Wednesday, July 29, 2009

Awas Kijang Melintas

GAMBAR NI AKU CILOK DLM BLOG Org
Dalam perjalanan kuala Kangsar-ke Gerik atau Gerik-kuala Kangsar ada satu satu simpang sebagai jalan alternatif atau jalan pintas menuju ke taiping. Sebenarnya jalan ni terlindung dari Jalan Besar dan tak nampak jadi aku detailkan sikit... Kalau dari Gerik sebelum Lenggong cuba perlahankan kenderaan anda nampak satu papan tanda menunjukkan Ke ijok sumpitan Taiping sebelah kanan. Masuk melalu kebun Getah di situ engkorang akan jumpa simpang jalan ni. Dulu-dulu kecoh satu kejadian pembunuhan di Perak melibatkan orang kenamaan dan mayatnyer dibuang di sebuah jambatan berhampiran Sungai di jalan sini. Pemandangan sepanjang jalan ni memang menarik sebab melalui beberapa Air Terjun sebelum sampai ke Kawasan perkampungan dan yang paling menarik engkorang akan jumpa satu signbord seperti gambar yang terpapar diatas. Cerita Pembunuhan tersebut kalau rajin baca sehh

TAIPING 25 April - Empat lelaki masing-masing dijatuhi hukuman penjara maksimum 20 tahun oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini setelah mereka didapati bersalah atas tuduhan pindaan menyebabkan kematian tanpa niat membunuh isteri kedua Raja Di-Hilir Perak, Hasleza Ishak.

Tukang kayu, Sabarudin Non, 34, dan nelayan, J. Manimaran, 26, didapati bersalah menyebabkan kematian Hasleza antara pukul 6 petang hingga 11 malam, 6 Oktober tahun lalu, di Kilometer 63, Jalan Sumpitan, Daerah Larut Matang dan Selama.

Seorang bomoh, Rahim Ismail, 47, dan Bentara di Istana Raja Di-Hilir Perak, Tengku Aristonsjah Tengku Ansary, 41, juga dijatuhi hukuman penjara 20 tahun setelah didapati bersalah terhadap tuduhan pindaan menyebabkan kematian tanpa niat terhadap Hasleza.

Mereka didapati melakukan perbuatan itu bersama-sama seorang tertuduh lain, Mat Saad Mat Isa, 50, yang kini menjalani hukuman penjara 14 tahun setelah mengaku bersalah atas tuduhan pindaan di bawah Seksyen 304 Kanun Keseksaan.

Hakim Mohamed Noor memerintahkan Sabarudin, Manimaran, Rahim dan Tengku Aristonsjah menjalani hukuman dari tarikh mereka ditangkap.

Sabarudin, Manimaran dan Rahim ditangkap pada 11 Oktober tahun lepas manakala Tengku Aristonsjah ditangkap pada 14 Oktober tahun lepas.

Sebelum ini Rahim dan Tengku Aristonsjah dituduh bersubahat dengan Mat Saad dalam melakukan perbuatan yang membawa kepada kematian Hasleza, 26.

Sabarudin dan Manimaran pula dibicarakan atas tuduhan asal membunuh Hasleza mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang dibacakan dengan Seksyen 34 kanun yang sama. Jika disabitkan kesalahan ia memperuntukkan hukuman gantung sampai mati.

Rahim dan Tengku Aristonsjah pula dituduh bersubahat dengan Mat Saad, Sabarudin dan Manimaran dalam melakukan pembunuhan itu dan dituduh mengikut Seksyen 109 Kanun Keseksaan dan Seksyen 302 kanun yang sama.

Dalam penghakimannya, Hakim Datuk Mohd. Noor Abdullah berkata, pihak pembela telah gagal menimbulkan keraguan yang munasabah terhadap kes pendakwa sepanjang perbicaraan dan ketika memberi keterangan membela diri.

``Kesimpulan saya ialah percakapan Mat Saad (melalui telefon pada 6 Oktober 2002) adalah benar dan versi Rahim adalah bohong, direka-reka dan telah diubahsuai. Ia tidak munasabah, tak mungkin benar dan tidak menimbulkan keraguan yang munasabah,'' katanya.

Menurutnya, adalah tidak munasabah kerja santau seperti yang dikatakan oleh Rahim dan Tengku Aristonsjah dibincangkan oleh Mat Saad sedangkan pada ketika itu, dia telah menculik Hasleza dan melarikannya dengan kereta yang dipandu oleh Sabarudin.

Katanya, bagaimanapun, berdasarkan keterangan dan bukti yang dikemukakan, mahkamah mendapati tertuduh telah melakukan perbuatan jenayah iaitu menyebabkan kematian Hasleza.

