Friday, September 11, 2009

Re Posting.....NAsi ALOHA

GAMBAR DARI BLOG ORANG, SEBAGAI HIASAN
TIba-tiba aku nak coretkan kepandaian yang tak seberapa aku ni yang boleh memasak aku turunkan Ilmu aku ni sikit kat korang, aku suka sangat nasi ni, sebenarnya nasi ni jarang engkorang jumpa kat malaysia ni. Kalau kat Singapore nasi ni agak tersohor sekali, nasi ni dinamakan NASI ALOHA kaler dia putih jer tapi sedap OOoo, selalunya nasi ALOHA di padankan dengan Ayam Masak Merah, Daging Dendeng atau Daging Rendang, Dalcha Daging, acar, Jelatah . Kali terakhir aku masak nasi aloha dua tahun lepas kot, dekat sorang Pengarah ADDK (kenduri nak pergi haji) itupun sebab nak lobi projek la. Dua minggu kemudian ADDK panggil aku tapi aku tak terdaya sebab jauh sangat dekat IOI RESORT(kichen aku dekat DAmansara) pastu sampai 5 kali makan sehari, pengsan aku

OK nak buat nasi ni senang jer sediakan Untuk 50 orang makan
bahan-bahannya :
BASMATI 3kg , MINYAK JAGUNG ATAU MINYAK MOZOLA KE, SEBOTOL SALAD CREAM HEINZ, BAWANG MERAH, HALIA, BAWANG PUTIH, DAN SEJENIS BAHAN DIPANGGIL BISTO YG CUMA ADA DI COLD STORAGE, Badam (blender), susu masam(yogurt) nanti campur dlm beras tu..

Cara nak masak nasi ni senang jer, mula korang rebus dulu tulang tulang ayam atau kulit dia sebab nak pakai airnya nanti, Panaskan minyak jagung tadi campur la sikit dengan minyak biasa kemudian tumiskan bawang yang dihiris bila kuning jer, masukkan halia, bwg putih, bwg besar yg diblender tumis lah sekejap, lepas itu masukkan air rebusan tadi ikut nisbah 1:1.5 dan campurkan salad cream tadi dan Bisto( bisto nak beri nasi nanti kembang dan lembut.. bancuh dulu ye) masukkan garam dan kiub ayam ( garam masuk agak agak biar nasi ada rasa.

Bila dah masak enkorang cuba la menikmati nasi aloha nii perrrrr........aku pernah masak nasi ni kat rombongan dari trengganu seramai 300 org jamuan di dewan masjid putrajaya, semua makcik-makcik dalam tu tanya macamana nak buat nasi ni (masa tu JPM bawak rombongan dari trengganu tiap-tiap minggu semasa Trengganu dibawah PAS) kempen menawan Trengganu rasanya.

8 comments:

lanz_evo7 said...

mcm sedap jer nasi 2..
nk try buat la.
mane nye resipi nie?

Farhana said...

Haiiiii.. Pndai sungguh hang nadim memasak.. Sonang nanti kalo dah kawen.. Haha.. Ape yang hang nadim tak pndai masak??? Sume hebat.. Bagus2.. =)

*nti masakkan saye buleh??? =p

Abg Din said...

abgdin tak pernah merasa ni...

kt KL mana nk dapat ye...?

sedap je nampak.

ell_jay said...

uihhh.. encik hang nadim.. tak sangka noooo.. terer la masak2 nih.. teruskan berkongsi resepi ye.. sharing is caring.. :)

masMZ said...

tunggu hang nadim masak leh? kekeke

hang nadim said...

Lanz_evo9> ada tuuu tersorok kat bawah, Kalau hang buat memang MEREKA akan tertanya-tanya, NASi APakah INIii ?

Farhana> Dulu buat Bisnis ni ada laa pengalaman sikit. Saya Berbesar Hati laa DR.

Abg Din> Dekat KL takder kot, tak ramai yang tau...kalau Yang pernah Kenduri Kat Singapore mungkin tau..

Ell_jay> Dah tukaq nama laaa, banyak lagi dalam kepala nanti saya tulis yer..

MasMZ> Buleh...Bila nak makan hahaa

Syerry Nur Sa'OdDah said...

sya ingin mencubanye esok.. mengharapkan kejayaan yg sgt heaven..

hang nadim said...

sherry-yeeee....selamat memcuba..mmg sedap nasi nii, kalau tk pahe tanya saya ye.