Tuesday, August 4, 2009

Nama-nama Ahli Korperat dahulu

dulu dikenali Bangunan Bank BUMIPUTRA
Pada tahun 1993 sekitarnya kita kerap mendengar nama ahli korperat melayu ketika itu. Nama-nama mereka sering kali digambarkan sebagai hasil DEB tapi sebenarnyer semuanyer untuk......kalau rajin baca lah nama seperti Tan Sri Tajuddin ramli,Tan Sri Halim saad,Tan Sri Wan Azmi Wan Hamzah, Tan Sri Rashid Hussein, Tan Sri Aman Shah Omar Shah, nama-nama ini tiba-tiba muncul dalam media massa menceritakan kejayaan korperat mereka, Tajuddin ramli dgn kejayaan mengasaskan TRI dan membeli Celcom(sebenarnya celcom ditubuhkan oleh Otai otai x Telekom) Halim Saad dengan kejayaannya mengemudi Renong(padahal syarikat ni adalah legasi hatibudi nominees syarikat umno bila Umno diharamkan pada satu ketika) wan azmi wan hamzah polak diceritakan membawa Land & general atau dikenali sebagai General Lumber menjadi syarikat yang besar, ramai orang sungai buaya merana sebabnya. Rashid Hussein polak dengan Bank RHB bank nati aku reseach ceritanya.

Aman shah Omar shah polak dengan kejayaannya membina Bussines Focus atau Penang Shipping buiding siap ada bangunan sendiri kat penang dan kl. Di ceritakan jugak Bussines Focus mempunyai 2 buah Jet peribadi jenis Falcon, satu untuk kegunaan Bosnya dan satu lagi untuk Eksekutif Eksekutifnya, hebat hebat (aku ingat dia mampu pakai setahun dua jer kot orang kata bini dia ramai entah lah labu)
Tapi sebenarnya kejayaan mereka ini bukanlah sekadar dari kerja keras mereka tetapi atas keistemewaan yang diberikan oleh ahli politik atau kerajaaan pada waktu itu membuat mereka begitu kaya dengan begitu cepat sekali, aku pun bole jadi kaya jikalau aku diberi pinjaman sebanyak RM500juta atas jaminan kerajaan dan menopoli tender dan sesuatu konsesi yang bernilai berbilion ringgit. (kalau engkorang pernah baca buku daim keluaran Pelanduk pub.. beberapa orang dari mereka pernah bekerja bersama ketika Tun daim mengemudi Peremba)
Sekarang nama-nama ini terus hilang dari persada korperat malaysia, sama ada mereka telah bersara atau berhijrah dan menetap diluar negeri. Di percayai semasa kegawatan ekonomi malaysia 10 tahun lepas, iaitu dalam tahun 1997 agaknya, mereka telah meninggalkan hutang yang banyak mungkin atas kesilapan mereka membuat keputusan atau tersilap langkah hinggakan kerajaan tidak boleh lagi membantu atas dasar politik atau sebaliknya.
Pada pendapat aku harta diorang banyak dan berkoyan-koyan lagi walaupun dah bersara, cukuplah untuk beberapa generasi. Kesilapan regim yang lalu telah meninggalkan kesan yang bukan sedikit tapi hingga kini kebencian yang menebal telah menyebabkan sedikit sebanyak mengoncang kerajaan dalam pembentukan kerajaan yang lalu.

2 comments:

en_me said...

salam abg zaki itteww.. best kann kalo ada duit berjuta juta hinggit dlm bank

hang nadim said...

ishhh ishh mana depa dapat duit itteww...