Friday, July 10, 2009

Putrajaya Pada Tahun itu

Cantik Gambar Pemandangan Tasik Banding ni..

Putrajaya ialah nadi dan Pusat Pentadbiran kerajaan Negara kita ni pada hari ini, aku sebenarnya sangat arif selok belok putrajaya ni, jadi hari aku ni aku nak kisahkan serba sedikit pengalaman aku semasa disana, kalau sudi..layann sehh..Semasa tu majikan aku telah mendapat satu projek membekal makanan dari JPM untuk orang-orang kampung yang datang dari Trengganu dah Kedah,pada hari selasa untuk orang dari Trengganu dan hari Jumaat untuk orang dari Kedah(semasa itu Trengganu masih lagi ditangan Pas).Tapi kalau jamuan pada hari Jumaat dapat la bertemu dengan mantan Perdana Menteri ketika itu Tun Mahathir. Pada waktu itu banyak bangunan kerajaan masih dibina dan belum siap sepenuhnya.
Selalunya kehadiran orang-orang kampung ni dalam lingkungan 500 orang dan kadang kala hingga 700org(ramaikan) aku diberitahu pada ketika itu budget(harga) untuk makan seorang ialah rm25 termasuk makan pagi. Jamuan besar-besaran diberikan pada mereka di sebuah Dewan dibawah masjid putrajaya setelah mereka di bawa melawat sekeliling Putrajaya ketika itu, dewan dibawah masjid sangat besar boleh memuatkan hampir 700 orang, aku diberitahu ada dua dewan tapi hanya satu digunakan. Tugas aku ketika itu ialah menyiapkan semua menu dan turut sama menghantar ke putrajaya( Kerja sia-sia hampeh) bayangkan dalam kuantiti tu aku perlu menyiapkan dari malam sampailah keesokan harinya. Kerja menyiapkan kelengkapan dan melayan ditugaskan kepada sekumpulan tentera yang membuat kerja ini sebagai kerja sambilan(diorang memang cekap) dan aku turut sama membantu menyiapkan segala meja-meja untuk beberapa ahli kenamaan. Keadaan Majlis memanglah dalam suasana tegang jikalau pada hari Jumaat ini kerana waktu yang singkat dan kehadiran mantan perdana menteri, para tetamu diberi makan secara hidang dalam jumlah 10 orang satu meja (lagi la kelam kabut)dan perkara yang paling tak akan aku lupakan bila mantan perdana berucap ringkas dan memberi pujian masakan pada hari itu... perr...tapi semuanya hanya kenangan belaka, sebenarnya bekas Majikan aku banyak tak membayar atas usaha dan kerja-kerja aku tu. Itulah pengalaman bekerja dengan Orang.

1 comment:

auM Chak @ eiMyLiciOus said...

pic hat tasik banding tue lawo!!!!
mmg chantek sgttttttttt!!!!