Sunday, July 12, 2009

Naik Bas Dari Gerik ke Penang


Aku dulu pernah bersekolah di bkt mertajam, jadi aku selalu lah berulang alik Gerik-Butterwoth. Semasa tahun tu Lebuhraya gerik-kulim belum dibina lagi mungkin baru dalam cadangan. Satu-satu jalan masa tu mengikut jalan Gerik-Baling-Butterworth. Jalan tu polak sedang giat dinaik tarafkan jadi memang la berlubang dan berdebu dan agak sempit. Perhidmatan bas Ekspress Gerik ke Butterworth masa tu hanya sebuah sahaja kalau hari minggu memang la penuh dengan pekerja indusri atau mereka yang ada urusan di sana. Kalau Bas Ekspres penuh terpaksa la naik bas loncat melalui Baling ke Buterworth. Kalau tiket takder nak naik jugak, terpaksa la naik berdiri sampai ke sana atau duduk selamba kat tangga bas. Perjalanan ke Butterworth ni masanyer macam nak pergi ke Kolumpa kalau naik kereta la. Aku ingat penah sampai 3 jam lebih baru sampai ke Betterworth ni, bila sampai jer memang bau tengit, samapi rambut pun boleh jadi keras sebab kena habuk. Bas polak masa tu mana ada aircon kalau ada pung tk berfungsi teruk betul..

8 comments:

-| auM Chak |- said...

ohoooo...amat memahami cerita ini keadaannya sbb aum chak pun penah rasa dr penang ke gerik dan gerik ke penang mcm mn....fuhhhh mau kematu punggung.....huhuhuhu

hang nadim said...

Sampai Bagan rambut keras mcm letak jeli..hehe nak jadi kusyen tu

nurul izzah said...

pening palo la nek bas gerik-baling..dah r bas burok..

hang nadim said...

sebab tuu cik nurul kena Beli minak cap kapak kalau naik BAS nii, paling cuak naik bukit sebelum sampai kelian Intan tuu

faizal said...

bro tahun bila lu sekolah kat bukit mertajam ..lu kenal maznin , yus , kerozam , azli anak kerani smsis2 . rozi........ sapa lagi....

hang nadim said...

faizal>Maktab adabi bukit mertajam tahun 1991, en faizal aku tak ingat laaa

faizal said...

kita orang tahun 1989 .........

FAIZAL said...

cik nadim dari sekolah mana ?