Thursday, June 18, 2009

Kenduri kahwin di kampung tanjung kasau

aku suka dgr lagu anita sarawak "Selamat Pengantin baru"
Sebenarnya dah lama tak makan kenduri kahwin di kampung aku ni, kali terakhir setahun lepas kot, Tiba-tiba aku nak kisahkan majlis gotong royong kenduri kahwin di tempat aku ni, sebab aku rasa menjadi tanggungkawab aku gotong royang mestilah dipertahan walau atas apa jua alasan sekali pun. Apabila majlis kenduri nak dibuat satu masyuarat dibuat terlebih dahulu kira-kira 3 minggu sebelum kenduri berlangsung. Dalam masyuarat yang dihadiri oleh orang kampung dan saudara terdekat ni akan membincangkan menu, kerja-kerja dan tugas yang diagihkan demi menyempurnakan kenduri secara tersusun dan meriah. Sebelum kunduri bermula memang laa kenkadang tu ada jugak drama-drama yang biasa kita tonton seperti dalam cerekarama (biasalah bukan senang nak mengembirakan orang ni), tapi itulah saat yang akan mengnostalgiakan lagi majlis ni pada masa akan datang.
Biasanya pihak tuan rumah akan menumbangkan seekor lembu atau kerbau untuk majlis ini, Pada petang, malam dan pada hari kenduri akan meriahlah dengan suasana gotong royong ini. Kehadiran saudara mara dekat dan jauh, orang-orang kampung, tetamu merubah suasana sepi seketika. Biasanya menu yang femes pada malam hari ialah sup tulang, dan beberapa lauk seperti kari ikan masin, sayur kacang bersama hati ayam berkicap. Sup dekat kampung aku ni memang lain dari yang lain. Sup ni hanya dicampur dengan daun kesum, lengkuas, bawang, serai yang dicicah dengan air asam.
Pada majlis kenduri pun tiba, tukang-tukang masak (tak tidur) dalam pukul 10.oo pagi telah siap menyiapkan lauk dan nasi pada hari tersebut. Biasanya menu dikampung tanjung kasau ini dan kampung sekitarnya ialah. Nasi semestinya Nasi minyak dan Nasi putih dan dikuasakan oleh Ayam masak merah, daging hitam(paling femes) kari daging, acar atau jelatah. Majlis akan berlangsung makan secara hidang maka berteraburlah saudara mara, org kampung melayan tetamu yang hadir.

No comments: