Monday, July 13, 2009

Bagaimana dunia tanpa lelaki

DAPATKAH anda bayangkan dunia tanpa lelaki? Apabila tiada lagi lelaki di dunia ini, maka tidak akan lagi kedengaran gelak-ketawa kerana tiada sesiapa lagi untuk dijadikan lawan ketawa!
Begitu juga apabila hendak membuat keputusan kerana tiada siapa yang mahu membuat keputusan untuk kita walaupun keputusan yang dibuat oleh orang lelaki kadangkalanya salah. Artikel ni begitu menarik perhatian hati aku kalau saudari sudi sila klik.
Baru-baru ini laporan akhbar ada menyiarkan tentang sepasukan saintis dari Universiti Newcastle, England, mengejutkan dunia perubatan berikutan kejayaan mereka menghasilkan air mani manusia daripada campuran bahan kimia dan vitamin.
Ini sekali gus dijangka menjarakkan lagi jurang perbezaan nisbah populasi wanita yang dikatakan hari ini melebihi kaum lelaki.
Bagi golongan saintis kajian tersebut merupakan satu penemuan penting yang memerlukan banyak kajian seterusnya tetapi hakikatnya ia hanya memberikan implikasi yang besar dari segi soal akhlak dan moral.
Di sini sebagai mengimaginasikan beberapa pro dan kontra daripada sudut pandangan wanita tentang apa akan jadi apabila dunia tanpa lelaki.
Sembilan perkara yang tidak akan terlepas dari-(dari persepsi penulis sebenar artikel ni la seorang wanita. Aku hanya cilok jer..
1] Lelaki selalunya betul
Menakjubkan! Bagaimana lelaki tidak pernah melakukan sebarang kesalahan? Padahal wanita akan menyalahkan diri sendiri apabila daging tidak cukup masak atau tertinggal kunci rumah di pintu dan lelaki selalunya akan mencari seseorang atau apa sahaja untuk dipersalahkan.
2] Lelaki akan memberikan nasihat sedangkan anda hanya mahu mereka menjadi pendengar
3] Lelaki selalunya gagal memahami wanita. Wanita tidak semestinya mencari jalan penyelesaian untuk setiap masalah, mereka hanya mahu meluahkan tetapi lelaki mahu mencari jawapan atau penyelesaian terhadap setiap masalah yang dihadapi oleh wanita.
4] Lelaki mengambil kesempatan apabila stokin bersih mereka bertambah dengan tiba-tiba(aku tak paham)
Realitinya, seorang lelaki menjadi pakar memasukkan sesuatu barangan ke dalam bakul. Misalnya mereka mampu membuat balingan jarak jauh untuk memasukkan sesuatu barang ke dalam bakul dan diikuti dengan jeritan goal! Tetapi mereka gagal apabila melakukan kerja-kerja seperti memindahkan baju yang telah dibasuh dari mesin basuh ke dalam pengering atau bakul. Jika boleh mereka inginkan almari mereka dipenuhi baju-baju bersih dengan sendirinya. (hantar dobi jer)
Mereka tidak mampu mengikut walaupun hanya sekadar senarai membeli-belah yang mudah
Sama ada mereka akan menelefon anda semula untuk bertanyakan senarai barangan tersebut ataupun mereka pulang dengan membawa dua kilogram keju.(aku serik soping dgn pompuan gilerr boring...)
5] Lelaki ini misteri
Walaupun mereka ini tidak mengaku, mereka percaya pada prinsip bahawa wanita sepatutnya mempunyai hak dan peluang dalam hal undang-undang, politik, sosial, ekonomi dan sebagainya.
6] Lelaki lebih suka sesat daripada bertanyakan arah
Jarang lelaki mahu berhenti dan bertanya orang apabila tidak menemui arah yang dituju.(salah aku selalu tanya Org per kalau tk jumpa jalan)
Mereka selalu inginkan kemenangan berada di pihak mereka
Ini termasuk apabila mereka bermain dengan anak-anak. Tetapi tidak bagi seorang ibu, mereka akan membiarkan anak-anak mereka membuat pertimbangan yang sewajarnya.
7] Lelaki mampu menghadapi saat-saat kesukaran
Ini merupakan satu kenyataan yang betul tentang lelaki. Mereka sanggup menahan kesakitan dan hanya meminta ubat bius sekiranya tidak lagi mampu menahan kesakitan yang melampau.
8] Mereka perlu menumpukan perhatian kepada satu perkara pada satu masa
Mereka definisikan sebagai memberi tumpuan dan mementingkan kualiti. Bila anda menyampuk, mereka akan marahkan anda. Sebaliknya wanita pada satu-satu masa mampu melakukan 10 perkara sekali gus. ( sebab tu lahh lelaki nafsunya tak sama dgn perempuan)
Biar apa pun alasan, pro atau kontra, manusia tidak boleh menidakkan hakikat bahawa 9] lelaki dan wanita sememang saling memerlukan antara satu sama.
Hidup tidak akan sempurna atau lengkap tanpa ada salah seorang daripadanya. Malah dalam Islam, Allah SWT telah berfirman bahawa manusia itu diciptakan berpasang-pasangan.
Jadi tidak perlulah mengubah fitrah alam hanya atas alasan sains dan teknologi.

10 comments:

biru said...

hohoho....

betul3.... betul ke? =)

woman, withour her man is nothing?

lalallaallalala....

macam2 ado......=P

-| auM Chak |- said...

tiba2 taching lak baca entry nie...
huhuhuhu.....

awat nieee aum chak oiiiii!!!!!

cikgu liza said...

life without men.. is like life without chocolate.. i just cant live without chocolate.. tgk chocolate pun asik drool ajek.. hahahahha..

hang nadim said...

Kepada Aum chak, Saya dah Tangkap :]

GRuNGe said...

Erk, Hang Nadim, kamu ni laki ke perempuan? Konpius sikit dengan identiti kamu ni. Lalalala.

hang nadim said...

Cikgu Liza, nama seorang Cikgu masa saya sekolah Rendah..

hang nadim said...

Aku Lelaki la GRunGe..

asbesstos said...

hehehe...siapalah aku tanpa asas... but...aku rasa dunia sekarang macam nak menunjukkan wanita tak perlukan lelaki..dan tindakan saintis tu aku rasa hanya akan menambahkan buruknya lagi..apa yang cuba mereka buktikan? melanggar hukum dan kitaran alam mungkin...aku harap eksperimen mereka tidak hanya melahirkan manusia jadian yang cacat.

hang nadim said...

Sapa lah Asbesstos tanpa tukang pasangnya..

-| auM Chak |- said...

erkkkk Hang Nadim!!!! TANGKAP apakah kamu???? Teeetttttt!!!!