Friday, June 5, 2009

suara akar umbi


aku kalau kelik kapung aku biasa sembang dengan ramai orang samaada dari pro atau dari pihak yang tak pro, petang-petang aku biasa lepak kat lawin utara kedai Rauf diehard Pas, atau kat padang jeri kedai suhaimi depan masjid atau kat kenayat kedai Yie diehard Ubno...kalu gie gerik aku selalu lepak kat kedai mail kokdiang tapi semua kat sana diehard Pas, kalu kedai mamak gerik kat hujung tuu ramai geng geng Ubno...ramai laa pelobi pelobi balak kat situ. Jadi setidaknya aku tau laa perkembangan terkini yang sedang bergolak. Berbalik certa sebenarnya kat sini, aku berasa heran apesal ketua kampung atau JKKk memilih bulu atau aliran politik ketika projek menurap jalan dikampung dibuat, contohnya kalau seseorang setiausaha atau ketua kampung jalan tuu dibuat sampai kat kebun diorang nak buat, kalau orang pas langsung tok ketua tak bagi, apa dia nak menyekat projek macam tu sedangkan bukan duit dia pung, keadaan macam ni telah menyakiti hati penduduk kampung yang terlibat walaupun semua orang maklum al-kisahnya kampung tersebut telah diterokai oleh tok atau cher dia dulu. Perkara ni jelas terjadi di kampung kenayat. Kalau yang pro tu sampai 3, 4 kali kena turap, Di kampung aku macam rumah Jamsari apesal diorang tak menurap jalan kat umah dia...turap je la. Engkorang tau tak? kalau dekat kampung baru cina mcm kampung air kala tuu jalan diturap sampai ke belakang dapur.. walaupun mereka bukannya penyokong Barisan nasi pung.. dan kalau dekat petaling jaya ni dekat taman-taman yang majoritinya cina setiap tahun jalan di turap baru oiii..

No comments: