Monday, August 3, 2009

Bila tiba Musim Puasa di kampung

Bulan Ramdhan rasanyer dah dekat jadi aku nak kongi laa certa ni..Kalau pembaca yang pernah tinggal dikampung mesti teringat kembali suasana bulan puasa dikampung...tapi yang paling nostolgia masa kecik-kecik laa.. dulu elektrik belum ada lagi maklumlah Ulu sangat. Aku ditugaskan setiap petang menunggu sebuah kedai ni untuk mengambil ais ketul, ais ni polak kena booking dulu kalau tak, tak dapat nak minum air sirap la semasa bukak puasa nanti, air ni tak cair sebab diorang tabur dengan habuk kayu...jadi dibahagi bagi lerr AIs ni untuk seluruh kampung dengan 30 posen kot seketul, tapi bila malam laa saat yang seronok tak sabar nak pergi surau..bukannyer nak sembahyang pun, karang nak mengkedarah MORE(eje betul-betul) pulak lepas tuuu nak berperang mercun dengan budak-budak kampung....Semasa bebudak ni main mercun ni bukannyer tahu takut main langgar jer, nak cucuh nak cucuh ishhhhh mujur tak jadi pa pa...

12 comments:

biru said...

salam hang nadim,

bestkan time zaman kanak2. yg kita tahu, hapy! hapy!

kenangan bersama keluarga dan kwn2 yg manis bila dikenang, heheheh

hang nadim said...

nak main mercun nak main mercun..tapi sampai skrang main mercun lagi

asbesstos said...

Ayah selalu bilang... "jangan main mercun.."

Arwah atuk pula.. "Nah ambil rm5.00 ni.. beli mercun.. "

siapa lebih syg kita? hehehehe

Ava said...

yer la kan tak lama lagi pose ni...tak sabo la..tak sabo nak raye..hehe..

jasrina rahim said...

dok kl nak main bunga api pon tk leh. nnt mulalah org sebelah rumah tutup tingkap. kononnya tk mo asap masuk lah.. geram aje.. aku letupkan rumah ko baru tau!!

Azleena said...

Hai Nadim.. bila awak sebut bulan puasa ni, ini tahun ke-2 saya berpuasa di Semenanjung. 2005-2007 berpuasa kat Daerah Tambunan, Sabah.

Tak rasa situasi bulan puasa coz 90% penduduk beragama Kristian.

Raya pun kat sana dgn geng Cikgu Semenanjung. Tapi ada lah juga aura raya tu....

Tapi, paling best lah, berbuka puasa di kampung, lauk penuh meja satu hal, yg seronoknya makan ramai-ramai dan berebut-rebut berlaga-laga tangan nak cubit lauk.
Tak masuk lagi kumpulan anak-anak buah 'bawah umur' yg bising jer lebih, puasanya tak lebih pun..

Tahun ni, puasa kat Gerik, kalau cuti baru balik Kelantan...

hang nadim said...

azleena>boleh la hang nadim pergi Beraya nanti...tahun ni aku nak balik kampung awal seminggu la, selalunyer malam nak raya baru sampai..
Jasrina rahim>opsss mana buleh main mercun kat kel Ell, nak kena tangkap. Dapat mercun mortar bes ni tapi mahal sebiji rm10..tembak pun mcm mortar.

hang nadim said...

asbesstos>hang ni cucu kesayangan atuk la. Hang marah kat marka mana tuu?
Ava>Bagaimana suasana di Brunei yer? hang nadim rasa lebih kurang jer kot mcm kt Semenanjung

Farhana said...

Agak2 masa hang nadim kicik-kicik.. Bapekah umor nur farhana??? Heehee.. =)

Besynye.. Puasa setaun kalo dok kat kmpung pun takdak hal.. Suasana sgt2 best.. Kan abg hang nadim kan?? =)

hang nadim said...

Farhana>dalam perancangan lah tu..Seronok bertukar-tukar juadah kan.. DEngar ye hang nadim nak menyanyi lagu Jimbara jap..FArhana oHHh Farhana...

Farhana said...

Dalam prancangan apakah itu?? Haha.. Wahhhh.. Memang sedap arr suare.. Sangatlah merdu.. Nayanyi laa sampai abes yerk hang nadim.. Kalau boleh wat lago dodoi tido pun bgus gak.. Heehee.. =)

hang nadim said...

Semasa Hang Nadim kecik-kecik Dr. Farhana dalam perancangan lah agaknyer..Lagu ahmed bukhatir pun sedap..