Wednesday, July 8, 2009

DUN Perak mungkin bubar

Halaman hadapan akhbar Guang Ming Daily 6 Julai 2009 menyiarkan berita utamanya dengan tajuk DUN Perak Mungkin Bubar. Akhbar itu melaporkan perkembangan politik negeri Perak kembali bertiup kencang. Dua ADUN yang keluar pakatan pembangkang dulu, iaitu Osman Jailu dan Jamaludin Radzi mungkin kembali ke pangkuan parti itu kerana tidak puas hati terhadap BN, pertukaran kuasa pemerintahan dijangka boleh berlaku atau pun DUN Perak dibubarkan.( Ini bukan aku yang kata tapi suratkhbar cina ni yang tulis tapi kalau betul laa boleh aku balik kampung mengundi lagi, aku walaupun bermastautin di kolumpo tapi hatiku tetap kat kampung, aku memang berdaftar sebagai pengundi si sana, mintak-mintak jadi lah mesti dapat gula-gula banyak kali ni, takde gula-gula takder lah undi). Dengan pelbagai ‘tanda politik’ ini menunjukkan DUN Perak akan dibubar dalam tempoh enam bulan ini.
Halaman ini melaporkan temu ramah wartawannya dengan Jamaludin dan exco negeri Perak, Datuk Mah Han Soon . Jamaludin menafikan berita yang beliau tak puas dengan BN, sebaliknya dia berkata, semua ini rekaan Ngeh semata-mata.
Bagaimanapun, Jamaludin berkata, setahunya Osman pernah bertemu dengan Mohammad Nizar tetapi hanya kebetulan sahaja tanpa sebarang perbincangan. Dia sendiri pula pernah menerima panggilan Mohammad Nizar tapi tak menjawabnya. (baca kat bawah ni..)
Bagi Han Soon, berita DUN Perak mungkin dibubar itu karut semata-mata. Sesiapa yang berkata sedemikian memang pengacau, tujuan mereka hanya mahu mengalih perhatian daripada masalah krisis dalam pakatan pembangkang.

No comments: