Tuesday, June 9, 2009

Bila Harga Getah naik


bercerita bila harga getah skrap naik,kenaikan harga getah dan kelapa sawit yang mendadak dalam pertengahan tahun lepas agaknya menyebabkan ramai laa pekebun-pekebun kecil, orang felda ke, atau rancangan yang sewaktu dengannya kaya sebentar, bagi yang beringat tu dapat la menabunng dalam ASB atau dalam Tabung Haji, tapi bagi mereka yang boros itu ramai yang menukar kereta baru atau menabung di tempat yang tak sepatutnya. Ermm sebenarnya aku pung dapat jugak tempiasnya almaklum la ayah aku ada jugak kebun getah ni heheheh, Tapi apa yang aku lihat kat kampung aku tuu, ramai yang salah langkah sedangkan mereka ni dah hampir 50an atau 60an lebih...tapi masih lagi ingat nak berseronok, masa waktu tu ramai la yang nikah lagi, kalau yang nikah tu takper laa jugak...tapi kalau yang tak nikah dengan sah tu per polak ceritanya, nak nasihat pun sapa la aku. Sebenarnya tempat aku tu tidaklah berapa jauh dari thailand, aku ingat dalm 45 minit sampai laa sana. Jadi waktu tu ramai laa pemuda dan golongan yang tua tak sedar diri menghabiskan waktu mereka di sana, engkorang pikirlah sendiri kalau dah pergi sana tuu takkan laa sekadar nak berjalan sahaja al maklum la Thailand tu katanya syurga dunia, bawak sahaja bekalan kepala agung semua boleh dapat.. tapi yang lebih kronik ada jugak mereka yang tergadai harta benda dikapung akibat penangan wanita siam ni..Masa tu korang nak tau dalam seguni gula sekerap tu boleh dapat dalam rm300, macam-macam kes jadi, yang mencuri pung ramai, kebanyakan kes mencuri tu bebudak penagih tegar laa dari kampung atau felda berdekatan. ish isshhhh. Kenaikan getah waktu itu jugak membolehkan segelintir orang kampung menukar kereta baru, dan bagi yang beringat tu bagusnya dapat la menabung untuk pergi ke tanah suci atau membeli tanah atau mengupgredkan rumah. Sebenar keadaan ni akan berlaku 10 tahun lebih atau kurang lebih, Tapi ramai yang silap langkah, sekarang harga getah turun dengan rendah sekali jadi bagi mereka yang lupa diri, penyesalan tiada gunanya. Dan untuk mereka yang berjimat cermat akan menikmati hasilnya kini dan masa akan datang.

No comments: