Friday, December 10, 2010

Dulu kampung aku Lembu bersepah

res pak engku ni laen mcm la..nostalgia
Dulu kampung aku ada lembu, kambing, ikan besar2 sungai belkang rumah tuu. Hari ni aku kembalikan semua pembaca pada tahun 1984 1985, aku ketika itu dlm darjah 5..aku masa tuu pakai sebiji basikal hasil duit tabungan campur duit ayah aku(tapi abg aku sulung masa tuu pakai honda GSX moto besa). Masa tu kalau ade basikal mcm..pakai helikopter laa pulak tengah top BMX. Hari tuu setelah seharian main bola dengan kenkawan..aku pun balik la, sbb nati ade tugas seperti biasa. Lapar laa pulak aku pun selongkar laa dlm gebok tuu 'mcm almari letak lauk dlm tu' dah kenyang lepak jap...masa tuu tk pandai hisap rokok lagi..msk mngah la pandai hisap rokok ni. Suddely my mum sudah jerit..suruh aku cari sekor kambing tk balik kandang dh berapa hari. Adushh tugas mesti dilaksanakan(tapi asal ade hal jer aku yang kena abg aku p mana entah) aku kena berekan karang ayah aku balik dlm pkl 7.ptg mau kena back hand. Aku pun terus bergerak solo dgn basikal ala-ala BMX tuu cari ponya cari....haaaaaaa jumpe laa hasil maklumat orang2 kg, rupanya ada dekat kawasan felda tu..kg aku sebelah kawasan felda beb. Adegan kejar mengejar dgn kambing pun terjadi..puas jugak nk msk kandang ni ingat senang ke , kambing pulak ade laa 5,6 ekor selalunye org buat qiqah. Disebelah kandang kambing tuu ade pulak kandang lembu, dalam waktu magrib gitu kena laa buat api dlm kandang ni, pakai kayu yang besar...'BESAR ponya' lepas tuu letak pulak tahik lembu timbun kt ats kayu tuu.... confirm sampai pagi nyala. Ketika ditahun2 itu boleh kata orang kampung aku ni semuanya bela lembu, memang penuh laa tahi lembu dekat tepi jalan.Kalau ada kenduri kawen siap la..silap2 haribulan boleh terpijak. Kalau yang kena langgar tuu biasa laa..kena parang pun ada, ye laa ada org mngamuk msk kawasan rumah dia. Ohhh yer sebelah kandang lembu ni ada pokok limau, mcm limau madu tuuu tapi masam sikit..kalau dah masak tuuu manis la jugak. Aku ingat ponya laa lebat limau ni....lepas tuu depan sikit ade pokok mempelam apple, aku suke sgt mkn cecah kicap ade cabai boh gula skt. Kini itu semuanya tinggal kenangan, kampung tanjungkasau pun dah berubah rumah pun dah berselerak apabila jalan baru dibina di tengah kampung. Kalau aku ada duit bnyak nati aku nak level rumah ayah kt kampung sama dengan Jalan Besar tambak balik...buang semua pokok duian moktan, renovat rumah tu, cat cantik-cantik...confirm tak kena banjir lagi...angan-angan.

No comments: