Saturday, December 19, 2009

Lama Betul Aku Tak Menulis

BUlan lepas dan bulan ni agak sibuk sekali, memang gila betul muka pun dan macam pengganas sekarang ni, hari raya Haji hari tuu pun sempat balik 2 hari, walaupun sehari sebelum tuu aku ada di Johor bahru...esok malam tu terus balik Gerik ermmm aku ingat masa balik Jalan Clear rupanyerr lepas sahaja sungai Buloh jemmmm sampai ke Tapah.... Dalam 3 mingggu ni kami ditugaskan pulak menyiapkan sistem ICT di Kangar yang perlu disiapkan dalam minggu ni jugak..
Tapi penat gak bawak keta jauh jauh ni, agak nyer macamner laa diaorang yang kerja sebagai PEmandu LOri ....alamak aku gerak dulu ader hal sikit..

Monday, November 23, 2009

Selera kepada Kedondong, bunga Ros, Roti dan Susu


Besarnyer Baby ni yang dilahirkan seberat 6.15kg, menurut berita Selera Aisha Bee Yassin hanya tertumpu kepada kedondong, bunga ros, roti serta susu.

Wanita itu tidak menyangka hasil pemakanannya itu, dia dikurniakan bayi lelaki seberat 6.15 kilogram, dipercayai bayi terbesar yang pernah dilahirkan di negeri ini.
Malah, bayi seberat itu dilahirkan secara normal di sebuah pusat perubatan swasta di Alor Setar kira-kira pukul 2 pagi ini.
Menurut Aisha Bee, sepanjang kehamilannya, dia hanya menjamah nasi lemak setiap pagi untuk bersarapan dan amat gemar makan buah kedondong atau amra, bunga ros, roti serta susu.

''Saya boleh habiskan satu kilogram buah amra dalam sehari dan makan bunga ros merah dua hingga tiga kuntum dalam sehari,'' katanya.

Jelasnya, sewaktu melahirkan anak pertamanya yang kini berusia 13 tahun, bayinya itu seberat 3.9 kilogram manakala anak keduanya seberat 3.8 kilogram.

''Apabila sampai ke anak ketiga, berat bayi saya semakin bertambah iaitu empat kilogram dan anak saya yang keempat pula seberat lima kilogram.

''Yang kelima ini memecahkan rekod abang serta kakaknya iaitu 6.15 kilogram dan doktor menjangka jika saya mengandung lagi anak saya mungkin mencapai berat sehingga tujuh kilogram,'' tambahnya.

Dalam pada itu, suami Aisha Bee, Mohd. Ali Khan Razali, 41, berkata, dia sedikit terkejut apabila pertama kali melihat bayi lelakinya itu.

''Memang perut isteri saya agak besar dan saya ingatkan kami akan mendapat bayi kembar. Tak sangka pula bayi ini seberat 6.15 kilogram. Kelahiran bayi ini menceriakan lagi kehidupan kami sekeluarga,'' ujarnya.

Saturday, November 21, 2009

macamana Nak tahu Arah Kiblat


Kaedah melihat matahari terbenam tidak tepat

SUDAH semestinya umat Islam perlu menghadap Kaabah yang menjadi kiblat apabila mendirikan solat dan ketika dikebumikan selepas meninggal dunia.

Walaupun dengan kedudukan Kaabah di Makkah menjangkau ratusan ribu kilometer, menetapkan arah kiblat sebenarnya tidak menjadi persoalan kerana ilmuwan Islam benar-benar menguasai ilmu falak untuk menyelesaikan masalah itu sekadar berpandukan kedudukan cakerawala seperti bintang dan matahari.

Bagaimanapun, kekurangan orang Islam yang benar-benar memahami ilmu falak ketika ini menimbulkan persoalan bagaimana untuk menentukan arah kiblat yang tepat.

Ini kerana, ada umat Islam masih menggunakan kaedah menentukan kiblat berpandukan arah matahari terbenam, sedangkan cara itu tidak tepat dan salah di sisi Islam kerana hanya dua hari dalam setahun arah kiblat boleh berpandukan kepada arah matahari terbenam.
ketepatan arah kiblat bukan sesuatu yang boleh dipandang ringan kerana biarpun cuma satu darjah terpesong ia bersamaan kira-kira 125 kilometer tersasar dari arah Kaabah.

Menyedari kesilapan itu, sewajarnya umat Islam di seluruh dunia tidak lagi menentukan jadual atau takwim solat, waktu berbuka puasa dan hari raya berpandukan kaedah matahari terbenam. Malaysia sudah tidak lagi menggunakan kaedah ini, sebaliknya berpandukan ilmu falak syarie seperti yang ditetapkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).


INFO: Cara mengukur arah kiblat

Hanya boleh menggunakan kaedah matahari terbenam pada 28 Mei jam 5.16 petang dan 16 Julai jam 5.28 petang setiap tahun
Dirikan objek lurus seperti tiang di tanah lapang dan rata
Pastikan ia tegak dan lurus. Bagi menyemak ketegakan tiang, letakkan tali yang diikat pemberat pada hujung tiang
Tempat yang dipilih tidak terlindung sinaran matahari
Semakan perlu dibuat tepat mengikut waktu yang ditetapkan Sirim seperti waktu televisyen dan radio. Oleh kerana fenomena itu berlaku pada waktu petang di Malaysia, bayang tiang akan jatuh ke arah timur. Dengan itu, arah kiblat ialah yang menghadap barat.

Wednesday, November 18, 2009

Minggu depan balik Kapung laa


ermmm sekarang ni aku dekat Jb lagi, sat gi balik semula KL, duduk 2 hari sahaja . Esok aku story yerr

Monday, November 16, 2009

Suatu Ketika dulu kami Bela Lembu dan kambing

LOKASI : KAMPUNG TANJUNG KASAU
TAHUN : 1984-1985 sekitar tu lah
Drama POPULAR WAKTU TU : OPAH

HAri ni Seperti Biasa lepas balik sekolah, petang sat gi nak pergi PAdang, Bermain laa per yang patut, BOla ker Nettball ker...kondang kandik ker..BILA dalam pukul 6.00 lebih tuu otai-atai dah start sepak bola ,budak baya aku dah kena halau dari padang, kaum Belia abang-abang aku ni pulak nk main BOla...jadi kami pun bermainla di tepian.
Aku pun balik laaa, rasa kelaparan laa pulak...aku bukak laa gebok (sejenis armari ada jaring-jaring letak lauk) ada laa lauk buat penyedap.
SUddely MAk dah sound, katanya seekor kambing tak balik kandang... Aduh masalah betul aku pulak kena cari.
Berbekalkan basikal ala BMx tapi bukak BMX tuu aku pun cergas dihujung-hujung kampung

HASIL Maklumat yang diterima kambing ada kat sempadan FELDA tuu, lalu adegan kejar mengejar pun terjadi. Sebenarnya aku kena bereskan kerja ni Kejapl lagi AYAH Aku balik kerja, kalau tak jumpa mau dapat back hand.
WAktu tu kami ada la bela KAmbing dalam 8 ekor kot, dan disebelah kandang kambing pulang ada Kandang Lembu. Pada Setiap petang waktu magrib macam tu, kena laa nyalakan api dengan kayu besar, lepas tuu letak bertimbun tahi atas tuu jadi sampai ke Pagi Api berasap. LEmbu pun dapat laa tido dengan nyaman.
DIbelakang kandang lembu seingat aku ada 3 pokok limau( macam limau madu) tapi kalau kaler tak merah masam laa rasanya. PUNyalaa lebat buahnyerr mungkin hasil baja lembu tuu kot.

Pada ERA tuuuu kampung aku penuh dengan lembu, tahi lembu bersepah macam COWBOy.....Lawak pun ada bila ingatkan. Akan tetapi itu dulu sekarang ni AKu rasa dah takder lembu kat Kampung aku. ASsalamualkiummmm

Tuesday, November 10, 2009

Belum Dilaksanakan Lagi Dan Kelam Kabut..........

CONTOH LUKISAN dari Autocad
Aku membaca cerita ini beberapa minggu lepas, kemudian Isu ni menjadi menarik dan mendapat perhatian. Ceritanyer begini Jabatan Kerja Raya sedang dalam proses percubaan kakitanagan yang bekerja sebagai Pelukis Pelan bekerja diRumah. Menurut berita seramai 35 orang kakitangan telah dipilih secara rawak, (aku rasa semua yang dipilih mestilah telah berumahtangga dan terdiri daripada kaum wanita....
Apa yang menarik di Sini belum pun program ini dilaksanakan beberapa Kesatuan dan NGO, yang aku rasa tak tahu langsung bagaimana pekerjaan ini dibuat. Mereka memberi protest dan idea yang ke belakang (ishhh ishhh). Aku memberi Pujian yang setingginya kepada Kementerian Kerja Raya dan Menteri Penuh Datuk Shaziman kerana berani melakukan idea yang menarik ini ....(bodek sikit mana tau dia baca hehehe)

Sekarang kita berada di tahun 2009 teknologi pantas berkembang, kerja-kerja Pelukis Pelan tidak lagi dilakukan dengan MANUAL. Perisian yang digunakan iaitu AUtocad yang terbaru tidak lagi seperti dulu. Sekarang tidak lagi perlukan Pen-pen Tecnical........Aku pernah buat Autocad ni, tapi dah lama tinggal tapi alaaaaa senang jerr lah. COMD yang aku ingat AR-array, de-delete, ex-extend, ZW-zomwindow,l-line....byk lagiiii

Sudah Potong ?...............


Kempen 'Sudah Potong' akhirnyer mencetuskan kontroversi apabila Ada orang yang prihatin membuat aduan kepada Kementerian berkenaan.....Sebenar kempen 'Sudah Potong' aku ingat dah berjalan beberapa bulan semua iklan dalam akhbar, Radio, dan Sepanjang Lebuhraya ada iklan ini. Aku tengok kempen diorang memang hebat hinggakan Pemain utama iaitu Streamyx telah cuak. Akhirnyerr mereka membuat kaunter Attack ...cuba tengok kempen terbaru Streamyx... "Mereka Dah Serang Dengan Menggunakan Perkataan yang sama"
BERITA hari ni berkenaan aduan tentang kempen 'Sudah Potong' seolah-alah mempermainkan 'berkhatan' itulah yang aku dengar. Sebenarnyer aku pun tak paham, apabila Berita Mengatakan Kerajaan akan menyiasat perkara ni. Mungkin perkara ini bila diperbesarkan dan disebut sehari-hari akan menjadi satu istilah yang bermaksud lain.

BAgi mereka yang tak tahu kempen 'Sudah Potong' ? Ini ialah kempen sebuah syarikat diberi Lesen Wimax, tak salah aku Pocket ONe kot.... mengikut cerita member aku line diorang memang laju, Walaubagaimapun aku memang suka ada lagi pemain-pemain dalam industri ini, maka kita sebagai pengguna akan mendapat faedah yang terbaik didalam kalangan TErbaik

Sunday, November 8, 2009

Malang Tak Berbau

Minggu ni beberapa kejadian tak diduga telah berlaku, 3 hari lepas semasa pulang dari JB tayar kereta aku pancit di Lebuh raya, Petang tadi pulak aku kena langgar laa pulak. Masalah tayar dah selesai 4 biji tukar tayar baru.... HAri ni aduh.......
Kejadian berlaku betul-betul depan rumah aku, sebuah kereta melanggar bahagian tepi pintu depan dan belakang...........................

Thursday, November 5, 2009

Minyak Dan Tol


Salam....Semalam selepas melepak dengan member aku dan bergelak ketawa, balik Rumah Kejap mandi lebih kurang...lepas tuuu termenung, dalam pukul 2.00 pagi aku pun bertolak ke JB sekali lagi, Pergi JB sebab BOS suruh hantar sekeping KAD dan bwk Orang Makan Tengahari Sahaja...Aku perlahan menyusuri Lebhraya Utara Selatan.....
Sorang-Sorang layan laa radio kesukaaan aku tuu RAdio Sinar, ye laah dah Otai ni layan laa lagu-lagu retro. Sepanjang perjalanan Memang Lori paling banyak laaa mungkin menuju Ke Singapore. Kadang-kadang tuuu Ada beberapa Kereta yang BOdoh dan tak Sabar dan memberi LAMPU TINGGI, yang ini pantang....sabar laa Lori depan tengah potong member dia ni, Ni dok main lampu tinggi kat aku. AKU pun menyirap laa, aku kasi dia potong, aku terus bukak Lampu tinggi Ikut rapat-rapat, ingat dia sorang jer samseng aku pun samseng jugak. Hehehee tapi kejap jer aku buat macam tuu...acah jerrrr

Minyak aku ISi 50 inggit jerr, tu pun dah penuh sebab minyak ada lagi. Tol Sampai ke Tol Jelai utara ehhhhh betul ker dalam rm40 inggit kot (nanti aku check)
aku benti beberapa kali dan tidor seketika dekat Mana entah. Tapi lama jugak perjalanan aku tuuuuu....layan perasaan.

Sekejap lagi dalam pukul 6.00 petang aku nak bergerak balik laa


Wednesday, November 4, 2009

Kasanova JUnior Pun Ada....Sekarang ni

KERETA IDAMAN

KALAU pembaca membaca akhbar tempatan pasti ada terbaca pesal Kasanova Junior, baru sahaja berumur belasan tahun, tapi dah 8 gadis bawah umur menjadi mangsanya. Aku rasa Budak ni pakai ilmu Hitam kot, cerita lanjut dalam METRO hari ni. DI sini aku berikan ciri-ciri Kasanova yang perlu dibaca untuk pengetahuan AM...Kalau nak tahu ciri ciri itu....

10 ciri lelaki kasanova..yang anda perlu tahu

1. Di awal perkenalan, si dia menjadi insan yang paling mulus. Apa sahaja yang kamu mahu semuanya akan di penuhi. Namun harus di ingat semua itu hanya mampu bertahan tidak lebih sebulan. Sedikit demi sedikit si dia akan menunjukkan taringnya.
2. Sentiasa kemas dan perwatakannya seperti berada, tapi sebenarnya poket kosong. Kalau ada pun cuma untuk buat pelaburan memikat kamu di awal perkenalan kemudian duit kamu pulalah jadi mangsa.
3. Lelaki kasanova tidak pernah patuh pada janji, tengok sahaja setiap kali kamu keluar dating. Siapa yang akan sampai dahulu.
4. Sering beri pelbagai alasan apabila kesilapannya dapat dikesan. Lebih jelas lagi dia juga sering mempersalahkan orang lain atas kesalahannya sendiri.
5. Mementingkan kekemasan diri dan pakaian yang dipilih juga bukan calang-calang jenama. Maklumlah nak memikat ramai mangsa.
6. Baru kenal tidak sampai seminggu sudah berani mahu sentuh-sentuh di bahagian yang sensitif. Sengaja mahu menggoda kamu untuk pergi lebih jauh.
7. Apabila keluar dengannya, dia selalu tunjuk macho depan kamu. Ada masanya dia akan menegur perempuan lain dengan ramah di depan kamu. Kononnya mahu buktikan pada kamu si dia tidak curang di belakang kamu. Tetapi dia memang peramah dengan semua orang.
8. Selepas sebulan berkawan, si dia berani minta wang untuk di pinjam. Tanpa sengan silu si dia memintanya daripada kamu.. Ha… alasan yang diberikan untuk meminjam itu mmg konkrit dan silap-silap hari bulan kamu akan termakan dengan kata-kata manisnya.
9. Lelaki kasanova biasanya mempunyai paras rupa yang agak tampan sebab itulah perempuan muda cair dan jadi mangsa. Jangan mudah percaya pada wajah tetapi percayalah pada hati.
10. Jarang bercerita tentang keluarganya apatah lagi mahu membawa kamu berjumpa ibu bapanya. Ini sememangnya perkara yang sering berlaku. tetapi harus di ingat juga ada kalanya mereka ada mengajak tetap ajak ajak ayam sahaja. Mulut kata ya dalam

Monday, November 2, 2009

Berhati-hati Bila Mandi Air Terjun ni


Aku selalu baca dalam akbar atau berita dalam TV berkenaan Kejadian lemas dihanyutkan oleh arus deras semasa sedang mandi sungai atau pergi berkelah...Dalam perhatian aku kejadian ni selalu berlaku pada mereka yang jarang-jarang mandi sungai...kadang-kadang melibatkan kehilangan nyawa atau hampir-hampir......
DARI_kecik-kecik lagi orang tua dah pesan dah kalau nampak hujan atau gelap dekat atas tuu, janganlah pergi mandi sungai atau dok main-main tepi sungai, pulak Sungai atau AIr terjun tu tercorok dalam hutan.
Sebenarnya Lokasi Air Terjun atau air sungai yang jernih-jernih ni mana ada kat tepi kampung, selalu ni kena berjalan atau masuk ke satu temnpat dulu yang tidak berjauhan dengan hutan rimba.

Sebenarnya Air Hujan dari hutan memang laaa kadang-kadang kita peraasaan mula-mula jernih, tiba-tiba nampak sampah pulak....APa lagi lari laa menyelamatkan diri. Kepala air ni kalau datang terus deras air jadi keruh, Cepat betul air datang.........Sebenarnya Aku pun takder pengalaman menda-menda macam ni
Kalau hujan....tunggu apa lagi baliklaa

Namun aku bersimpati dengan kejadian budak UTAR yang dihanyutkan kelmarin


Sampai Johor Pagi Tadi...

Ini Dekat Mentakab..kalau datang sini Bau kuat dekat KIlang Getah
Dalam pukul 4 pagi tadi, aku gerak dari Kl menuju ke JB....mula-mula memang ngantuk gak melelong gak nampak gelap...gelap jerr, perjalanan lancar walaupun satu ketika aku mengantuk sangat sebab aku tak tido langsung, dalam kes-kes macam ni aku tak tido sebab kalau aku tido memang laa terbabas nanti, sampai JB dalam pukul 8.00 benti 2 kali....pastu jem setengah jam ada kemalangan Lori kat Hiway...

BILA semuanyerr selesai pukul 11 lebih masuk Hotel terus pengsan...tapi boring gak sebab member aku tak turun minggu ni, kalau dia ada boleh redah bandaraya....sebenarnya aku pun berapa arif jalan kat sini..

Esok mungkin gerak petang rasanya, sebab pagi Rabu Bos suruh pergi Mentakab pulak. Lapar laaa pulak JOm makan.....

Sunday, November 1, 2009

Kisah Mentua 3 Menantu


ALKISAH ada seorang ibu dengan tiga menantu daripada perkahwinan ketiga-tiga puterinya yang cantik. Si ibu mentua ingin tahu adakah ketiga-tiga menantunya itu sayang kepada mentua atau cuma anaknya saja.

Lalu dia memutuskan untuk menguji mereka secara perseorangan. Suatu hari dia mengajak menantu pertama naik perahu bermotor ke tengah laut. He he he Kalau Nak Lebih lanjut sila...


Di sana dia sengaja menjatuhkan dirinya dari perahu ke dalam laut. Si menantu tanpa berfikir panjang terus terjun menyelamatkan ibu mentuanya.

Esoknya ketika keluar rumah, si menantu pertama melihat kereta Nissan Livina diletakkan di depan rumah dan sehelai kertas bertulis: “Daripada ibu mentuamu”.

Giliran menantu kedua pula diajak ke tengah laut. Sekali lagi si mentua pura-pura terjatuh dari perahu. Menantu kedua terus terjun demi menyelamatkan mentua tercinta.

Esoknya di depan rumah menantu kedua melihat Toyota Alphard, dengan sehelai kertas tercatat tulisan: “Daripada ibu mentuamu”

Kini giliran menantu ketiga diajak ke tengah laut, si mentua kembali melakukan tindakan terjun ke laut. Tetapi, malangnya kali ini si menantu bercekak pinggang memandang ibu mentuanya yang tercungap-cungap di dalam air.

Dia berkata: “Rasakan!,” sambil memusingkan perahunya ke daratan.

Esoknya ketika menantu ketiga itu bangun, di depan rumahnya kelihatan Mercedes Benz S-Class terbaru berserta kertas bertulis: “Daripada ayah mentuamu.”

Lelaki & sperma tak relevan


Benarkah sperma tidak lagi perlu untuk mendapatkan zuriat pada masa depan?

TEORINYA - sel stem atau sel induk daripada sumsum tulang wanita diperoleh dan diaktifkan menjadi sel embrio sebelum dimasukkan ke dalam karung telur untuk mengandungkan DNA 100 peratus sel induk.

Bayangkan, jika teori yang dikatakan sudah terbukti melalui ujian terhadap tikus di makmal ini dilakukan pula ke atas manusia atau wanita? Apa agaknya reaksi atau perdebatan di semua peringkat - termasuk kemanusiaan dan pihak berkuasa agama apabila proses pembiakan manusia mampu dilakukan dalam bilik makmal dengan mengetepikan sperma lelaki?

Apakah sudah tidak relevan lagi sperma lelaki hingga perlu dicari alternatif lain melalui bagi mendapatkan zuriat?

Biarpun penemuan baru itu dikatakan merintis usaha menangani masalah kemandulan, namun jika dilihat, langkah itu meminggirkan lelaki serta membuka prospek kelahiran bayi secara tiruan bukannya semula jadi.

Malah, pengkritik antarabangsa turut memberi amaran perkembangan terbaru itu boleh mencetuskan kontroversi seolah-olah mengetepikan fungsi sperma lelaki.

Julai lalu, akhbar tempatan melaporkan saintis di Britain mendakwa berjaya menghasilkan sperma manusia daripada sel tunjang tapi pakar lain mempertikaikannya.

Penyelidik di Universiti Newcastle dan Institut Sel Tunjang NorthEast England dilaporkan berkata, mereka menggunakan teknik baru untuk menghasilkan sel sperma daripada sel tunjang janin. Sel tunjang mempunyai potensi untuk menjadi apa juga sel di dalam tubuh.

Ketua penyelidik Newcastle, Karim Nayernia, dilaporkan berkata, teknik itu akan membolehkan penyelidik mengkaji bagaimana sperma berkembang dan kemungkinan boleh membantu dalam merawat lelaki mandul. Hasil penyelidikan itu diterbitkan dalam jurnal Stem Cells and Development.

INFO:
Secara purata kira-kira 100 juta sperma terkandung dalam setiap ejakulasi lelaki.


Saiz buah zakar mempengaruhi bilangan sperma dan saiz melebihi 12 ml dianggarkan isi padu buah zakar yang sihat dan kurang dari itu mungkin menghasilkan kurang atau tiada sperma.


Kandungan sperma dalam air mani ialah antara dua hingga lima peratus. Sebilangan besar isi padu air mani ialah cecair dari pundi prostat (60 hingga 70 peratus) dan yang selebihnya dari pundi seminal, pundi cowpers dan pepundi dalam salur kencing selain cecair dari pundi epididimis.


Perokok tegar lebih berisiko mempunyai masalah bilangan sperma yang kurang dan peratus sperma yang bergerak juga kurang serta perlahan atau lambat.


Air mani keluar secara memancut apabila lelaki mencapai klimaks. Keadaan itu berlaku akibat proses percetusan sistem pancutan atau ejaculatory system.


Jika ejakulasi berlaku berulang kali, ejakulasi seterusnya menyebabkan pengeluaran air mani tidak lagi memancut. Air mani hanya meleleh walaupun lelaki itu muda.


Berhenti merokok dapat mengubah komposisi ini. Ubat yang meningkatkan hormon testosteron mungkin dapat menambah bilangan sperma, tetapi sebaik-baiknya diambil bagi tempoh sekurang-kurangnya tiga bulan.


Dalam hubungan seks, air mani diejakulasi ke hujung faraj. Sperma perlu berenang dari dalam faraj menembusi serviks (pintu rahim), merentasi ruang dalaman rahim menuju ke tiub falopio kanan dan kiri serta penghujung tiub ini untuk bertemu dengan ovum (jika ada) untuk membolehkan persenyawaan berlaku.


Kemungkinan kehamilan kembar lazimnya berlaku dengan pengambilan ubat kesuburan (jika wanita menghasilkan lebih daripada satu telur).

Friday, October 30, 2009

Laporan Bos Besar

salam sebenarnya cerita ni telah dipaparkan dalam akhbar tempatan minggu lepas. Dalam laporan ni menggambarkan kelemahan perbelanjaaan yang melampau dan membazir. Dalam laporan audit tu ada jugak Kes seperti Komputer yang berharga Rm9000 boleh dinaikan menjadi rm84,000 , memang tak masuk akal sekali....

BILA aku baca laporan tu lebih kurang banyak pembaziran yang dilakukan. Tapi sebenarnya bagi mereka yang menjadi pembekal atau Kontraktor kerajaan faham sangat permainan ni. Sebenarnya dah tak boleh nak betulkan lagi kalau buat betul-betul maka tak dapat kerja la nanti.
Aku rasa laa yang selalu mendapat habuan yang paling besar ialah 'pegawai yang yang bertanggungjawab' yang menandatangani PO tu, entah laaa. Kadang-kadang yang buat kerja bagai nak mampus ni dapat secepuk jerr, yang tugas sain lagi banyak ish ishhh.

Nanti aku tambah lagi

Sunday, October 25, 2009

Masjid Lama Kampung Kenayat


melalui jalan ni nanti jumpa la Empangan Temenggor, nampak dari tepi Lebuh Raya Timur-barat Gerik-Jeli Orang awam tak boleh masuk..boleh tengok jer lah..

Gambar Empangan Temenggor 30 minit dari kampung aku

salam.... sebenarnya aku jumpa gambar tapak masjid lama dekat kampung aku...Masjid baru nanti aku cuba cari gambarnyer yerr, memandangkan blog ni aku dedikasikan pada kampung aku, sesekali kenalah aku wal-walkan cerita-carita yang boleh aku gambarkan betapa cantik dan indahnyer kampung aku, barulah nanti bila pembaca berkesempatan di Daerah gerik, hati pun berkata "ohhhh ni Kampung Hang Nadim tuu.. Kampung Tanjung Kasau....

PADA hari ini aku nak kisahkan masjid ditempat aku ni, nama masjid ini masjid al-ahmadiah terletak dikampung kenayat. Tapi sebenarnya kampung kenayat ni cuma 500m dari kampung Tanjung Kasau rasanyer, masjid ini aku rasa telah berada di situ sejak tahun 50an lagi, mengikut cerita yang aku dengar tanah masjid ni telah di wakafkan oleh seorang peneroka asal kampung kenayat yang dikenali Tok Nebang tak silap aku(kalau salah tlg betulkan) .Pada tahun 2003 masjid telah didirikan semula dengan wajah yang baru hasil sumbangan seorang tokoh korporat dari Kuala lumpur. Namun kegagalan kontraktor yang bertanggunjawab telah menyebabkan masjid ni telah terbengkalai selama 2 tahun. Namun beberapa tahun lepas masjid ni gah dan siap sepenuhnya dan menjadi tumpuan jemaah dari kampung kenayat dan tanjung kasau, tapak asal masjid dengan kubah asal boleh dilihat didepan masjid. Di sebabkan masjid ni betul-betul berada di tepi jalan persekutuan, masjid ni menjadi tumpuan dari pengembara dari pelbagai pelusuk. Dari pengetahuan saya masjid ni telah didermakan tan sri shamsuddin kadir atas nama allahyarhamah isterinya puan sri sapura. Dari sumber yang aku selidiki Tan Sri shamsuddin kadir ialah bekas ketua pengarah telekom sebelum di swastakan, selepas beliau bersara dengan rakan baiknya Datuk Rameli musa pengasas ingress (merupakan penyokong kuat anuar ibrahim satu ketika dulu). Mereka menjadikan sapura sebuah syarikat telekomunikasi yang disegani dan menjadi vendor kepada syarikat besar. Bidang spare parts, pengangkutan, teknologi maklumat kepada kementerian pertahanan merupakan bidang mereka. Kini Tan sri telah bersara diambil alih oleh anaknya datuk shahrir shamsuddin. Sapura juga telah di anugerahkan lesen telepon cellular 017 dan menopoli telepon awam dengan jenama Uniphone pada satu ketika dulu. Ketika penstrukturan Renong mengambialih uniphone dan 017, Sapura mendapat sejumlah tunai yang besar. Dan ketika Renong hampir muflis sapura telah membeli unit oil and gasnya CREST dan diberi nama Sapuracreast Petroleum dan kini menjadi pemain besar dalam bidang minyak dan gas di malaysia. Tan Sri shamsuddin kadir telah berkahwin kali kedua beberapa tahun lepas dengan seorang wanita dari Iran yang cantik dan merupakan seorang eksekutif kanan. Kekayaan tan sri sukar aku gambarkan, dipercayai beliau juga mempuyai sebuah kapal layar di beri nama AL-Khaliq yang berharga puluhan juta. ohhh kaya kaya....terima kasih tan sri.

Laaa per pulak aku merepek ni

Pemimpin 'Artis' bawa Geng


Salam semua pembaca yang aku Hormati... tadi aku baca akhbar METRO ni, aku layan semua page...Lepas tu aku jumpa satu artikel ni bila aku baca menyirap gak laa darah aku, ada ke patut Artis ni mengamuk tak tentu pesal kat seorang warga 'TUA' . Mentang-mentang dia ni pemimpin satu persatuan, dia nak tunjuk samseng pulak, jadi marilah Kita TEKA siapa orang tu...Nak tau lebih

Apa yang AKu suarakan ini ada kena mengena dengan satu insiden yang membabitkan seorang penyanyi yang juga pemimpin sebuah persatuan tergamak menghina dan memaki hamun wanita berusia lingkungan 50-an.

Kejadian berlaku di sebuah restoran ketika wanita malang itu menikmati makan malam bersama keluarganya. AKU difahamkan, keluarga itu tiba-tiba diganggu seorang kanak-kanak yang boleh tahan lasak hinggakan meja makan hampir jatuh.

Wanita itupun bersuara meminta waris mengambil kanak-kanak itu tetapi tiba-tiba artis itu bangun sambil mencampakkan pinggan. Rupa-rupanya kanak-kanak itu adalah anaknya.

Isteri penyanyi itu turut menjerit dia pandai jaga anak dan menyifatkan anaknya budak yang aktif. Macam-macam caci maki keluar daripada mulut pasangan itu, malah keadaan semakin tegang apabila artis ini menghubungi dan meminta geng datang ke restoran itu.

Tidak lama kemudian, pengikut artis ini sampai dan duduk di meja berhampiran keluarga tadi. Bimbang berlaku perkara tidak diingini, seorang anak wanita tadi menghubungi keluarganya.

Ketika anak lelaki wanita itu sampai, isteri artis itu masih meradang. Namun keadaan mula reda apabila suami wanita itu sampai dengan ahli surau kawasan itu.

Suasana jadi sunyi sepi apabila anak lelaki wanita itu menghubungi abangnya yang bertugas sebagai inspektor polis.

Taring artis ini terus hilang apabila Inspektor polis itu bercakap dengannya melalui telefon. Dia hanya mampu mengangguk dan tidak lagi mengamuk bagai harimau lapar.

note : aku tukar nama penulis dengan nama 'aku' harap maklum


Thursday, October 22, 2009

KALAU laa AKU DAH KAWIN ?

Kalau aku dah kawin tentu hidup aku tak jadi macam sekarang ni, akan tetapi aku masih ingat lagi ada beberapa kawan aku pada waktu itu yang pandai membaca tapak tangan ni, seorang lelaki dan seorang perempuan. Aku rasa perkara itu berlaku mungkin 10 tahun lepas, semasa dia orang dok belek-belek tapak tangan aku ni.....diorang berpendapat aku akan menemui jodoh yang lambat bla bla dan aku bila bertemu Orang itu Memang Sayang Gilaaa....lagi ...mcm laaa....kesudahannya...SEkarang ni

KESUDAHANnya sampai sekarang aku tak kawin lagi, tetapi aku rasa semuanya secara kebetulan sahaja lahhhh, kalau nak ikutkan pada zaman itu ada laa gak orang yang menanti kata HIkmat dari Aku, tapi mungkin aku ni jenis (mana bole cakap).........ishhhhhhh Aku berada dalam TEKANAN sekarang ni, APA NAK jadi SAmpai Sekarang tak KAwin LAgi...

ADA CADANGAN TAK.....

Tuesday, October 20, 2009

Wanita cantik menyihatkan lelaki


Siapalah tak suka yang cantik, sebab cantiklah manusia mengejar kekayaan, nak rumah yang cantik, nak kereta yang cantik, nak wajah yang cantik..bak kata pepatah nak cantik-cantik jerrr .Tetapi bohonglah kalau tak memandang yang cantik....nak tahu klik yerr
WAHAI lelaki, ada berita baik untuk memastikan kesihatan terus terpelihara. Mudah saja, selalulah bertemu atau berdampingan dengan wanita cantik!

Ini dibuktikan menerusi kajian University of California seperti dipetik oleh Telegraph. Kajian mendapati kehadiran wanita cantik meningkatkan hormon testosteron dan kortisol lelaki.

Hormon testosteron berfungsi sebagai pembangkit ghairah selain meningkatkan kesihatan dan memberi tenaga. Hormon ini berada pada tahap tertinggi semasa lelaki berumur 20 tahun dan berkurang seiring pertambahan usia dan tempoh hubungan.

Kortisol pula berfungsi menurunkan ketegangan urat-urat saraf dan meningkatkan kepekaan. Jika tahap kedua-dua hormon ini sama-sama meningkat, anggota badan pun akan terasa lebih sihat.

Kajian diketuai oleh Dr. James Roney itu melibatkan 149 pelajar lelaki berusia 18 dan 24 tahun yang dipertemukan dengan wanita cantik dan tentu sekali yang memikat hati.

Selang beberapa minit pertemuan, air liur responden diambil dan diuji untuk mengetahui kadar hormon testosteron dan kortisolnya.

Di sinilah satu fakta menarik ditemui. Hanya dalam masa lima minit berbual dengan wanita cantik itu, tahap testosteron mereka meningkat hingga 14 peratus manakala hormon anti tekanan kortisol meningkat sehingga 48 peratus.

Tetapi berbeza pula apabila responden terlibat bertemu dengan rakan lelaki mereka. Tahap testosteron dan kortisolnya malah menurun sehingga 7 peratus.

Penjelasan mudahnya, semasa lelaki bertemu wanita cantik dan memikat, otaknya akan menghantar mesej pada kelenjar pituitari untuk mengeluarkan kedua-dua hormon tersebut. Ketika hormon itu tersebar ke dalam badan, sistem metabolisme akan menjadi lancar dan tubuh pun akan terasa lebih bugar.

Ternyata lebih menyihatkan tubuh badan selain tentunya membahagiakan ketika bersama wanita cantik berbanding melepak dengan rakan lelaki seperti yang selalu dilakukan oleh lelaki Malaysia di kedai-kedai mamak.

Elok Jadi pisau cukur Dari buang Anak luar Nikah


Aku ada baca lebih kurang sinopsis Filem Melayu yang ditayangkan kat pawagam sekarang ni Gadis Pisau Cukur ker tajuknyerr, sebenarnyer kalau dekat KL ni berlambak ishh ishh cuma tak tahu jer, ye lah nak senang cepat. Dengan Kecantikan dan personaliti yang ada mereka bijak sekali memilih mangsa mereka, tapi ok lahh jugak sasaran mereka bukannyer orang sebarangan,
selalunyer mereka yang bergelar Datuk, ahli perniagaaan atau orang yang mendapat Durian runtuh 'orang kaya baru' ...Ehhh jangan laa marah aku ...betul per

Begitulah Sinopsis yang aku baca dari surat khabar tentang filem tersebut lokonan mantap Fazura dan Maya Karin. Akan tetapi janggut aku kalau tak dicukur seminggu atau ditrim muka memang tak emsem..heheheee
MUNGKIN seperti dibawah
Misalnya, seorang wanita yang berpendidikan tinggi dan mendapat pekerjaan yang bagus pasti tidak akan berkahwin dengan lelaki yang lebih rendah daripada martabatnya itu. Berkemungkinan dihalang oleh ibu bapa atau malu dijadikan bahan umpatan orang lain.

“Ibu bapa moden sekarang ini juga semakin memilih dan cerewet tentang bakal menantu mereka. Perkara utama diambil kira adalah pekerjaan, gaji, status calon lelaki itu sama ada layak atau tidak untuk menanggung hidup anak perempuan mereka,”

“Tidak semua wanita pisau cukur itu hidup bahagia dengan perjalanan hidup mereka. Ada yang menderita, menyesal dan bertaubat atas kelakuan mereka. Walaupun sebelum ini, motivasi mereka jelas (untuk mendapatkan lelaki kaya) tidak bermakna mereka tidak mempunyai moral atau tiada panduan moral,” aku cilok jerr.....

Berbalik pada tajuk Anak Luar Nikah ni, dimana boleh kata saban minggu dan selang beberapa hari ada sahaja kes seperti itu, aku pun konpius macama ner laa gadis-gadis yang mentah ni dan kebanyakkannye masih menuntut diinstitusi tingggi kemnudian terkandas begitu mudah terpedaya, dan merelakan, terpedaya, sakit kepala, kepada cinta. Ohhh cinta
kemudian Mengandung......adussssss pening aku. Kalau nak tahu kebenarannyer selalu lah baca surat khabar

Wednesday, October 14, 2009

Baru balik Dari Sungai Petani

salam ...aku baru sampai dari sungai petani pukul 1.00 pagi sat ni, bertolok dalam sekitar 9.45....dengan kelajuan 1.30 km/s ermmmmm kadang-kadang lebih, aku ke sana mengikut Bos melihat kerja yang bakal dilakukan di Kem Sg Petani dan Kem REg Sempadan
....Kami Bermalam di sebuah hotel di Sungai Petani....tak per laa Esok aku sambung, Sebenarnya walaupun aku orang Utara aku tak pernah masuk Sg Petani ni.....Ohhh Aku hampir lupa Esok aku ada satu lagi Projek Pulut Kuning untuk datin hari tuuu, janji nak buat kelmarin tapi aku tangguhlah sebab takder kat sini,
Walaumacamnapun biaq tido dulu, mimpi indah-indah...see yaaa

Sunday, October 11, 2009

AKu Pergi Kedah Naik BAS Sani Express

Jumaat malam kelmarin aku berangkat Ke Alur Staq, aku redah jerr tiket Bas pun tak beli masa tuuu, tiba di hentian jalaN Duta aku terus menuju ke Kaunter SANi Express...mujur ada tiket lagi (tapi sebenarnya banyak lagi tiket berapa banyak Syarikat Bas kat situ) lepas aku beli tiket ..tiba-tiba ada Orang panggil aku " abang' abang" konpiusnyerrr .....sebenarnya nama timangan aku dari kecik sampai besar panjang ni Orang tua, saudara mara, orang kampung panggil aku 'abang'.........bertuahkan aku ?


RUPA-RUPANYA Pak saudara aku satu keluarga baru sampai dari kampung, tengah tunggu anaknya dtg ambik, datang untuk menghadiri Konvo anak bongsunyerr Di UIA dan melawat anak menantu yang bekerja di Kolompo...salam lebih kurang sembang lebih kurang diaorang pun gerak lah.
Semasa beli Tiket Bas Sani tadi aku pilih Seat kat Atas ..yelah tak pernah naik bas dua tingkat ni. Dalam hati mintak-mintaklah satgi dok sebelah awek bolehlah ayat lebih kurang...tapi hampeh nasib tak menyebelahi, ponyalah ramai tapi balak gak sebelah aku.
Setelah Tido semalam di aLur staq Aku pun bawak lah kereta lama aku pulang ke Kampung Di gerik, lepak makan sat...jumpa kenkawan lebih kurang terus aku gerak ke Kolompo sebab esok nak ke Mentakab, Pastu malam nak Sg petani Pulak kena tido sana, BOs nak jumpa Orang Besar hari Selasa, malam dah ada KL kot ..............see u when i see u...muaahhhhhhh

Wednesday, October 7, 2009

aku nak tulis Apo nii...

aku blur betul....tak tau nak tulis apo hari ni...

Sunday, October 4, 2009

Projek Pulut Kuning Daging Rendang


Beberapa hari lepas aku menerima panggilan dari seorang Mak Datin ni, Sebenarnya Mak datin ni aku dah kenal lama dah, Semasa dia bekerja dengan Sebuah Kementerian lagi sampailah dia bersara sekarang, Dulu-dulu dia selalu order pulut kuning kat aku ni, selalunya dia Order dalam 280 bungkus, aku jugak ditugaskan mengagihkan pulut kuning ni ke Masjid-masjid berdekatan. Nak membungkus ni pun mencabar gak... Aku dah lama tak buat kerja macam ni, dulu-dulu senang jer sebab asistant-asistant aku jer yang buat. Sekarang ni akulah buat semua....dah nak pitam dah ni. walaubagaimanapun Rendang dah aku tumis...cuma tugas seterusnya mencari ayam dipasar Borong sekejap lagi, Sebenarnya nak kukus pulut ni pun renyah gak pekerjaaannya. Seeloknya kukus dalam 2 atau 3 kali baru mantap. Kalau nak tau resepi klik jer

Bahan-Bahan:
1 kg pulut
2 biji kelapa (diperah santan pekat sebanyak 2 cawan)
Garam secukup rasa
4 cm kunyit hidup (ditumbuk dan diperah airnya)
2 helai daun pandan (disiat) 1 helai daun pisang (untuk melapik pengukus)
Air kelapa (daripada sebiji kelapa)
Air sejuk secukupnya
4 keping asam gelugur
Cara:
Rendam pulut semalaman dengan campuran air kelapa, air sejuk dan juga air perahan kunyit hidup.

Sesekali gaulkan, agar kunyit bercampur rata.

Panaskan air di dalam periuk kukusan sehingga mendidih, masukkan daun pandan yang telah disiat-siat, lapik bekas pengukus pulut dengan daun pisang yang dilubang-lubangkan agar wap dapat menembusi pulut.

Tuskan pulut dan letakkan ke dalam bekas pengukus, tetapi jangan dipadatkan. Cucukkan dengan batang sudip kayu agar pulut tidak menutupi lubang kukusan dan kukus sehingga ia masak.

Turunkan bekas pengukus, arun pulut dengab santan yang dicampur garam dan kukus sekejap. Bolehlah dibentuk dan dihias

Saturday, October 3, 2009

Hari Ini Dalam Sejarah...Kisah Hang Nadim


Aku sebenarnya baru balik dari OPen House rumah Pak saudara aku tadi, sampai 12.30 mlm aku pun berangkat pulang, sebelum tido ni aku nak posting laa satu artikel untuk pengetahuan Am, Sejarah dahulu kala dan Siapa Sebenarnya HAng Nadim ...jadi kalau mung nak detail...bacalah Al-kisah..
DALAM Hikayat Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu , Hang Nadim adalah seorang kanak-kanak lelaki Melayu yang mempunyai kebijaksanaan yang tinggi dalam menyelamatkan Temasek (kini lebih dikenali dengan Singapura) daripada serangan sekumpulan besar ikan todak; bahasa Inggeris: (spearfish).

Mengikut hikayat, pada suatu ketika, ikan todak telah menyerang kebanyakan masyarakat Melayu Asli yang tinggal di sekitar perairan pantai Tanjong Pagar sehinggakan ramai masyarakat Melayu Asli tersebut telah menemui ajalnya akibat dari serangan Ikan Todak yang bertubi-tubi. Serangan Ikan Todak ini dikatakan mula berpunca daripada tindakan Sri Maharaja yang telah menghukum bunuh Tun Jana Khatib (merupakan seorang alim dan warak dalam menyampaikan ajaran Islam di bumi Temasek, namun tindakan dakwahnya itu ditolak oleh Sri Maharaja dan penduduk kampung). Kini terdapatnya sebuah kem di Singapura yang diberi nama Khatib Camp, bersempena nama Tun Jana Khatib, ia terletak Sembawang Road, Singapura. Dikatakan juga di kem tersebutlah Tun Jana Khatib telah dihukum bunuh oleh Sri Maharaja. Akibat angka korban nyawa yang semakin meningkat akibat serangan Ikan todak, maka Hang Nadim yang masih kecil itu telah mengesyorkan kepada pemerintah Temasek ketika itu untuk membina sebuah tembok panjang dan tebal berasaskan batang pisang mengelilingi pantai yang bertindak sebagai penghadang daripada serangan ikan todak. Syor Hang Nadim itu diterima baik, lalu kerja-kerja pembinaan diusahakan, hasilnya tuntas dan berjaya. Banyak ikan todak telah tersangkut muncungnya pada batang-batang pisang.

Berdasarkan lagenda, Tanjong Pagar, Singapura merupakan tempat di mana berlakunya kisah serangan dan penyelamatan tersebut. Perkataan pagar diambil sempena kisah pembinaan pagar tembok daripada batang pisang untuk melawan serangan ikan todak.

Atas kejayaan yang memberansangkan, Hang Nadim telah diberi pujian dan penghargaan oleh masyarakat Tanjung Pagar khususnya dan rakyat Temasek amnya. Hang Nadim juga telah diberikan pingat jasa bakti tertinggi darpada Mahkamah DiRaja atas hasil ideanya yang bernas itu. Hal ini telah membuatkan segelintir ahli tertinggi Mahkamah DiRaja yang lain berasa iri hati dan tidak puas hati dengan penghargaan yang diperolehi oleh Hang Nadim. Maka mereka telah bersepakat untuk membunuh Hang Nadim dengan cara membuangnya ke dalam laut dan dibiarkan Hang Nadim mati lemas. Akhirnya Hang Nadim telah menemui ajalnya di dalam laut akibat khianat pada umur semuda tujuh tahun.

Lapangan Terbang Hang Nadim di Batam, Indonesia dinamakan sempena nama budak pintar tersebut.

Selain itu terdapat juga Laksamana Hang Nadim, anak kepada Laksamana Hang Tuah dan merupakan pahlawan Melayu Melaka yang berjuang melawan kedatangan penjajah Portugis. Korvet Kelas Laksamana Tentera Laut Diraja Malaysia KD Hang Nadim dinamakan bersempena Laksamana Hang Nadim

Friday, October 2, 2009

Kampung Tanjung Kasau Banjir Raya ke 4

Sebuah tempat Perkelahan Dekat Kampung Aku
Air sungai dah melimpah jap lagi Banjir la
Selepas Jambatan itu ADA jual Ikan Pekasam
sapa nak Mandi bawah jambatan lokasi sebelum Ke felda Lawin Selatan. Sungai ni jernih sejuk...
Sebenarnya rumah kat Kampung aku betul-betul dekat Sungai, Kalau Waktu kemarau pemandangan agak cantik gak, Tapi kalau waktu hujan-hujan sekarang ni biasala Berbecak laaa..org kapung kata LECAH. AKU imbaukan kembali kira-kira 25 tahun lepas air kat sungai tuu hari-hari jernih, ada Ikan Sebarau, Ikan Tengas, Kalau ada Lubuk tuuu ada gak Ikan Keli. Dekat Lubuk Labi-labi pun ada, Orang cina saja yang makan lelabi ni. Sekarang Semua species ikan tuu susah nak jumpa kat sungai tuu, kalau ada pun mungkin tersesat parking kot. Salah satu faktornyer dari aktiviti pembalakan la....
AKIBAT AKTIVITI pembalakan ni kalau hujan lebih kurang pun kat atas, Air sungai tuu cepat sangat melimpah jadi pekat macam Tea Susu, Spcies ikan ni pupus pun sebab kerja Orang-orang berdekatan jugak. Dulu-dulu dia Orang Pakai Roket nak tangkap ikan ni, roket tuu sejenis bahan letupan la...senang nak buatnya tapi aku tak belajar abis. Lepas tu ada yang pakai Tuba(sejenis bahan yg digunakan menyebabkan ikan terus koma).Lepas tu ada gak yang pakai Karen(elektrik) menggunakan Generator kecil dihanyutkan dengan pelambung. Kaedah ni menyebabkan semua ikan terus jalan(mati) termasuk benih-benihnya sekali.. ishh ishhh mana tak pupus. Stupid ponya orang...

Berbalik cerita banjir ni, Tahun lepas pernah berlaku banjir paling Besar kat kampung Aku. Ada aku tulis dalam artikel yang lepas. Minggu lepas hari Raya ke 4 petang rabu tak salah aku, hujan dari pagi sampai petang.
Aku tengok sungai tuuu pun melimpah laa....tapi banjir tak laa teruk sangat. Tapi letih laa jugak...........

Thursday, October 1, 2009

JanJi LeLaki Yang Dah beristeri Kepada ' MANGSAnya'


Berhati-hati dengan segala janji manis lelaki yang sudah beristeri, takut nanti anda pula terjerat dengan penipuan cinta keduanya..... Sebenarnya aku dulu pernah tanya kepada seorang Gadis ni, "Dah tau mamat ni dah ada bini apesal ko nak jugak" katanya mula-mula kawan sajer...Tapi hari-hari dah jumpa, bermanja kemaruklah jadinyer. Yelahhhh sedangkan batu pun boleh berlubang kalau disirami air setiap hari, inilah kan pulak hati manusia...artikel ini aku tujukan kepada gadis-gadis diluar sana buat pedoman kalau sudi...klik

SEPERTI pasangan yang belum berkahwin, mereka akan berusaha menyakinkan kekasih hati dengan godaan janji manis. Justeru, lelaki yang beristeri sanggup berbuat apa sahaja untuk memujuk rayu cinta keduanya dengan janji manis bagi menjerat wanita kedua yang bertahta di hatinya.

Benar apa yang diungkapkan, setiap bicara kata manis lelaki mampu melenturkan hati kekasihnya. Namun, anda harus berhati-hati dengan janji manis mereka, takut nanti anda dijerat masuk ke lubuk percintaan kali keduanya. Berikut kata-kata manis lelaki yang sudah beristeri untuk memikat wanita kedua yang hadir dalam hidupnya.

“Saya akan menceraikan isteri”

Janji itu seringkali dilafazkan oleh lelaki yang bergelar suami. Adakah janji itu akan ditunaikannya? Sayang sekali, kebanyakannya tidak mahu mengotakan janji. Pelbagai alasan diberi termasuk kes perceraiannya masih di peringkat penyelesaian di Mahkamah Syariah. “Sabar ya… sayang, proses perceraian itu akan selesai tidak lama lagi,” begitulah antara kata-kata manis yang dilontarkan lelaki setiap kali anda menagih janji.

Bercerai bukannya satu perkara yang mudah bagi seorang lelaki. Umumnya, mereka akan memilih untuk kekal dengan perkahwinan pertama berbanding perceraian walaupun kebahagiaan yang dicari selama ini gagal. Apatah lagi, sekiranya lelaki itu telah dianugerahkan cahaya mata.

Ini kerana, lelaki seringkali bimbang kehilangan anak-anak apabila bercerai.


“Saya berjanji akan mengahwini anda”

Ramai daripada kita seringkali tertipu dengan janji-janji sebegini. “Tenang ya… sayang, tidak lama lagi saya akan menikahi anda.” Inilah ucapan berulang kali yang akan dilontarkan lelaki sebagai satu cara untuk menunjukkan keseriusan dan ketaatan kepada anda.

Janji mengahwini kekasih terpaksa dibuat supaya si dia tidak berpaling arah pada cinta lain. Soalnya, bagaimana lelaki itu harus memberikan komitmen kepada anda, sedangkan dia terikat pada komitmen terhadap isteri dan anak-anaknya. Anda perlu menerima hakikat bahawa hanya segelintir lelaki yang benar-benar akan menceraikan isterinya semata-mata untuk menikahi kekasihnya.

“Saya akan bawa anda ke rumah”

Janji itu biasanya dilafazkan sebelum anda mengetahui tipu helahnya bahawa dia adalah hak kepunyaan orang lain. Dia berjanji akan menceraikan isterinya dalam masa terdekat tetapi tidak mungkin itu dapat ditunaikannya. Sekiranya anda bertanya bilakah dia akan menetapkan tarikh perkahwinan, biasanya lelaki itu akan mencipta pelbagai alasan termasuk terlalu sibuk dengan kerjaya. “Saya memerlukan masa yang sesuai” atau “saya semakin sibuk sejak kebelakangan ini,” adalah antara alasan yang kerap bermain di bibirnya.

“Saya pasti datang ke rumah anda”

Bagi lelaki yang beristeri, bertemu dengan kedua-dua ibu bapa kekasihnya akan mengundang risiko yang besar. Pertama, ia menandakan keseriusan hubungan anda dengan dia, sedangkan dia sudah mempunyai komitmen lain. Kedua, dia belum bersedia berhadapan dengan pelbagai pertanyaan yang akan dilontarkan oleh ibu bapa anda. Dia berasa takut apabila statusnya terbongkar. Maka, dia akan menghindari segala perkara yang tidak diingini. Dengan itu, dia akan memberi janji manis untuk bertemu dengan ibu bapa anda, tetapi tidak sedikitpun berniat untuk berjumpa dengan mereka.

“Cuma kamu yang ada di hatiku”

Ucapan ini akan membuatkan anda terawang-awang. Dia tahu bahawa kata-kata seperti itu akan membuatkan perasaan anda cair. Tetapi, sebaiknya jangan mudah percaya dengan kata-kata itu. “Hanya kamu yang ada di hatiku?” Ah, itu satu pembohongan besar. Selain anda, di hatinya masih ada anak-anak dan isterinya. Malah, anda juga perlu tahu, merekalah yang mendapat tempat terbesar di hatinya.

“Aku akan membahagiakanmu”

Kalimat ini hanyalah janji-janji manis untuk dirinya. Dia tidak mampu membahagiakan anda, selain isteri dan anak-anaknya. Bagaimana dia mampu membahagiakan anda, sekiranya keinginan anda tidak mampu ditunaikan. Walaupun dia sering memberi hadiah mahal kepada anda, namun sebenarnya bukan itu yang anda harapkan. Anda menginginkan hubungan yang stabil dan mampu hidup bersamanya. Sayangnya, hal itu tidak mampu ditunaikan atas alasan komitmen lain yang perlu diutamakan.

“Selalu berada di sisi saat memerlukan”

Ini merupakan janji-janji bisa yang seringkali diucapkan lelaki yang beristeri bagi merayu kekasihnya. Padahal, dia tidak mampu memenuhi janji itu. Bagaimana dia boleh menemani anda saat memerlukan, jika anda dan dia hanya bertemu pada waktu bekerja. Ketika anda memerlukan nasihatnya, anda tidak mungkin menghubunginya di rumah atau pada waktu cutinya. Anda mungkin akan berhadapan dengan masalah yang lebih besar jika menghubunginya ketika itu. Oleh itu, berhati-hati dengan kata-kata manis seorang lelaki, takut nanti anda pula yang terjerat dalam penipuan cinta suami orang.

Wednesday, September 30, 2009

Sepanjang Perjalanan aku Tadi


sepanjang perjalanan aku pagi tadi ke Kolumpo, aku asyik dok layan SINAR fm dan paling best semasa ABBY FAnna bersiaran...Aku sengih sahaja senyum sorang-sorang, gelak sorang-sorang layan jeloteh ABBY iteww. Abby berceloteh tentang gelagat dan soalan-soalan yang biasa diajukan oleh saudara atau orang Kampung semasa sesekali berjumpa di HAri Raya. Kemudian pendengar menghantar SMS soalan2 lazim tuuuu....
SOALAN_SOALAN lazim itu ialah.....macam aku ni soalan yang paling pahit sekali didengar "BIla Mung nak Kenduri, " Takdak lagi ka ?

Bagaimana situasi Geng-geng bLogger semua? Ada tak soalan yang kadang-kadang tak sedap didengar berkumandang.... CONtohnya kalau yang STudy tuuu soalan mcam ni agaknya.............
"bila nak abis belajar?".....Bila dah abis belajar "Bila nak start keja?"....
Bila dah kerja "BIla nak pakai Kete?"......bila dah ada kereta "Bila nak Kawen?"
Bila dah kawen "Bila nak dapat Anak? " bila dah adaa anak...." Bila Nak tambah sorang lagiii" tambah anak lahhhh weii..

Tuesday, September 29, 2009

APa Yang Kamu tAk Tahu

Perhatian Ini BUkan gambar Aku...Gamba Sapa entah ?
INilah ialah sedikit Artikel yang aku jumpa BERDASARKAN KAJIAN 25 TAHUN DATO DR. FADZILAH KAMSAH tentang Lelaki ish ishhh, kajian ni mungkin laa sedikit sebanyak betul atau mungkin sedikit betul....aku tengah stady ni betul ke tak, mengikut bulan la pulak kajian ni...Tapi aku tekun baca yang bulan MARCH je lah, dan untuk mengikuti Isipati Kajian tersebut sila klik...

Bulan Januari

Bercita-cita tinggi dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik, sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik, rajin dan setiap yg dibuat nampak keuntungan, suka smart, kemas dan teratur, bersifat sensitif , berfikiran mendalam, pandai mengambil hati org lain, pendiam kecuali telah dirangsang, agak pemalu daya tumpuan yang sangat tinggi, mudah mendisiplinkan diri sendiri, badannya sihat tetapi mudah diserang selsema, bersikap romantik tetapi tidak pandai mempamirkannya, cukup sayang pd kanak-kanak, suka duduk rumah, setia pada segala-galanya, perlu belajar kemahiran sosial , cukup cemburu yg sangat tinggi.


Bulan Februari

Berfikiran abstrak , sukakan benda yang reality dan abstrak, inteligent, bijak dan genius , berpesonality yg mudah berubah , mudah menawan org lain, agak pendiam. Pemalu dan rendah diri , jujur dan setia pd segalanya, keras hati untuk mencapai matlamat, tidak suka dikongkong , mudah memberontak apabila dikongkong , suka kegiatan yg lasak , emosinya mudah terluka dan sgt sensitif, mudah mempamirkan marahnya , tidak suka benda yg remeh-temeh, suka berkawan tapi kurang mempamerkannya, sangat berani dan suka memberontak, bercita-cita tinggi dan suke berangan-angan dan adaharapan, utk merealisasikan impiannya, pemerhatian yg tajam, suka hiburan dan sukan, suka benda yg bersifat seni, sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran, berkecenderungan pd benda yg tahyul, amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros, belajar untuk mempamirkan emosi


Bulan Mac

Berpesonaliti yg menarik dan menawan, mudah didampingi, sgt pemalu dan pemendam rasa, sgt baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudahsimpati , sgt sensitif pd perkataan yg dituturkan dan alampersekitaran, suka pada kedamaian, sgt peka kepada orang lain, sesuai dgn kerjaya yg memberi khidmat kepada org lain, tidak cepat marah dan sangat amanah, tahu balas budi dan tahu kenang budi, pemerhatian dan penilaian yg sangat tajam, kecenderungan utk berdendam jika tidak dikawal, suka berangan-angan, suka melancong, sgt manja dan suka diberi perhatian yg sangat tinggi, kelam kabut dalam memilih pasangan suka dgn hiasan rumahtangga, punya bakat seni dalalm bidang muzik, kecenderungan kepada benda yang istimewa dan baik, jgn terlalu moody.


Bulan April

Sangat aktif dan dinamik, cepat bertindak buat keputusan tetapi cepat menyesal, sgt menarik dan pandai manjakan diri, punya daya mental yg sangat kuat, suka diberi perhatian, sgt diplomatik (pandai memujuk ).berkawan dan pandai menyelesaikan masalah org, sgt berani dan tiada perasaan takut, suka adventure, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah emosi cepat terusik try control the emotion kecenderungan bersifat dendam, agresif, kelam kabut utk membuat keputusan kuat daya ingatan, gerak hati yg sangat kuat, pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan org lain, berpenyakit disekitar kepala dan dada sgt cemburu dan terlalu cemburu


Bulan Mei

Kekerasan hati & degil , kuat semangat & bermotivasi tinggi, pemikiran yg tajam, mudah marah apabila tidak dikawal , pandai menarik hati org lain & menarik perhatian, perasaan yg amat mendalam , cantik dr segi mental & fizikal, tidak perlu dimotivasikan , tetap pendirian tetapi mudah dipengaruhi oleh org lain, mudah dipujuk, bersikap sistematik (otak kiri), suka berangan , kuat daya firasat memahami apa yg terlintas di hati org lain tanpa diberitahu bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit daya khayalan yg tinggi permikiran yg tajam pandai berdebat, fizikal yg baik , kelemahan sistem pernafasan suka sastera,seni & muzik serta melancong tidak berapa suka duduk dirumah tidak boleh duduk diam tidak punya ramai anak rajin dan bersemangat tinggi agak boros


Bulan Jun

Berfikiran jauh & berwawasan , mudah ditawan krn sikap baik berperangai yg lemah lembut mudah berubah sikap,perangai idea @mood idea yg terlalu banyak di kepala, bersikap sensitif otaknya aktif (sentiasa berfikir) sukar melakukan sesuatu dgn segera bersikap suka menangguh-nangguh bersikap terlalu memilih & mahukan yg terbaik cepat marah &cepat sejuk suka bercakap & berdebat suka buat lawak & bergurau otaknya cerdas berangan-angan, mudah berkawan & pandai berkawan org yg sangat tertib pandai mempamerkan sikap mudah kecil hati mudah kena selsema suka berkemas cepat rasa bosan sikap terlalu memilih & cerewet kurang mempamerkan perasaan, lambat nak sembuh apabila terluka hati, suka kepada barang yang berjenama, mudah menjadi eksekutif , kedegilan yg tidak terkawal , sesiapa yg memuji saya adalah musuh saya tetapi siapa menegur saya adalah kawan saya.


Bulan Julai

Sangat seronok didamping , Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki, Agak pendiam kecuali diransang, Ada harga dan maruah diri, Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan , Mudah dipujuk dan bercakap lurus, Sangat menjaga hati orang lain , Sangat peramah, Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya , Berjiwa sentimental , jarang berdendam , mudah memaafkan tapi sukar melupakan , tidak suka benda remeh-temeh , membimbing cara fizikal dan mental , sgt peka, caring dan mengasihi serta penyayang, layanan yg serupa dgn semua orang, tinggi daya simpati , pemerhatian yg tajam , suka menilai org lain dgn pemerhatian, mudah dan rajin belajar , suka muhasabah diri , suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama, suka mendiamkan diri , suka duduk dirumah , suka tunggu kawan tapi tak cari kawan, tak agresif kecuali terpaksa , lemah dari segi kesihatan , perut mudah gemuk , tak kawal diet , minta disayangi, mudah terluka hati tapi lambat pulih, terlalu mengambil berat, rajin dalam membuat kerja


Bulan Ogos

Suka berlawak, mudah tertawan kepadanya, sopan santun dan caring terhadap org lain, berani dan tidak tahu takut, orgnya agak tegas & bersikap kepimpinan, pandai pujuk org lain , terlalu pemurah & bersikap ego , nilai harga diri yg sangat tinggi , dahagakan pujian, semangat juang yg luar biasa , cepat marah & mudah mengamuk, mudah marah apabila cakapnya dilawan, sangat cemburu, daya pemerhatian yg tajam & teliti, cepat berfikir, fikiran yg berdikari , suka memimpin & dipimpin , sifat suka berangan , berbakat dlm seni lukis,hiburan & silat, sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk, cepat apabila ditimpa penyakit , belajar utk relax , sikap kelam kabut , romantik ,pengasih,penyayang , suka mencari kawan


Bulan September

Sangat bersopan santun & bertolak ansur, sangat cermat,teliti & teratur, suka menegur kesilapan org lain & mengkritik, pendiam tapi panda bercakap, sikap sangat cool sangat baik & mudah simpati, sangat perihatin & terperinci,amanah,setia & jujur, kerja yg dilakukansangat sempurna, sangat sensitif yg tidak diketahui org yg banyak berfikir , daya pentaakulan yg baik, otak bijak & mudah belajar, suka mencari maklumat, kawal diri dari terlalu mengkritik, pandai mendorong diri sendiri, mudah memahami org lain(daya firasat yg tinggi) kerana banyak simpan rahsia, suka sukan,hiburan & melancong , kurang menunjukan perasaan terluka hatinya sangat lama disimpan, terlalu memilih pasangan , sukakan benda yg luas, bersistematik


Bulan Oktober

Suka sembang, suka org yg sayang padanya, suka ambil jln tengah, sangat menawan & sopan santun, kecantikan luar & dalam tidak pandai berbohong & berpura-pura, mudah rasa simpati,baik pentingkan kawan, sentiasa berkawan, hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama, cepat marah , pentingkan diri sendiri , tidak menolong org kecuali diminta , suka melihat dari perspektifnya sendiri, tidak suka terima pandangan org lain, emosi yg mudah terusik >>>>> > >>> > suka berangan & pandaibercakap, emosi yg kelam kabut , daya firasat yg sangat kuat (terutamanya perempuan), suka melancong,bidang sastera & seni, pengasih ,penyayang & lemah lembut, romantik dlm percintaan, mudah terusik hati & cemburu, ambil berat tentang org lain, suka kegiatan luar , org yg adil, boros & mudah dipengaruhi persekitaran , mudah patah semangat


Bulan November

Banyak idea dalam perkara , sukar utk dimengertikan atau difahami sikapnya, berfikiran kehadapan , berfikiran unik dan bijak, penuh dgn idea-idea baru yg luarbiasa, pemikiran yg tajam , daya firasat yg sgt halus dan tinggi , bagus utk jadi doktor, cermat dan teliti, personaliti dinamik, sifat yg berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia, banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra, berani, pemurah setia dan byk kesabaran, terlalu degil dan keras hati, apabila hendak Diusahakan sehingga berjaya , taksuka marah kecuali digugat , mudah ambil berat terhadap orang lain, pandai muhasabah diri , cara berfikir lain dari org lain , otak yg sangat tajam , pandai mendorong diri sendiri , tidak hargai pujian , kekuatan semangat dan daya juang yg sgt tinggi dan apabila hendak sesuatu cuba sampai berjaya, badan yg tough, kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam, romantik, tidak pasti dgn hubungan kasih sayang, suka duduk dirumah, sangat rajin dan berkemampuan tinggi, amanah, jujur setia dan pandai berahsia, tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi, bercita-cita tinggi perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah.


Bulan Disember

Sangat setia dan pemurah, Bersifat patriotik, Sangat aktif dalam permainan dan pergaulan, Sikap kurang sabar dan tergesa-gesa, Bercita-cita tinggi, Suka menjadi orang yang berpengaruh dlm organisasi, Seronok didampingi, Suka bercampur dgn org, Suka dipuji, diberi perhatian dan suka dibelai, Sangat jujur amanah dan bertolak ansur, Tidak pandai berpura-pura, Cepat marah , Perangai yg berubah-ubah , Tidak ego walaupun harga diri yang sangat tinggi, Benci pada kongkongan , Suka berlawak, Pandai buat lawak dan berfikiran dgn logik.

Lamanyer Dok Kapung....

salam kepada semua pembaca semua, lama tak update blog aku ni, Aku rasa esok barulah aku akan pulang ke Kuala Lumpur....Suasana Raya tempohari sederhana sahaja, cuma 2 hari lepas tu aku kena demam selsema, kejap sejuk, kejap panas...ishh ishh

Tuesday, September 15, 2009

ESok Mungkin Balik Kampung

Aku mengucapkan SELAMAT HARI RAYA...maaf zahir dan batin kepada semua, rasanya malam esok nak balik kampung dah....

Monday, September 14, 2009

"ANDA BUAT ANDA DAPAT"

Itulah kata-kata Dato' UStazah Siti Norbaiyah setiap kali beliau memberi sedikit peringatan kepada kita, sebelum rancangan Buletin Utama...AKu tekan sikit.."ANDA BUAT ANDA DAPAT"
DIantara peringatannya ialah malam seribu Bulan, Di sini aku selitkan RAHSIA MALAM SERIBU BULAN..Malam Seribu Bulan ialah

Kelebihan malam 10 akhir Ramadan

sedar tidak sedar kita.. kiter dh masuk sepuluh terakhir ramadhan, di mana ader satu mlm yang saper beribadat pd malamnya akan di gandakan amalan selama 1000 bulan.. marilah sama² kita merebut peluang keemasan ini.............

Antara kelebihan malam 10 terakhir Ramadan adalah;

- Nabi Muhammad saw memperbanyakkan ibadat pada malam 10 terakhir Ramadan melebihi malam sebelumnya. Saidatina Aisyah berkata maksudnya;

“Rasulullah apabila masuk malam 10 terakhir Ramadan, Baginda menghidupkan malam (dengan ibadat), mengejutkan keluarganya (bangun beribadat), bersungguh-sungguh (dalam beribadat) dan uzlah (mengasingkan diri) daripada isteri-isterinya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

- Pada malam 10 terakhir ada satu malam yang dinamakan Lailatul Qadar (malam yang mempunyai berkat dan keistimewaan yang banyak).

Pada malam inilah diturunkan al-Quran seperti firman Allah bermaksud:

“Sesungguhnya Kami menurunkannya (al-Quran) pada Lailatul Qadar” (Surah al-Qadar, ayat 1)

Ibn Abbas berkata : “Allah menurunkan al-Quran sekali gus dari Al-Luh Al-Mahfur ke Bait al-E'zzah yang terletak di langit dunia. Kemudian ia diturunkan secara berperingkat-peringkat kepada Rasulullah selama 25 tahun.

- Lailatul Qadar disifatkan lebih baik daripada 1,000 bulan. Perkara ini seperti firman Allah bermaksud : “Lailatul Qadar lebih baik daripada seribu bulan.” (Surah al-Qadar, ayat 3)

- Malam ini juga disifatkan sebagai malam berkat, firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya Kami turunkannya (al-Quran) pada malam yang diberkati.” (Surah al-Dukhan, ayat 3)

- Pada malam ini juga turunnya malaikat. Malaikat turun bersama-sama berkat dan rahmat Allah yang dikhaskan untuk malam ini.

- Ditetapkan umur, rezeki dan ajal manusia. Firman Allah bermaksud : “Pada malam itu (Lailatul Qadar) dijelaskan segala urusan yang penuh hikmah.” (Surah al-Dukhan, ayat 4)

Maksud ‘urusan yang penuh hikmah’ adalah pada malam itu Allah menentukan umur, rezeki dan ajal manusia.

- Allah mengampunkan hamba-Nya yang menghidupkan malam itu dengan penuh rasa keimanan dan pengharapan.

Sunday, September 13, 2009

Lemang Dan Ketupat

Gambar CILok yg Penuh NOStalgia
KETUPAT dan Lemang manakah pilihan kamu ?..dekat kampung aku paling femes ialah Ketupat Palas laa, Ketupat Palas ialah sejenis ketupat pulut kalau nak tahu. Lemang pulak ada jugak, tapi aku ni species tak suka sangat Lemang ni. Lemang kat kampung aku bukannya macam lemang dekat Kolompo jenis rebus pastu buat wayang macam dibakar. Lepas tu pulak Buluh pun, buluh special ponya, kalau dekat Kat Kolompo buluh yang keras-keras, kalau dekat Kampung Buluh jenis yang lembut yang Khas untuk buat Lemang, kalau kuat tarik sahaja dengan tangan..(ada berani)

TAPI dekat Kampung aku ada jugak laa yang rajin buat Ketupat Nasi Impit tuu, tu pun mungkin menantunya memang pandai menganyam ketupat Pucuk Daun kelapa tuu. BIla makan Ketupat dan Lemang Ni mestilah ada Lawannya, daging rendang, ayam rendang, kari, masak hitam ker(kalau makan masak hitam daging kat tempat aku mesti nak lagii dan lagii) masak hitam banyak rempah ratusnya. Kadang-kadang tu kalau bernasib baik boleh laa makan Daging Rusa masak hitam.
Kadang-kadang tuu ada jugak Rumah-rumah yang buat Menu special seperti Laksa ke, Mee kari ker. Ermmm Aku ingat nak buat Menu Special laaa.. MEe Rebus ke orait gak.

Saturday, September 12, 2009

Dua didakwa palsu bon PUNB diarah bela diri

Begitu laa tajuk Berita dalam akhbar hari ni. Aku tertarik berita ni sebab yang melakukan kesalahan ini bukannya anak bilis, tapi Bapak segala jerung BON tu pulak masyaallah kalau laa tak sangkut jumlahnya dalam USD5 billion hilang akal betul laaaaa...nak tau yer

KUALA LUMPUR: Dua bekas pegawai kanan Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB) yang didakwa memalsukan sijil bon PUNB bernilai AS$5 bilion (RM19 bilion), kira-kira sembilan tahun lalu, diperintahkan membela diri oleh Mahkamah Sesyen di sini, semalam.

Hakim SM Komathy Suppiah membuat keputusan itu terhadap bekas Ketua Pegawai Eksekutif PUNB, Ahmadi @ Ahmad Zukni Johari, 68, dan bekas Setiausaha, Mohamad Aminuddin Mohamed Zain, 53, selepas pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap mereka.

Komathy dalam penghakimannya berkata, pendakwaan melalui saksi mendapati keterangan bahawa sejak PUNB diperbadankan, syarikat milik kerajaan itu tidak pernah mengeluarkan bon tanpa kebenaran Kementerian Kewangan, Bank Negara, Suruhanjaya Sekuriti dan Yayasan Permodalan Bumiputera.

“Kedua-dua mereka mengetahui tidak ada mandat dan malahan lebih penting tahu lembaga tidak akan meluluskan, tetapi mereka meneruskan juga dan mengeluarkan bon itu dengan hasrat tindakan itu dipercayai dikeluarkan dengan kelulusan PUNB,” katanya.

Ahmadi dan Mohamad menghadapi tuduhan memalsukan sijil bon bertarikh 13 Oktober 2000 dengan tujuan melakukan kontrak yang nyata.Mereka didakwa melakukan kesalahan itu di PUNB, Wisma UOA II, Jalan Pinang, pada 13 Oktober 2000.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Mohd Baharuddin Ahmad Kassim.

Ahmad Zukni diwakili peguam Datuk Muhammad Shafee Abdullah manakala T Suresh mewakili Mohamad Aminuddin.

Mahkamah menetapkan 7 November untuk Ahmad Zukni dan Mohamad Aminuddin membela diri.

Demam 'Lagu Raya'

Hari Raya ni boleh la Pusing-pusing Tasik Taiping

SEkarang hari-hari boleh dengar lagu RAya dekat corong-corong Radio, Bila dengar lagu Raya perasan Nak balik kampung lagilah Berkobar-kobar, tapi itu bagi mereka yang ada Kampung lah, tapi kalau yg Takde KAMPUNG...tak dapek nak Tolong, Jangan mare yer... Aku ingat lagi Semasa Kegemilangan THR, hari pertama berpuasa malam tu dah ada Lagu Raya, hilang akal betul. Sekarang Pihak Berkenaan telah memutuskan 2 minggu selepas Berpuasa barulah lagu Raya boleh diputarkan. Sebenarnya Lagu Raya ni kalau dengar melalui Mp3, Cd, Kaset langsung tak mencetuskan PERASAAN, perasaan yang bercampur gaul tuuuuu, Sedih ,gembira...NOStalgia..Lemang rendang Ketupat

Tapi Dalam banyak lagu Raya ni aku suka Sangat lagu BLack Done BOne. Atau lagu anuar Zain dan ellina

Friday, September 11, 2009

Re Posting.....NAsi ALOHA

GAMBAR DARI BLOG ORANG, SEBAGAI HIASAN
TIba-tiba aku nak coretkan kepandaian yang tak seberapa aku ni yang boleh memasak aku turunkan Ilmu aku ni sikit kat korang, aku suka sangat nasi ni, sebenarnya nasi ni jarang engkorang jumpa kat malaysia ni. Kalau kat Singapore nasi ni agak tersohor sekali, nasi ni dinamakan NASI ALOHA kaler dia putih jer tapi sedap OOoo, selalunya nasi ALOHA di padankan dengan Ayam Masak Merah, Daging Dendeng atau Daging Rendang, Dalcha Daging, acar, Jelatah . Kali terakhir aku masak nasi aloha dua tahun lepas kot, dekat sorang Pengarah ADDK (kenduri nak pergi haji) itupun sebab nak lobi projek la. Dua minggu kemudian ADDK panggil aku tapi aku tak terdaya sebab jauh sangat dekat IOI RESORT(kichen aku dekat DAmansara) pastu sampai 5 kali makan sehari, pengsan aku

OK nak buat nasi ni senang jer sediakan Untuk 50 orang makan
bahan-bahannya :
BASMATI 3kg , MINYAK JAGUNG ATAU MINYAK MOZOLA KE, SEBOTOL SALAD CREAM HEINZ, BAWANG MERAH, HALIA, BAWANG PUTIH, DAN SEJENIS BAHAN DIPANGGIL BISTO YG CUMA ADA DI COLD STORAGE, Badam (blender), susu masam(yogurt) nanti campur dlm beras tu..

Cara nak masak nasi ni senang jer, mula korang rebus dulu tulang tulang ayam atau kulit dia sebab nak pakai airnya nanti, Panaskan minyak jagung tadi campur la sikit dengan minyak biasa kemudian tumiskan bawang yang dihiris bila kuning jer, masukkan halia, bwg putih, bwg besar yg diblender tumis lah sekejap, lepas itu masukkan air rebusan tadi ikut nisbah 1:1.5 dan campurkan salad cream tadi dan Bisto( bisto nak beri nasi nanti kembang dan lembut.. bancuh dulu ye) masukkan garam dan kiub ayam ( garam masuk agak agak biar nasi ada rasa.

Bila dah masak enkorang cuba la menikmati nasi aloha nii perrrrr........aku pernah masak nasi ni kat rombongan dari trengganu seramai 300 org jamuan di dewan masjid putrajaya, semua makcik-makcik dalam tu tanya macamana nak buat nasi ni (masa tu JPM bawak rombongan dari trengganu tiap-tiap minggu semasa Trengganu dibawah PAS) kempen menawan Trengganu rasanya.

Thursday, September 10, 2009

Berkawan Biar Seribu


Bak kata Omputih, GIve your smile for Everyone And give your luv for Only One (boleh pakai ke ayat ni), Di sekeliling kita sejak dari Sekolah, dari kampung, dari Universiti ataupun Sesudah bekerja kita mempunyai KAWAN-KAWAN. Kawan bergelak ketawa bergembira memang ramai sekali senang dicari, begitu juga kawan yang sungguh pandai mengambil kesempatan. AKAN tetapi kawan yang boleh Berkongsi SUSAH SENANG boleh dibilang dengan jari. Apabila kita senang mereka hadir setiap hari dalam hidup kita tapi bila susah nak hantar SMS pun susah beb.. SAHABAT.... Mungkin kalau sahabat tu kita akan nilaikan sejauh mana keprihantinan mereka, kadang kala setiap hari kita melepak dengan Dia, tapi satu hari tuuu Kita tahu dia ni tidak seperti diduga. KALAU PEMBACA MEMPUNYAI PENGALAMAN BEGINI MARI KITA KONGSIKAN BERSAMA.... dan ikut pedoman ini....

Carilah seorang sahabat yang peribadinya dan ilmunya lebih baik darimu; yang faham tentang;
hakikat syariat
hakikat thoriqat dan
hakikat makrifat; dan
LARILAH dari kawan;
yang jahil(tiada makrifat)
jahil tentang makrifat syariat;
jahil tentang makrifat thoriqat dan;
jahil tentang makrifat hakikat;
yang menjadikan nafsu sebagai ikutannya dan cara hidupnya.

TAPI HANG NADIM amatlah berbesar hati dapat bersahabat dengan kamu semua...I luv u..AhAkss..

Wednesday, September 9, 2009

Poligami dan Monogami


Manusia secara semulajadinya mempunyai fitrah untuk hidup secara berpasangan dan menjadi satu lumrah kehidupan. Bagi memenuhi dorongan biologi ini umat Islam terikat dengan peraturan perkahwinan yang telah di gariskan berteraskan syariat. Perkahwinan bahagia berteraskan kasih sayang dan kemesraan menjadi motivasi dan penggerak ke arah kesempurnaan hidup di dunia dan di akhirat. Sebaliknya perkahwinan yang retak akan menghasilkan simpton-simpton ketidakteguhan peribadi yang sering membawa kesan negatif bukan sahaja kepada diri bahkan juga masyarakat.

Perkahwinan secara mudahnya boleh diklafikasikan kepada dua bentuk yang utama iaitu monogami dan poligami. Monogami ialah perkahwinan di antara seorang lelaki dan seorang perempuan, manakala poligami merupakan perkahwinan seorang lelaki dengan beberapa orang wanita pada satu-satu masa.

POLIGAMI MENURUT ISLAM

Islam adalah agama fitrah yang mengiktiraf kepelbagaian keperluan dan kehendak manusia dalam hidup berpasangan. Berasaskan kepada keadaan inilah Islam membenarkan poligami yang merupakan amalan masyarakat turun temurun sejak sebelum kedatangan Islam lagi. Bagi memastikan amalan poligami secara yang lebih adil dan dapat menjamin kesejahteraan hidup ummah seluruhnya, Islam telah menetapkan syarat-syarat tertentu yang menghadkan amalan yang bebas sebelum ini dan mengambil jalan pertengahan yang lebih wajar. Syariat Islam menetapkan bahawa seorang lelaki boleh berkahwin dengan lebih dari seorang perempuan tetapi tidak melebihi empat orang. Asas pensyariatan yang menjadi dalil utama di dalam keharusan berpoligami ialah firman Allah SWT dalam surah an-Nisa’, ayat 3 :



وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِي الْيَتَامَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَث

وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى

أَلاَّ تَعُولُوا

Mafhumnya:

Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah (dengan) perempuan-perempuan lain yang kamu berkenan, dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja, atau memadailah dengan hambahamba perempuan yang kamu miliki. Itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman ”.

Menurut Dr. Muhammad al-Bahi dalam bukunya yang diterjemahkan ke bahasa Melayu oleh Fathurrahman (1988), poligami bukanlah suatu prinsip yang wajib dilaksanakan di dalam syariah Islam sehingga boleh menyebabkan berdosa jika tidak mengamalkannya. Poligami hanya merupakan perkara harus dan satu

rukhsah (keringanan) dalam keadaan darurat. Jelasnya di sini walaupun bahasa yang digunakan di dalam ayat di atas berunsur perintah, ia bukanlah membawa kepada makna wajib dilaksanakan. Bahkan jika diamati ia boleh membawa kepada suatu tegahan dan haram hukumnya jika suami yang berpoligami tidak berupaya berlaku adil dan mengakibatkan penganiayaan terhadap isteri yang dikahwini.

SYARAT POLIGAMI

1. Berkemampuan Untuk Menanggung Nafkah Isteri-isteri

Suami berkewajipan menanggung nafkah isteri zahir dan batin tidak kira sama ada dia mempunyai seorang isteri atau lebih. Nafkah zahir yang dimaksudkan di sini ialah dari aspek makan-minum, pakaian, kediaman dan perubatan. Nafkah batin pula ialah suami berkeupayaan dalam memberi layanan seks kepada isteri. Di dalam Mazhab Syafi’e, terdapat dua pendapat mengenai kadar pemberian nafkah kepada isteri iaitu :

i. Melihat keadaan suami sahaja tanpa mengambil kira keadaan isteri,

ii. Melihat keadaan kedua-dua suami dan isteri iaitu dinilai menurut

kesanggupan suami dan perlu diberi menurut keadaan isteri. Dalam hal ini pendapat kedua adalah lebih sesuai dan menepati konsep keadilan memandangkan dalam banyak keadaan seseorang suami itu mempunyai isteri yang datang dari berbagai-bagai status kedudukan yang berbeza. Abu al- ‘Aynayn dalam buku

2. Berlaku Adil Kepada Isteri-isteri


وَلَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَيْنَ النِّسَاء وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلاَ تَمِيلُواْ آُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَ ا

آَالْمُعَلَّقَةِ وَإِن تُصْلِحُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ آَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا

Mafhumnya :

“ Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya). Oleh itu janganlah kamu cenderung (berat sebelah kepada isteri yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti tergantung (di awang-awangan). Jika kamu memperbaiki (keadaan yang pincang itu), dan memelihara diri (daripada perbuatan yang zalim), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.



2.1. Adil Dalam Menyediakan Kediaman

Sebagaimana pemberian nafkah, suami juga perlu menyediakan tempat tinggal isteri baik dalam keadaan monogami atau poligami. Apabila berpoligami, kediaman isteri seboleh-bolehnya hendaklah diasingkan sebagai suatu inisiatif. untuk mengelakkan perselisihan keluarga dan perasaan cemburu menular di kalangan isteri. Menurut ‘Abd al-Nasir Tawfiq al-‘Attar dalam bukunya Ta’addud al-Zawjat min al-Nawahi al-Diniyyah wa al-Ijtima’iyyah wa al-Qanuniyyah, pengasingan ini bergantung kepada kemampuan seseorang suami yang mana tidak semestinya disediakan sebuah rumah untuk setiap isteri bahkan dibolehkan juga disediakan bilik-bilik berasingan dalam satu rumah yang sama. Walaubagaimanapun dari segi psikologi, menempatkan ister-isteri dalam rumah yang sama akan memudahkan mereka berselisih faham yang boleh melukakan perasaan.

2.2. Adil Dalam Giliran Bermalam

Suami wajib menentukan kadar giliran bermalam yang adil di antara isteriisterinya tanpa mengira sama ada isterinya itu isteri muda, isteri tua dan sebagainya. Suami berdosa jika memberikan giliran lebih banyak kepada salah seorang isteri berbanding dengan isterinya yang lain. Walaubagaimanapun ‘Abd al-Nasir Tawfiq al-‘Attar berpandangan kelonggaran boleh diberikan pada malam-malam awal perkahwinan dengan isteri baru tanpa perlu diqadha balik kepada isteri tua. Ini berdasarkan kepada hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan dari Anas r.a. dengan katanya :

إذا تزوج البكر على الثيب أقام عندها سبعا وإذا تزوج الثيب



حدثنا يحيى بن يحيى أخبرنا هشيم عن خالد عن أبي قلابة عن أنس بن مالك قال



على البكر أقام عندها ثلاثا

Mafhumnya :

“ Sawdah telah memberikan giliran beliau kepada Aisyah dan Rasulullah telah bermalam bersama Aisyah dengan giliran beliau dan Sawdah ”.

2.3. Adil Dalam Musafir

Munurut pendapat Imam Syafie, suami wajib membuat undian di antara isteriisteri sekiranya beliau menginginkan salah seorang dari mereka menemaninya bermusafir. Dengan itu suami tidak wajib menggantikan giliran bermalam kepada isteri yang sepatutnya mendapat hak pada masa musafirnya. Berbeza keadaannya jika undian tidak dibuat dan tiada kerelaan mana-mana isteri, suami wajib mengqadha giliran bermalam kepada isteri yang tidak memperolehi haknya pada masa musafir tersebut. Perkara berkenaan undian ini disebut oleh Aishah r.a. menerusi hadis riwayat al-Bukhari :

(Riwayat Muslim)

Di samping itu keadilan dalam giliran malam ini masih juga relatif sifatnya dan perlu dinilai mengikut situasi seseorang isteri. Ia boleh dilonggarkan apabila ada kerelaan daripada mana-mana isteri tersebut. Ini berdasarkan kepada hadis Nabi SAW yang diriwayatkan dari al-Bukhari :

”.

آان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا أراد سفرا أقرع بين أزواجه

وسلم يقسم لعائشة بيومها ويوم سودة

Sawdah telah memberikan giliran beliau kepada Aisyah dan Rasulullah telah bermalam bersama Aisyah dengan giliran beliau dan Sawdah. Di antara sunnah ialah apabila seorang lelaki berkahwin dengan anak dara lalu dia bermalam dengannya selama tujuh malam. Sekiranya janda, selama tiga malam ”.


Mafhumnya :Nabi SAW apabila keluar bermusafir, baginda akan menjalankan undian di antara isteri-isterinya ”.

“ Bagaimanapun mazhab Hanafi berbeza pandangan dalam hal ini dengan mengatakan suami tidak wajib membuat undian untuk memilih isteri yang menemaninya ketika musafir.

Berdasarkan kepada perbincangan di atas, beberapa kesimpulan dapat dirumuskan iaitu :

1. Poligami menjadi bukti kesempurnaan hukum Islam kerana dapat mengelakkan manusia daripada melakukan zina dan perlakuan membela perempuan simpanan yang pastinya menzalimi diri dan wanita. Namun begitu poligami diharuskan untuk dinikmati dan digunakan dengan penuh tanggungjawab. Ukuran tanggungjawab digariskan dengan terang melalui amalan keadilan. Adil di sini menyentuh soal giliran, pemberian nafkah zahir dan batin, makan-minum, pakaian, jaminan keselamatan dan tempat tinggal. Justeru itu, haram berpoligami bagi lelaki yang tidak dapat memenuhi tuntutan tersebut.

2. Poligami bukanlah dipelopori oleh agama Islam sebagaimana yang didakwa oleh sesetengah masyarakat Islam dan bukan Islam. Ia

sebenarnya telah diamalkan zaman berzaman oleh masyarakat China, Yunani, Kristian dan Yahudi.

3. Kecacatan poligami sebenarnya bukanlah dari segi prinsip tetapi lebih kepada perlaksanaannya oleh sesetengah lelaki yang menyimpang dari landasan syariat. Ini terbukti daripada statistik menunjukkan bahawa 80 peratus pengadu yang mengadu masalah rumah tangga terdiri daripada kaum wanita. Ia secara tidak langsung memberi pengertian bahawa krisis rumah tangga berpunca daripada kelalaian pihak suami (Utusan Malaysia, 16 September 2005).

4. Syarat yang ketat ditetapkan dalam undang-undang keluarga Islam bukanlah bertujuan mengharamkan poligami. Ia dirangka bagi menjaga ketenteraman rumah tangga dan mengelak dari penindasan serta kezaliman suami terhadap isteri. Ia juga bagi mengelakkan timbulnya fitnah dan polemik dalam masyarakat yang akan merendahkan martabat agama Islam. Kaedah fiqh ada menyebut :

آان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا أراد سفرا أقرع بين أزواجه

Maksudnya :

“ Pemerintah hendaklah bertanggungjawab meletakkan maslahah Negara dan kepentingan rakyat dalam dasar pentadbiran dan pemerintahannya ”.

Tuesday, September 8, 2009

Nafsu Membeli

3 Tahun Lepas Aku Pernah Jual Nasi TOmato Tepi tuu

Sepanjang Bulan Puasa ni Pasar Ramadhan ada dimana-mana, jadi bagi kalangan yang Berkerjaya tempat nilah destinasi utama disinggahi sebelum pulang ke rumah, tapi tak semua Orang suka ke tempat ni, sebaliknya mereka lebih suka memasak dirumah lebih ekonomi dan menjamin kebersihan. Kadang-kadang dekat pasar ramadhan ni kita akan berjumpa dengan member lama, Bekas kekasih ke, skandal ke, musuh ketat ker ish ishh
tapi pasar Ramadhan dekat Taman TUN ni memang menduga keImanan..lain macam betul species kat sini, aku hanya mampu Menjeling..
TAHU TAK KENAPA ? Kalau berkunjung ke Pasar ramadhan ni bila tengok juadah dan aneka makanan nafsu kita melonjak aku nak tu...Aku nak nii...Tengok Ayam Golek panggang nak Seekor, Tengok Ikan Bakar nak jugak...
Tengok Lai chi Kang, tengok Cendoi...lepas tu tengok barisan kueh mueh yang panjang berwarna warni ..huh lagi tak tahan..
Balik rumah bila semua dah beli Mee Goreng sahaja yang dimakan dengan kueh, habis tuu yang lebih sapa pulak nak makan< kalau ahli keluarga yang ramai tuu takperlah..kalau ada Budak-budak bujang kat sebelah rumah cepat-cepatlah sedekah nanti dikata pulak makanan tak abis baru nak diberi kat Orang.

Semuanya berlaku disebabkan Nafsu yang tak terkawal, Nak tahu...aku pulak kalau tengok Ikan Keli Berlada dengan Daging Salai masak Lemak cilI padi Memang Bernafsu, pulak ada sambal bawang petai yang pedas tuu....."KAK NASI Lebihh sikit....."

Monday, September 7, 2009

Kenangan Bas Ekspress Transnasional


kalangan pembaca mungkin ada kenangan masing-masing ketika menaiki Bas Ekpress, kenangan zaman belajar di Menara gading ataupun sesudah bekerja. Hari ini aku selitkan beberapa kenangan yang aku ingat. Pada tahun 1993 aku telahpun berada di Kuala Lumpur ni, Ketika itu Lebuhraya Utara Selatan belum siap sepenuhnya lagi... Tak salah aku Lebuh Raya yang boleh digunakan pada ketika itu ialah Ipoh-Changkat Jering... SATU-SATU bas yang terus ke destinasi ke kampung halaman aku Gerik Perak ialan Bas Ekspress Transnasional, tambangnya ketika itu rm16(kureng pasti). Perkhidmatan setiap hari hanyalah 2 kali sehari(perhatian tahun itu lah)Bas bertolak pagi dan malam.
Ketika itu aku duduk di Shah Alam, jadi bas yang sinonim dengan aku ketika itu ialah 222 KL-Klang dan Sri Jaya 224. Dari Shah Alam ke Kuala Lumpur tambangnya rm1.40 kot destinasi ke Bas Stand Klang (seberang central market). Dalam perjalanan dari Shah Alam ini kalau bernasib baik dapat lah duduk dengan awex itm, kpp ker.....sembanglah kelentong laa lebih kurang kot-kot dapat no telepon ishh ishh.

Bila sampai Bas Stand Klang, selalunya aku berjalan sahaja ke Pudu raya tuu, jauh gak berjalan ni. Selalunya kalau balik ke Kampung aku ambik bas waktu malam, bas bertolak pukul 11.00 malam
Semasa lebuhraya belum siap rasa lamalah jugak nak sampai tuu, sebab ikut jalan lama. Selepas Lebuhraya dibuka perjalanan rasa lebih dekat sebab kalau malam ni tido sahaja...
Kenangan aku menaiki Bas Express ni, selalunya aku tengok driver atau pembantu mesti dalam setiap perjalanan ditemani oleh teman wanita..ada jer, hairan bin ajaib betul aku..
Kalau yang duduk berpasangan lelaki dan perempuan(tak taulah status mereka) itu kadang-kadang bunyi aneh jer....ishhh ishhh

Sunday, September 6, 2009

Bagaimana Untuk Memulakan Perniagaan


Satu hari kamu terpikir untuk memulakan perniagaan sendiri. Kamu sedar KEPAKARAN kamu dan hubungan erat kamu dengan kelompok tertentu yang boleh menyokong kamu, begitu juga saudara terdekat dan rakan karib memberi sokongan padu. Lantas kamu tekad meninggalkan pekerjaan kamu dengan skim VSS atau berhenti sebagai seorang gentlemen(kalau pompuan nak sebut pe pulak ni)..

KAMU tekad memulakan perniagaan sendiri (tapi aku tak tahulah apa jenis-jenis perniagaan kamu tu nati)....Langkah pertama tubuhkan sebuah Syarikat, samada sebagai 'Pemilik tunggal' 'perkongsian' ataupun Syarikat Sendirian Berhad(proses rumit skit) tapi kalau perniagaan kecil-kecilan eloklah tubuh 'Pemilikan Tunggal' sahaja.

Senang sahaja caranya kamu boleh pergi ke Suruhanjaya Syarikat SSM dengan harga RM70 kamu telah mempunyai Syarikat sendiri, kalau kamu malas, kamu boleh menggunakan 'orang tengah' harga lebih kurang RM160. SSM menyedikan portal untuk kamu memilih dahulu nama yang belum digunakan, bila sampai di SSM tuliskan 3 nama yang berlainan yang kamu rasa boleh memberi Tuah kepada kamu.
Diborang tersebut kamu dikehendaki menulis apakah jenis perniagaan kamu , CONTOH

1)Membekal peralatan Perabot jalan
2)Membekal peralatan makmal
3)Membekal Makanan Basah dan kering
Kemudian pergi ke Bank, bukak sebuah akaun semasa (buku cek), kamu memerlukan rm1000 untuk membuka akaun ni, kadang-kadang BANK perlukan Introducer untuk proses ini.

Jikalau kamu ingin menjadi pembekal kepada Kerajaan atau Badan-badan yang berkaitan. Kamu perlukan Sijil Kewangan atau dipanggil 'KEPALA'.
Pihak Kementerian Kewangan menyediakan portal untuk kamu mengisi segala butir peribadi diatas borang yang disediakan.
Setelah lengkap bawa segala sijil berkaitan yang diminta, terus ke Kementerian Kewangan di Putrajaya. Sila berikan ID kamu di sana, anda boleh menambah 'KEPADA' kewangan dalam bidang lain setelah beberapa bulan. Setelah bayaran dibuat Pihak Kementerian akan menghantar Sijil berkenaan dialamat yag diberikan.

Sebenarnya banyak Badan yang boleh memberikan Pinjaman jikalau segala syarat yag dikehendaki lengkap, kamu tidak harus menyalahkan kerajaan disebabkan Bumiputera banyak diberikan kelebihan. Peluang harus direbut dan bukannya datang bergolek.
Apabila kamu memilih pernigaan sendiri barulah kamu akan merasai betapa susahnya, bertukus lumus memajukan perniagaan nanti. Apabila perniagaan berjaya kamu akan merasai HASIL Nya nanti, inyaallah. Gagal dan Berjaya perkara biasa ..aku pernah mengalami pengalaman begini.