budak-budak melayu kat situ memang ramai dah kena, hampir setiap hari..ramai yang dah report kat POLIS Seremban tapi sampai sekarang perkara sama berlaku.(ADA seseorang melindungi sindiket ni).Moralnyer kalau kereta rosak tunggu laa PLUS, kalau ada saudara dekat situ mintak laa diorang tolong jangan nanti disembelih oleh orang ni.

NOTE; aku punya Touch N go pun depa sapu, diorang tukar dgn yang lain..(Sial ponya kel########33

Sunday, May 30, 2010

Musim durian...dah mule

TOk Ketua kampung tanjung kasau

HYE...semalam mak aku telepon, katanyer durian dah mula luruh..TAPI buah yang lain-lain mcm moktang(rambutan), mangges, langsat, dokong bulan depan boleh la makan kot. Jadi aku rasa elok sangatlah aku pulang ke kampung minggu depan, sambil makan beberapa kenduri kawen sempena cuti sekolah kat kampung tu, boleh gak balik mengkedarah Duian, kalau ada lebih tuu boleh gak bawak balik Kolumpo..pas-pas kat kat sedara...kawan-kawan. Semalam Mak cakap ada buat kunduri kecik-kecik makan pulut duian ni..ada laa baca tahlil untuk orang dulu-dulu. Aku boleh layan pengat durian jer, kalau yang campur santan tuu tak berapa laa...Ok laa layan jer lagu OS ni.....

Oh kome, deghoyan dah berbunge
(dah berbunge)
Moh kite minang anok dare
(anok dare)
Anok dare, anok dare kote
(dare kote)
Teman jumpe di Padang Tenggale
(iye)

Kate deme, sakit jatuh cinte
(jatuh cinte)
Sakit lagi bile jatuh tangge
(jatuh tangge)
Kate deme, cinte itu bute
(cinte bute)
Nasib baik teman tak merabe-rabe
(rabe-rabe)

* Bile musim deghoyan
Deme mule bengkeng
Jangan silap sikit
Nanti deme tengking

Kalau musim deghoyan
Ramey berani nampor
Ape deme nak heran
Saman boleh bayor

Oh kome, dengoyan udah luroh
(udah luroh)
Lebih baik cepat pegi suloh
(pegi suloh)
Lambat sikit kome dapat habuk
(dapat habuk)
Kalau tido jawabnye tinggey pokok
(padan muke)

Duit deghoyan, yang tue nak ke mekoh
(nak ke mekoh)
Yang mude gatey nak menikoh
(nak menikoh)
Musim deghoyan banyok sedare mare
(ramey-ramey)
Bila nebas, seko tak nampak muke
(memang gitu)

Siapakah Elon Musk ?


Aku terbaca artikel ni dalam Mingguan malaysia hari ni, sebenarnya aku pun tak pernah dengar nama ni, Elon Musk seorang saintis yang bijak yang berasal dari Afrika Selatan, aku kalau baca cerita macam ni memang layan, kadang-kadang boleh gak digunakan untuk goreng orang... hehehe. Sekali sekala kita layan artikel macam ni bagus jugak, bukannya nak tunjuk pandai tetapi setidak-tidaknya dapat jugak kita mengambil teladan. SIAPAKAH ELON MUSK...Artikel panjang sikit..RAMAI daripada anda mungkin sudah menonton wayang The Iron Man 2. Tentu anda sudah kenal watak utama yang dilakonkan oleh Robert Downey Jr. iaitu Tony Stark. Walaupun Iron Man itu sememangnya rekaan komik semata-mata tetapi watak Tony Stark adalah disandarkan kepada seorang genius yang benar-benar wujud!

Memperkenalkan Elon Musk. Pelik nama ini. Untuk seorang lelaki kulit putih berasal dari Afrika Selatan, tiada yang pelik sangat sebenarnya pada nama itu. Tetapi bagaimana dia dikaitkan dengan watak Tony Stark?

Pertamanya, dia terbabit dalam ledakan Internet, malah mencipta kekayaan pertamanya menerusinya. Kemudian dia terlibat pula dalam mencipta roket untuk bukan sekadar ke angkasa lepas tetapi sasaran ke Planet Marikh. Musk juga menarik perhatian penggemar automotif dengan model kereta elektriknya, Tesla Roadster. Paling terbaru, Musk termasuk dalam senarai majalah Time '100 orang yang paling bakal memberi kesan kepada global pada tahun 2010'. Teristimewa, artikelnya ditulis sendiri oleh pengarah filem Iron Man 2 tersebut iaitu Jon Favreau yang mengesahkan Musk menjadi inspirasi kepadanya dalam penghasilan filem yang hangat ditayangkan sekarang. Selain itu, Musk juga dilapor membenarkan pejabat SpaceX dijadikan lokasi penggambaran babak Stark membina baju perisainya.

Ternyata watak Tony Stark adalah personifikasi kepada Elon Musk iaitu seorang jutawan tetapi pada masa yang sama, adalah jurutera luar biasa yang terbabit dalam bidang roket, angkasa lepas, kereta elektrik, tenaga solar dan Internet. Manusia pintar sebegini, hanya muncul dalam bilangan kecil setiap satu generasi.

Malah, membaca kisah latar belakangnya, terasa lebih menyeronokkan dan lebih merangsang motivasi berbanding membaca kisah Bill Gates. Satu daripada artikel panjang yang cuba menghuraikan keperibadian Musk ialah tulisan Andrew Corsello dalam majalah GQ terbitan Februari 2009.

Menurut Corsello, pada usia enam tahun lagi, Musk rajin membaca dan tidak melupakan fakta-fakta yang diserapkan ke mindanya. Adiknya akan bertanya 'berapa jauhkah agaknya tinggi bulan di angkasa'. Kakaknya menjawab 'satu bilion kilometer!. Dan Musk, tersenyum dan berkata, 'sebenarnya, jaraknya ialah 384,400 km'. Kedua-dua adik beradiknya tersentak dan merenungnya dan Musk menyangka kesenyapan itu 'jemputan' untuk bercakap lagi, berkata, 'pada kadar purata'.

Berpengaruh

Majalah Esquire pula pada keluaran Oktober 2008 menyenaraikan Musk dalam 75 orang paling berpengaruh di dunia. Di situ, dia menjelaskan mengapa dirinya memberi tumpuan besar kepada usaha penerokaan angkasa lepas. Secara ringkasnya, Musk berhujah kemungkinan dunia berdepan dengan risiko terkena tahi bintang atau letusan gunung berapi raksasa yang akan memusnahkan manusia di muka bumi. Jalan paling wajar, ialah meneroka kehidupan di luar Bumi.

Atas alasan ini, dia memulakan SpaceX. Musk berazam untuk membawa manusia ke angkasa lepas dengan menghasilkan teknologi roket dan pada masa yang sama, memastikan kos membawa manusia ke angkasa lepas boleh dinikmati ramai.

Masih belum jelas siapa Musk? Pada usia 24 tahun, Musk menghentikan pengajian peringkat doktor persuratan (Ph.D) dalam bidang fizik di universiti tersohor Stanford tidak sampai 48 jam selepas mendaftarkan diri pada 1995. Dia memilih untuk menjadi pereka perisian komputer menerusi syarikat Zip2 dan empat tahun kemudian menjualnya pada harga AS$307 juta kepada Alta Vista, satu bahagian dalam Compaq.

Hasil daripada jualan itu, Musk bersama beberapa rakan melancarkan X.com iaitu syarikat perkhidmatan kewangan dengan kaedah pembayaran menerusi e-mel. Pada tahun 2000, X.com bercantum dengan Confinity, sebuah syarikat yang asalnya ditubuhkan bagi menyalurkan wang antara perkakasan Palm Pilot dan entiti yang digabungkan menerusi pembayaran e-mel menerusi PayPal, yang dimiliki oleh Confinity. Pada Februari 2001, X.com menukar namanya kepada PayPal. Pada Oktober 2002, PayPal dibeli oleh eBay pada harga AS$1.5 bilion dalam bentuk saham. Sebelum jualan itu, Musk sebagai pemegang saham terbesarnya, memiliki 11.7 peratus ekuiti.

Meneruskan cita-citanya, Musk melancarkan syarikat ketiganya, Space Exploration Technologies (SpaceX) yang kini dia menjadi Ketua Pegawai Eksekutif dan Ketua Pegawai Teknologi. SpaceX membangun dan mengeluarkan roket ke angkasa lepas.

Pada 23 Disember 2008, SpaceX diberi kontrak bernilai AS$1.6 bilion oleh Agensi Angkasa Lepas Amerika Syarikat (NASA) untuk melancarkan 12 penerbangan roket angkasa lepas Falcon 9 dan Dragon ke Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) bagi menggantikan Space Shuttle yang dihentikan perkhidmatan tahun ini.

Di peringkat permulaan, roket milik Musk itu berfungsi mengangkut kargo manakala angkasawan menaiki roket Rusia, Soyuz. Pada masa ini, Musk masih melobi untuk mendapat kontrak mengangkut angkasawan AS ke ISS.

teknologi

Kalau kita berhenti sejenak dan fikirkan mengenai industri angkasa lepas. Selama ini, ia dikuasai oleh syarikat gergasi seperti Northrop Grumman, Lockheed Martin, Boeng dan sebagainya. Malaysia sendiri menggunakan teknologi firma Perancis untuk melancarkan satelit Measat. Tetapi SpaceX ini lahir sebagai sebuah 'syarikat baru bermula' tetapi kerana ia didokong oleh manusia pintar seperti Musk, era angkasa lepas diteroka oleh syarikat biasa, sudah bermula.

Sebagai penggemar kereta, saya mengaku pertama kali terbaca mengenai Musk bila dia memperkenalkan kereta elektrik Tesla Roadster pada Oktober tahun lalu. Tatkala persoalan mengenai pentingnya industri automotif mencari sumber alternatif kepada bahan api tradisional iaitu minyak petrol dan kemudian terdengar keluhan pembuat kereta bahawa kos melakukan penyelidikan dan pembangunan (R&D) ke atas kereta elektrik sangat tinggi, tiba-tiba Musk muncul dengan Tesla Roadster.

Lebih memalukan industri automotif global, Musk bukan orang yang dikenali pun sebagai 'orang automotif' seperti Carlos Ghosn misalnya. Namun, kemunculannya bersama Tesla adalah manifestasi wawasannya untuk mewujudkan persekitaran lebih hijau kepada Bumi. Malah, Tesla disasarkan untuk menghasilkan kenderaan elektrik yang mampu dimiliki oleh ramai orang. Tesla Roadster mungkin sedikit premium tetapi Musk berhujah bahawa harganya yang mahal bertujuan menampung kos R&D untuk model untuk pengguna umum kelak. Sudah ada majalah automotif menyamakan wawasan Musk dengan Henry Ford yang menghasilkan Model T untuk kegunaan rakyat umum.

Lebih menarik, Musk menawarkan kepada syarikat-syarikat pengeluar kereta supaya menggunakan enjin elektrik yang dikeluarkan oleh Tesla Motors supaya boleh menjadi pemangkin kepada R&D kereta elektrik masing-masing. Harap Proton mengambil perhatian dalam hal ini. Talian hubungan Tesla Motor boleh diperolehi di www.teslamotors.com

Nanti bila Elon Musk berkunjung ke Malaysia, jangan lepaskan peluang untuk bertemu dan mendengar ceramahnya. Ia pasti menjana semangat untuk memajukan diri tanpa sekatan waima ke angkasa lepas sekali pun!

Saturday, May 29, 2010

Budak Kecik HIsap Rokok..40 btg sehari

Baru tadi aku terjumpa gambar ni, memang power budak ni... aku hisap rokok pun lepas dapat kerja

Friday, May 28, 2010

Tip Untuk Mengelakkan Kena Saman


SEBAGAI pengguna jalan raya, kita kena laa ambik tahu serba sikit perkara ni, Sebenarnya sebagai pengguna Jalan raya macam AKu ni yang selalu pergi sana pergi sini, macam-macam aku jumpa dan kadang-kadang bila memandu terleka, cuai seperti tak pakai tali pinggang, laju, langgar lampu syarat, himpit menghimpit(masa jem la). Tetapi kalau kena perangkap laju tuu tak tahu laa nak elakkan sebab abg trafik letak kamera kat tempat kita tk nampak, cuma kalau kereta dari depan tu dah bagi Lampu, terutama kat Lebuhraya pandai-pandai la Slowkan sikit....sila KALAU lampu syarat ni selalu terkena sebelah malam biasanyer kat Bandar Besar macam Kl, PJ ni laa. Ingat boleh lepas kuning tuu tiba-tiba ada ABANG kat depan, DALAM kes tak pakai tali pinggang ni kadang-kadang jalan tu kita tahu selalu ada ABG trafik, tapi mungkin hari tuu nak cepat baru lepas makan ke, pusing-pusing bawah jambatan terkena hari tu ada operasi. CARAnya Beri salam dulu, Terus mengaku "ADUhhh tak pakai tali pinggang la tadi Abg" lepas tuu sembang dengan dia elok-elok buat lawak sikit, Saya kerja dekat-dekat sini je Abg nak pegi Putrajaya bos suruh( Kelentong laa mana-mana pun) "Abang Saman ni berapa ratus.....aduhhhh banyak tuu kalau bagi Org tua kat kampung Sukor rahmat tuu" bila DIa dok membebel tuu terus counter attack "ABang Boleh Adjust" Bila dia kata "BERAPA" cakap je adaa dua merah je.. terus tarik pelan-pelan lipat kecik bagi je. "THANK u brader; Moralnyer bawak sembang dulu, diorang pun manusia gak sama macam kita dok kat tengah panas terik tuu. Semuanyer dalam kepala bila nak rehat tu...(KADANG-KADANG satu merah pun boleh jangan la cakap duit banyak, cakap laa Semalam Duit saya banyak penuh dalam beg ni, bayar tu bayar ni..ada ni banyak ni lagi

Wednesday, May 26, 2010

Cium Molop tuu.....


cerita ni aku kisarkan berdasarkan pengalaman aku laa dulu-dulu, yang aku tengok depan mata aku sendiri. Tapi sekarang ni tak terjumpa pulak adegan-adegan macam ni lagi. Kejadian ada yang berlaku siang hari dan ada yang berlaku malam hari. ERmm macamana laa aku nak gambarkan kat engkorang ni. Aku cuba laaa yang terbaik..kalau NAk jugak tahu sila

PADA Satu hari tuuu aku baru balik dari Shah Alam, kejadian berlaku lepas tol Batu 3, tiba-tiba aku terpandang sebuah kereta Kelisa kat tepi jalan, aku nampak satu pasangan tersebut berpeluk selamba tepi hiway macam adegan filem melayu, mungkin baru lepas gaduh kot ker masuk jembalang ke (hero tk paham betul la)why tepi hiway.

Cerita lain pulak...PAda satu petang indah tuu aku dari Sri Damansara sedang menuju ke Sungai Buloh, macam biasa mata aku liar memandang sekeliling TIBA-TIbA...aku ZoOOM OUt>ternampak (jenis kereta aku tak ingat Mungkin Kancil) macam tadi kereta tuu park kat tepi jalan gak alaa tepi org jual pokokbunga tuu..aku kat line kiri, jalan sibuk gak hari tuuu dari tepi nampak tingkap terbukak WEIIii Aku NAMpAK satu pasangan ni.. diorang selamba jerr cium molop kat situ, aku yang sepintas lalu terlihat adegan tuu tercengang, muskil. (dalam kepala betul ka tadi tu)...ramainya tengok

ada lagi cerita tapi bos suruh buat Shop drawing pulak. Lama tak godek Autocad ni

Tuesday, May 25, 2010

PEJABAT UNTUK DISEWA


PEJABAT untuk disewa dari RM600.00- hingga RM5000.00
LOKASI ARA DAMANSARA< TAIPAN 1,2 OASIS dan Puncak DANA sila email ke sabre300@gmail.com link ke sini0136765630 SABRE 1

Monday, May 24, 2010

Kereta Aku kena Pecah ...babi punya ke#####g........


Petang tadi masa aku nak alih keta aku terperasan... pesal pa lain macam jer dlm keta aku ni, rupanye dah kena masuk dengan penyamun.Sebenarnye kat opis ni dekat dia punya design lain macam sikit, Shoplot kat sini dia ada basement masing2,jadi kat sebelah Opis aku ni sebelah yayasan Hepar malaysia ada lagi parking kosong, aku pun selalu port kat situ sebab teduh tak kena hujan. Petang tadi aku nampak beberapa keling dok minum todi kat situ,errmm 3 biji moto kot, aku ingat takde pe laa berlaku walaupun aku rasa tk sedap hati, Kereta aku ni pulak alarm dah rosak..tapi mcamner diorang boleh bukak pintu aku tuu ishh ishh) lepas aku confirm memang dah keta aku kena selongkor, aku check duit syiling jer hilang, pastu ada la beberapa kad yang tak aktif. Besok memang aku nak cari keling ni, apa nak jadi-jadilah

Friday, May 21, 2010

Bila BLog Aku Menjadi Bahasa Inggeris


Rupa-rupanyer baru aku sedar blog ni boleh ditukarkan bahasa menjadi bahasa inggeris..Lambat betul laa aku explore menda ni. Itu laa tak bertanya pada Orang..Tapi bahasa yang diterjemahkan itu ada yang berbunyi betul tapi banyak yang bunyi lain

Andartu Terlampau

seksinyer haliza ni
Filem yang dilakonkan oleh haliza misbun dan dikeluarkan oleh syarikatnyer sendiri> Dibintangi oleh adik Iparnyer awie, Fahrin ahmad, Ari Wibowo, dibantu oleh Erra Fazira dan Azhar Sulaiman, Fara Fauzana, Datuk Jalaludin Hassan, Dato’ Haji Rahim Razali dan ramai lagi.. Tapi kalau anak teruna yang belum kawin macam aku ni dipanggil apa pulak yerr ermmm hehe. Sinopsis cerita ni berkisarkan kalau rajin bacalah kalau malas takdak sapa nak marah. Begini seh...Cerita yang mengisahkan tentang seorang gadis lewat 20an bernama Nik Melati Sukma yang tertekan gara-gara masih lagi belum kberkahwin. Pelbagai usaha dilakukan oleh kedua orang tuanya iaitu Fatimah dan Nik Mat bagi membolehkanya bersetuju untuk berkahwin sehingga sanggup 'mix and match' anaknya itu dengan calon yang dirasakan mereka sesuai. Namun Nik Melati Sukma atau Nikki nekad mencari jodohnya sendiri.

Pelbagai peristiwa lucu yang melingkari perjalanan Nikki dalam usahanya mencari calon suami sementelah ibunya Fatimah telah memberi kata dua:seandainya tidak membawa pulang calon suami dalam masa 21 hari, maka Nikki tiada pilihan melainkan terpaksa berkahwin dengan lelaki pilihan ibunya itu serta persetujui bersama oleh bapanya Nik Mat.

Dalam melayari pelbagai senario bersama senarai calon-calon suaminya yang panjang, Nikki semakin lelah kerana apa yang dimahukannya tidak diperolehinya. Putra Aziz Al-Biruni; anak rakan baik ibunya, walaupun tampan namun kerjayanya sebagai peguam menjadikan sifat yang suka berperang di mahkamah bagi menegakkan kebenaran terbawa-bawa hingga ke luar dan ini turut melemaskan Nikki.

Maka Nikki yang amat terkenal dengan sifatnya ynga 'impulsive' lantas mengambil keputusan nekad untuk berkahwin degan Omar Shariff, lelaki yang sentiasa ada dalam hidupnya sekian lama. Namun sesuatu yang tidak diduga berlaku apabila Nikki bertemu kembali kekasih lama yang dicintainya sewaktu di universiti dulu iaitu John Johny Johnathan.

Paling tragis sekaligus membuatkan Nikki berfikir dua kali samada untuk meneruskan pernikahannya dengan Omar Shariff atau tidak ialah, apabila John Johny Jonathan melamarnya pada hari pernikahannya itu. Apakah sifat impulsive NIkki kali ini mampu mendorongnya untuk membatalkan pernikahan dengan Omar Shariff di saat akhir?Jawapanya ada di dalam Andartu Terlampau...21 Hari Mencari Suami!


Sinopsis Andartu Terlampau 21 Hari Mencari Suami

Thursday, May 20, 2010

Perogol Kacak Di Penjara 150 Tahun, 24 Sebatan

Ambik..itula berita yang aku baca tadi, lalu aku pung membuat teori la dengan kawan-kawan aku, kemungkinan dia ni ada bela something ni, ada memakai..Ceritanyer macamni
Seorang peniaga kecil yang digelar “perogol bersiri” oleh polis dihukum penjara 50 tahun dan 24 sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini hari selepas mengaku bersalah terhadap 15 tuduhan iaitu enam kes rogol, dua kes percubaan merogol, satu kes seks luar tabii dan enam tuduhan merompak sejak Mei 2007 sehingga November tahun lepas.. Rashidi Omar,29, dari Durian Tunggal dekat sini, mengaku bersalah di hadapan Hakim Zaharah Hussain setelah dibacakan pertuduhan dan fakta kes dalam prosiding mahkamah yang berlangsung dari pagi sehingga keputusan hakim dibacakan kira-kira 5 petang.

Pendakwaan kes yang dikendalikan dua Timbalan Pendakwa Raya Ifa Sirrhu Samsudin dan Haslida Ismail telah menarik perhatian orang ramai yang memenuhi semua tempat duduk dalam mahkamah.

Mengikut fakta kes, kesalahan pertama dilakukan Rashidi ialah merogol seorang kanak-kanak berusia 7 tahun 10 bulan pada 24 Mei 2007 di Ladang Kelapa Sawit Hailam Estate di Jasin dan kesalahan terakhir pada 21 Nov 2009 sebelum ditangkap polis pada 1 Dis 2009.

Bagi kes rogol, Rashidi yang memberitahu mahkamah pekerjaan terakhirnya sebagai penjual putu piring di sebuah pasar raya di Jalan Bachang di sini, secara keseluruhannya melakukan satu kes pada 2007, dua kes pada 2008 dan enam kes sepanjang tahun lepas.

Bagi pertuduhan kes rogol, dia didakwa mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara tidak kurang dari lima tahun dan tidak lebih dari 30 tahun serta boleh dikenakan sebatan manakala bagi pertuduhan merompak mengikut Seksyen 392 kanun yang sama yang memperuntukkan penjara maksimum 14 tahun dan denda.

Antara pertuduhan dihadapi Rashidi ialah merogol remaja berusia 15 tahun 11 bulan di Ladang Kelapa Sawit Hainan Estate, Cheng pada 1 April, 2008 dan merogol seorang gadis berumur 19 tahun dan merompak telefon bimbit Nokia N-Gage milik mangsa di kebun kelapa sawit belakang perumahan Taman Seri Sutera, Alor Gajah pada 31 Mac 2008.

Dia juga dituduh merogol seorang wanita berusia 44 tahun di Ladang Kelapa Sawit Tong Bee, Jalan Kolam, Machap, Alor Gajah serta merompak komputer riba, telefon bimbit dan wang tunai mangsa sebanyak RM200 pada 7 Jun 2009. Pada 7 Okt 2009, dia dituduh merogol seorang wanita berusia 35 tahun dan melakukan seks luar tabii iaitu memasukkan zakarnya ke dalam mulut mangsa di sebuah butik di Tanjung Minyak.

Bagi kesemua kes, Rashidi telah menggunakan motosikal dan memperdaya mangsa untuk mengikut beliau ke suatu tempat yang sunyi sebelum merogol dan merompak mangsa dengan mengacukan pisau kecil ke atas mangsa.

Ketika diberi peluang untuk merayu kepada mahkamah sebelum dijatuhi hukuman, Rashidi berkata dia telah menginsafi perbuatannya dan meminta maaf kepada semua mangsa.

“Saya sepatutnya menjadi contoh kepada kedua-dua adik saya tetapi apa yang saya lakukan adalah sebaliknya,” katanya. Hakim Zaharah menasihatinya supaya mengotakan kata-katanya bahawa telah benar-benar insaf.

Tuesday, May 18, 2010

Uji Rashid : Semakin Hari Semakin Sayang (HQ Audio)



Lagu retro ni kalau layan tengah tengah malam memang bestaku dedikasikan pada ahakss...

Saturday, May 15, 2010

Sebuah Filem paling Best dlm Eranyer


Aku rasa dan tak silap aku ada 3 filem menggunakan judul Hari ESOK.
Menanti Hari Esok (1977)
Tiada Esok Bagimu (1979)
Esok Masih Ada (1980), Kesemua filem ini mencatatkan keuntungan yang besar dan berjaya menggondol belbagai anugerah pada era itu. Kadang-kadang filem ini masih lagi ditayangkan di TV. Cerita filem ini semua diarahkan oleh Jins Shamsuddin dan Hero pun dia jugak kot. Tidak salah aku, ada satu filem ni yang mana satu tak pasti memaparkan seorang budak kecik yang genius, yang sekarang mungkin umurnyer dah 40an lebih kot, budak tuu pada tahun itu sungguh terkenal kerana selalu masuk dalam surat khabar tempatan kerana umurnya 5 atau 6 tahun telah petah membaca. Itulah satu sebab Datuk Jins mengambil dia menjadi seorang pelakon. Mengikut cerita Pro DiRaja Engku Aziz pernah mengambilnye menjadi anak angkat ketika beliau disekolah Menengah. Tapi nasib tak menyebelahinyer.. beberapa tahun lepas ceritanyer pernah timbul yang sekarang mencari rezeki sebagai penebar Roti Canai disebuah Daerah diKedah, pernah ditangkap kerana terlibat dalam kes Ganja, Memang sayang betul laa.

Thursday, May 13, 2010

Nilai tubuh wanita kepada Seorang Lelaki


Kata orang tak perlu mencari secantik Balqis, jika diri tak sehebat Sulaiman. Mengapa berharap teman setampan Yusuf jika kasih tak setulus Zulaikha. Memang idealnya lelaki mahupun wanita yang serba sempurna-bertubuh ramping, berkulit putih dan berwajah cantik. Akan tetapi dan realitinyer syarat sempurna ini bukanlah penilaian utama lelaki kepada wanita.
Ada perkara lain yang mempengaruhi penilaian lelaki kepada seorang wanita khususnya isteri mereka. Ada bahagian tubuh khusus yang dapat menakluk lelaki....

* Aroma badan
lelaki sukakan bau badan isteri yang harum terutama selepas bangun tidur.Di tambah lagi dengan haruman pewangi yang masih melekat di bantal. Ahh alangkah indahnye pagi yang sebegitu hehehe.

* Kulit
Wanita tidak perlu berkulit putih. Yang penting kulit dirawat dengan betul supaya terus selembut bayu(yang nii kena rajin pergi Spa la) tentu sekali suami tak jemu-jemu membelainyer.

*Payu dara
Bad ni memang pesona paling menggoda. Malah para pakar pernah mengakui melihat payu dara boleh memanjangkan umur seseorang. Tentu sekali payu dara tak perlu semontok Moddona tapi yang paling penting ada bentuk payu dara dan memberi respons apabila disentuh.

*Bibir
selalu orang kata bibir seksi. Ermm tetapi bagaimanakah bibir yang seksi itu? jawapan mudah untuk ini ialah yang mudah dicium. Maka disarankan pakailah gincu yang bersesuaian supaya suami tergoda untuk mengucup mahupun menciumnyer..

*Rambut
Rambut adalah mahkota wanita. ia adalah tarikan kepada lelaki. Rambut tak perlu panjang mengurai atau hitam berkilau. Cukuplah sekadar kelihatan sihat dan berbau harum gitu. Rambut adalah bahagian yang penting yang selalu dicium suami.

*Mata
Selalu orang mudah terpukau dengan mata yang bersinar. Ditambah dengan bulu mata yang lentik dengan bantuan kosmetik, tentu sekali menjadi pandangan 'syurga' buat suami.

Bahagian tubuh lain yang perlu diambil kira dan disukai lelaki ialah kuku(untuk cakaran membangkit berahi), leher dan telinga bahagian bawah,
Memang perlu tak secantik Balqis mahupun setulus Zulaikha, tetapi jagalah dan rawatlah moga rasa dan kasih sayang suami terus membara...Tuuuuu dia.

Wednesday, May 12, 2010

4 syarikat 'Kutu' disiasat


Gambar Hiasan
Akhirnyer kena cekup jugak, kutu wang pos ni aku dengar dalam tahun lepas lagi, agak popular di Shah Alam, kemudian dekat Johor. Sebenarnyer aku pun pernah pergi dengar bisnis talk diorang ni, semua macam skim cepat kaya jugak laa. Kononnyer dengan sejumlah wang dilaburkan walaupun kita tidak mencari Orang bawah dalam masa 5 atau 6 bulan duit akan berkali ganda... maaf berkali-kali ganda, ada membe aku hari tu dok pujuk, dia kata satu family dia masukkan nama. Cerita yang aku dengar seseorang pelabur mencari orang bawah atau downline lagi laa banyak habuannyer. Semasa aku dengar talk hari tuu seorang perempuan pangkat Kakak laa, katanya program ni ialah membantu orang melayu untuk menjadi kaya...(dlm kepala aku kaya untuk dia la) lalu untuk memberi keyakinan pada kami ditunjukkanlah wang pos atas nama dia, memang banyak wang pos dia, dalam jumlah rm20 jerr tapi beratus keping, tapi mujurlah aku tak terpedaya janji penyamun-penyamun ini. Semuanyer kaki menipu....sebenarnyer ramai yang dah masuk skim ni dan berangan macam-macam, satu tahap sampai member aku cakap nak beli wang pos dekat Shah Alam kehabisan Stok. Moral disini semuanyer yang terkena adalah orang melayu. Setahu aku BANK NEGARA dah siasat pasti duit ni akan dibekukan

Monday, May 10, 2010

Resepi AsaM Pedas ....


Hari ni masa aku melayan lagu dekat SINAr kat opis aku, member Opis dari Top Floor ajak makan tengahari dekat sebuah restoran yang baru bukak berhampiran opis aku, aku bertahu dia Restoran tu takde menu yang menarik lagi... cuma jual Asam Pedas jer, dia kata takper laa kita try hari ini, dia pun komen laa "apa laa invest 100k jual menda ni jer" aku kata ada satu restoran dengan Mentari Sunway makanan dan lauk dia fuyooooo punyala panjang sampai tak tau nak pilih yang mana satu. Sebenarnyer asam pedas ni bukan setakat Ikan jer, daging, ayam pun boleh buat. Ada sesetengah restoran Menu diorang Mcm tu jer mungkin ada telur Dadar dan ulam-ulam dan sambal belacan...Disini aku tulis sedikit Resepi Asam Pedas ni kalau sila...Bahan-bahan ( 1 keluarga leh makan )

* 1 ekor ikan patin/tenggiri (atau apa2 ikan, ikut selera)
* 4 ulas bawang merah-ditumbuk
* 3 ulas bawang putih-ditumbuk
* 2cm kunyit hidup-ditumbuk
* 1 btg serai dititik
* 3 btg daun kesum
* 1 bunga kantan-dibelah dua
* 1/2 mangkuk kecil air asam jawa
* 3-4 sudu besar cili kering yg dimesin
* 1 1/2 mangkuk kecil air biasa
* garam dan gula (ikut rasa)
* minyak masak
* sedikit belacan (optional-ada yg x makan belacan)

Cara-cara

1. Panaskan minyak, masukkan serai, cili kering, bawang merah, bawang putih, kunyit dan belacan. Tumis hingga naik bau.
2. Bila sudah naik bau, masukkan air asam jawa, kacau dan biar mendidih.
3. Kemudian masukkan daun kesum, bunga kantan, kacau dan masukkan air. Biar mendidih.
4. Masukkan ikan, garam dan gula. Biar hingga masak ikan dan boleh lah dihidangkan.

Penulis Blog Hidup Lumayan

Panduan menjana pendapatan menerusi blog:
1. Individu mestilah mempunyai Internet serta komputer riba yang mudah dibawa ke mana-mana.
2. Mulakan membaca blog popular kemudian tinggalkan komen pada lima blog popular ini.
3. Kemudian untuk setiap blog yang sudah diberi komen, cari pula blog lain kemudian tinggalkan tiga komen di situ begitulah seterusnya sehingga iaa berkembang.
4. Buat template yang menceriakan dan bukan hanya mengambil template sedia ada.
5. Setiap hari pastikan anda membuat 10 catatan, setiap catatan disiarkan tiga atau empat jam. Ini bagi memastikan blog sentiasa menerima kunjungan.
6. Mendaftar dengan laman web Nuffnang untuk memastikan blog menerima iklan daripada Nuffnang.
7. Rajin serta tidak kenal erti putus asa.
Aku ambik dari sebuah Blog yang tersiar dalam Metro bulan lepas

Adegan Kejar Mengejar Dengan Budak Kelantan


Sebenarnyer adegan ni tak laa macam cerita James BOND tu, Tapi bila aku ingat menda ni lucu jugak, kejadian berlaku awal tahun hari tuu kot dalam tengah malam. Aku ni kalau balik kg suka malam2 cepat sampai sikit Hiway pun tak berapa sibuk. Tiba-tiba agak-agak dah nak sampai pun dekat kampung aku tuu berhampiran Lenggong. Semasa aku tengah melayan perasaan sorang-sorang siaran radio pun dah putus-putus, entah dari mana aku pun tak pasan tak silap aku ada dua buah kereta melulu masuk dan terus cucuk dari belakang, aku ni pantang sikit pemandu jenis macam ni, lepas tuu tak sabar-sabar nak potong padahal ada kenderaan tengah datang dari depan, Ni confirm budak kelantan ni nak balik kampung(dlm kepala aku.... memang btl la nampak ada stiker negeri depa lepas potong) Untuk pengetahuan semua, jalan Gerik nii memang laaa menjadi laluan alternatif bagi mereka pulang ke Kelantan bila hari Raya Puasa atau Raya Haji. Keadaan macam ni menyebabkan abang pun dah panas, selepas jer melalu jalan DALAM GAMBAR NI, aku beri diorang potong dulu... lepas tuuu aku ikut rapat-rapat tapi aku tak potong, walaupun aku pun bukannyer berani sangat, aku acah jer mmg selalu aku kt KL ni, aku tengok kereta diorang pun kereta standard jer takder turbo-turbo pun, aku ni kalau sampai satu tahap jadi panas mengung gak hehehe, so adegan kejar cucuk mencucuk ni pun berakhir laa bila sampai kat kampung aku, aku tengok Kereta depan pun dan panas sebab aku nampak dia main break..dok tekan-tekan break, dia tak aku dah hafal semua corner kat Jalan Ni.

Sunday, May 9, 2010

Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur


Aku rasa aku pernah baca cerita ni dulu, dah lama dah disini aku beri lebih kurang la sinopsis Novel ni, kisah begini....... Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur mengisahkan tentang liku – liku kehidupan Encik Muhammad dalam menjalankan perniagaannya. En.Muhammad merupakan salah seorang dari pengarah sebuah firma perdagangan yang terkenal di Kuala Lumpur dan berkongsi dengan En. Tan serta Tan Sri Syed Aris. Encik Muhammad seorang yang bercita- cita besar dan telah membuka sebuah Ladang Orkid yang diuruskan oleh isterinya Cik Tipah dan merancang untuk membuka sebuah kawasan perlombongan di Lembah Tualang. Antara kampung terlibat ialah kampungnya sendiri iaitu Kampung Pulai.Encik Muhammad menghadapi masalah dan rintangan dalam memajukan Lembah Tualang sebagai kawasan perlombongan. Beliau terpaksa membeli tanah orang kampung dan memindahkan mereka ke kawasan tanah rancangan felda. Pada masa yang sama masyarakat memandang serong terhadapnya setelah tersebar khabar angin mengatakan rancangannya memajukan Jeram Medang sebagai pusat maksiat.

Rahim, anak Encik Muhammad yang belajar di luar negara turut menentang cadangan bapanya dan menganggap sebagai seorang pemeras , tamak dan zalim. Bagi mendapatkan sokongan anaknya , En. Muhamamad cuba merapatkan Mahani anak Tan Sri Syed Aris dan akhirnya mereka berkahwin. En. Muhammad Yusof, Wakil rakyat Lembah Tualang telah membantu Encik Muhammad menyelesaikan masalah penempatan penduduk Kampung Pulau ke Tanah Rancangan Felda.

Masalah Encik Muhamad masih belum selesai apabila rancangannya turut diganggu oleh Lebai Maarup salah seorang penduduk di Kampung Pulai. Lebai Maarup merupakan seorang anak muda yang mempunyai tanah di situ dan tidak mahu menjualkan tanahnya, sebaliknya ingin mewakafkanya. Rahim anaknya berjaya memujuk ayahnya supaya bersetuju dengan cadangan Lebai Maarup dan sebagai pertukaran, Rahim bersetuju menjadi pengurus syarikat perlombongan bapanya.

Tema yang cuba dibangkitkan dalam novel ini berkaitan dengan kebangkitan bangsa Melayu di dalam bidang perniagaan . Pada masa yang sama wujud kebangkitan pergerakan dakwah Islamiah dikalangan generasi muda dari dalam dan luar negeri.

Plot novel Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur mempunyai lebih dari satu cerita yang ingin disampaikan oleh pengarang. Ceritanya mengenai cadangan En. Muhammad mengembangkan perniagaannya. Cerita kedua berkaitan perkembangan dan penerapan nilai – nilai islam yang dibawa Lebai Maarup , Imam Sahak dan lain- lain. Kepelbagaian plot yang digunakan pengarang menyebabkan ia tidak kronologi dan berlapis – lapis dan bercampur aduk dengan peristiwa lain . Struktur plot dalam novel ini bersifat moden yang terdiri dari lima tahap iaitu eksposisi , aksi menaik , klimaks , aksi menurun dan penyelesaian. Bagi memastikan cerita lebih menarik, Keris Mas telah memaparkan unsur konflik dalam novel Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur. Konflik yang wujud dalam novel ini iaitu;
Konflik dalam diri watak yang diwakili oleh En. Muhammad dengan penduduk Kampung Pulai dan Konflik di antara Mahani dengan Rahim.
Konflik antara manusia dengan manusia contohnya Sudin dengan Mat Akil , Encik Muhammmad dengan Tauke Chan , Lebai Maarup dengan Mat Akil dan bebarapa watak lain.
Konflik antara manusia dengan Tuhan contohnya Ketaatan Encik Muhammad pada ajaran islam tetapi tidak mahu menerima cadangan Lebai Maarup mewakafkan tanahnya ke jalan Allah.

Saturday, May 8, 2010

Awas Speed Trap dihadapan


Dalam 2 bulan lagi roadtax keta dah nak ispired ni, aku cuba check saman dlm laman sesawang POlis ni alamak banyak jugak laa, nak kena bereskan laa nanti kalau kena black list tak boleh renew. Satu malaysia ada saman dekat kampung aku pun ada, naya betul. Selalunyer kalau travel malam memang laa tak dapat membaca kat mana ada perangkap ni, kalau waktu siang dapat laa tau bila ada kereta dari depan memberi lampu, confirm laaa ada roadblock kat depan nati, jadi tak reti-reti lagi..Jikalau sesiapa yang menggunakan lebuhraya Elite setiap hari elok laa hati-hati dan memperlahankan kereta, antara simpang dari dari shah alam tuuu hinggalah ke Seafield jelas menunjukkan 90km sejam sahaja ataupun dari Simpang Putra Height, boleh dikatakan selalu ada jer polis sedang menembak kamera kat bawah Bangunan Jejambat bersebelahan track go kart tu...bawak lah 90km jer yerr

Friday, May 7, 2010

Berkat solat hajat jemaah


Kelicikan seorang lelaki yang memperdaya beberapa jemaah umrah di Langkawi, Kedah membabitkan kerugian lebih RM162,000 sebelum menghilangkan diri akhirnya berjaya dicekup pihak berkuasa ketika sedang berehat di rumahnya di Sungai Buloh, dekat sini, semalam.
Difahamkan, ketika ditahan suspek cuba melarikan diri, namun gagal kerana kediamannya itu sudah dikepung sekumpulan anggota dari Balai Polis Kuala Selangor.

Dalam serbuan kira-kira jam 10 malam itu, suspek yang berusia awal 40-an itu dikatakan cuba meloloskan diri melalui pintu belakang rumahnya sebaik menghidu kehadiran pihak berkuasa namun usahanya itu gagal.

Ketua Polis Kuala Selangor, Superintendan Mohd Taib Ahmad, ketika dihubungi mengesahkan penahanan suspek.
“Dia (suspek) akan diserahkan kepada polis Langkawi, untuk siasatan lanjut,” katanya.Sebelum ini, sebuah akhbar tempatan melaporkan seramai 65 jemaah di Langkawi, menjadi mangsa penipuan pakej umrah murah anjuran sebuah syarikat pelancongan berpejabat di Sungai Buloh, Selangor, mengadakan solat hajat dan bacaan Yasin di sini, Isnin lalu. Majlis bacaan Yasin diadakan untuk memohon supaya dilembutkan hati wakil pengurusan syarikat berkenaan supaya memulangkan wang deposit yang dikutip daripada kumpulan jemaah itu RM2,500 setiap seorang. Seorang mangsa, Hassan Latif, 52, berkata majlis solat hajat yang diimamkan seorang guru agama, Ayob Ahmad itu turut bertujuan mengeratkan silaturahim antara jemaah dan mohon diperkukuhkan iman. “Kami juga mengadakan majlis ini untuk memohon ketenangan kepada semua jemaah yang menghadapi kesukaran selepas ditipu wakil syarikat pelancongan berkenaan, baru-baru ini,” katanya. Beliau berkata, pihaknya juga kini sepakat melantik Musa Abdul Rahman selaku wakil untuk berada di ibu negara bagi mendapatkan kembali wang dan pasport antarabangsa mereka yang masih dipegang syarikat berkenaan.

Thursday, May 6, 2010

Kalau Aku(blogger yg) Diberi RM4 juta.....


salah sorang blogger yang tersohor dalam arena politik mendedah diberi RM4 juta, begitulah tajuk berita akbar tempatan minggu lepas, Blogger yang menamakan dirinyer SEPAK ORANG ITU yg bermarkas diKelantan...tiba-tiba menjadi tumpuan ramai, hehehee tapi kenapa baru sekarang nak Royak, inilah menjadi kemuskilan ni lain kali hulur2 laa sikit kat blogers junior macam aku ni. Sebenarnyerr itu adalah cerita politik, bagi yang bijak pandai macam kita ni mesti dapat membezakannyer Semua cerita ni adalah yang berpunca dari DUit...tak begitu ? akan tetapi kalau laa aku yang mendapat perntukan sebanyak itu, aku akan menggajikan pemuda kampung aku dan orang sekitar kampung yang bijak dalam bidang ni, biar tempat aku menjadi terkenal dan dikenali ramai...terutama kampung tanjungkasau ni, dengan bermodal sebanyak itu aku pung berbincang laaa panjang lebar, aku lantiklah penasihat yang bertauliah dan tak bertauliah, idea dicurahkan, stategi disusun.. heeheheh hari-hari orang kampung aku belanja makan ikan siakap, udang galah ke, ketam ke...kaya-kaya. Opss tak boleh lebih-lebih nati orang marah pulak..