Monday, May 10, 2010

Resepi AsaM Pedas ....


Hari ni masa aku melayan lagu dekat SINAr kat opis aku, member Opis dari Top Floor ajak makan tengahari dekat sebuah restoran yang baru bukak berhampiran opis aku, aku bertahu dia Restoran tu takde menu yang menarik lagi... cuma jual Asam Pedas jer, dia kata takper laa kita try hari ini, dia pun komen laa "apa laa invest 100k jual menda ni jer" aku kata ada satu restoran dengan Mentari Sunway makanan dan lauk dia fuyooooo punyala panjang sampai tak tau nak pilih yang mana satu. Sebenarnyer asam pedas ni bukan setakat Ikan jer, daging, ayam pun boleh buat. Ada sesetengah restoran Menu diorang Mcm tu jer mungkin ada telur Dadar dan ulam-ulam dan sambal belacan...Disini aku tulis sedikit Resepi Asam Pedas ni kalau sila...Bahan-bahan ( 1 keluarga leh makan )

* 1 ekor ikan patin/tenggiri (atau apa2 ikan, ikut selera)
* 4 ulas bawang merah-ditumbuk
* 3 ulas bawang putih-ditumbuk
* 2cm kunyit hidup-ditumbuk
* 1 btg serai dititik
* 3 btg daun kesum
* 1 bunga kantan-dibelah dua
* 1/2 mangkuk kecil air asam jawa
* 3-4 sudu besar cili kering yg dimesin
* 1 1/2 mangkuk kecil air biasa
* garam dan gula (ikut rasa)
* minyak masak
* sedikit belacan (optional-ada yg x makan belacan)

Cara-cara

1. Panaskan minyak, masukkan serai, cili kering, bawang merah, bawang putih, kunyit dan belacan. Tumis hingga naik bau.
2. Bila sudah naik bau, masukkan air asam jawa, kacau dan biar mendidih.
3. Kemudian masukkan daun kesum, bunga kantan, kacau dan masukkan air. Biar mendidih.
4. Masukkan ikan, garam dan gula. Biar hingga masak ikan dan boleh lah dihidangkan.

2 comments:

masMZ said...

Erm sedapnya asam pedas! Baru tengah hari tadi makan asam pedas melaka kt Klebang ;)

hang nadim said...

nanti aku belanja asam pedas kt depan IPD pj