``Sabarudin dan Manimaran, mahkamah dapati kamu bersalah menyebabkan kematian Hasleza mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan, serupa dengan tuduhan pindaan yang ditawarkan kepada Mat Saad. Rahim dan Tengku Aristonsjah, kamu berdua didapati bersalah bersubahat dengan Mat Saad, bukan dengan Sabarudin dan Manimaran dalam melakukan perbuatan ini dan saya sabitkan kesemua kamu dengan tuduhan menyebabkan kematian mengikut Seksyen 304 Kanun Keseksaan,'' jelasnya.
Setelah mendengar rayuan untuk meringankan hukuman penjara daripada peguam-peguam tertuduh, Mohd. Noor berkata, beliau perlu bertegas dalam memutuskan hukuman demi mencapai maksud kepentingan awam.

Katanya, selain itu, hukuman yang diputuskan perlu menjadi pengajaran untuk menghindarkan orang lain daripada melakukan kesalahan yang sama.

``Hukuman sukar dibeza-bezakan, kalau menghukum ikut peranan seperti yang dihujahkan oleh peguam, maka ia tidak mencapai keadilan kerana setiap tertuduh menyumbang kepada kematian Hasleza,'' katanya.

Mohd. Noor yang membacakan penghakiman bertulis hampir tiga jam berkata, perbuatan Sabarudin dan Manimaran yang mencampakkan Hasleza dari atas jambatan bersama-sama Mat Saad adalah satu perbuatan yang kejam.

Katanya, tidak kira sama ada pada ketika itu Hasleza masih bernyawa atau telah mati, tidak dapat dinafikan lagi bahawa perbuatan mencampak itu adalah kejam.

``Hati apakah ini yang tidak ada belas kasihan melihat keadaan Hasleza yang terkapai-terkapai setelah ditampar, dicekup dan ditetak? Ini mesti perbuatan kejam,'' tegasnya.

Ketika Mohd. Noor melafazkan hukuman penjara 20 tahun, galeri awam yang penuh sesak dengan ahli keluarga dan saudara mara keempat-empat tertuduh hingar-bingar dengan suara tangisan sehingga polis terpaksa meminta mereka diam.
Sabarudin, Manimaran, Rahim dan Tengku Aristonsjah yang duduk di kandang salah juga dilihat menitiskan air mata apabila mendengar hukuman yang diputuskan terhadapnya.

Isteri Tengku Aristonsjah, Jarina Mat Yusof yang hadir bersama tiga orang anak lelakinya, nampak terkejut dan hiba serta gagal mengawal perasaannya sehingga terpaksa ditenteramkan oleh iparnya yang turut berada dalam mahkamah. Prosiding mahkamah hari ini menarik perhatian orang ramai selain ahli keluarga, saudara mara dan orang kampung tertuduh, menyebabkan galeri awam sesak malah separuh daripadanya terpaksa berdiri sehingga sidang mahkamah selesai.

Menurut fakta, Hasleza telah diculik daripada keretanya di Taman Pinji Perdana, Ipoh pada 6 Oktober tahun lalu dan mayatnya ditemui di bawah jambatan di KM63, Jalan Sumpitan, dekat kawasan air terjun Sungai Ibol, lima hari selepas itu.
Perbicaraan kes bunuh itu yang berlarutan selama 41 hari amat menarik perhatian orang awam; keempat-empat tertuduh dipanggil membela diri setelah mahkamah mendengar keterangan 55 saksi pihak pendakwa dan meneliti lebih 100 bahan bukti.

Pihak pembela telah mengemukakan lapan orang saksi termasuk madu Hasleza iaitu isteri pertama Raja Di-Hilir Perak, Raja Nor Mahani Raja Shahar Shah yang memberi keterangan sebagai saksi memihak anak saudaranya, Tengku Aristonsjah.
Sementara itu, peguam Datuk Muhammad Shafee Abdullah memfailkan serta merta notis rayuan bagi sabitan dan hukuman terhadap anak guamnya, Tengku Aristonsjah ke Mahkamah Rayuan.

Beliau turut memfailkan notis rayuan bagi pihak peguam tertuduh keempat, Gurbachan Singh yang juga merayu terhadap sabitan dan hukuman anak guamnya, Rahim.
Peguam A. Tanasekharan dan N. Ahilan juga akan memfailkan notis rayuan bagi merayu sabitan dan hukuman terhadap Sabarudin dan Manimaran dalam tempoh 14 hari.
2 bebas tuduhan subahat sebab kematian Hasleza

PUTRAJAYA 17 Ogos ?Bekas Bentara Istana Raja Di-Hilir Perak, Tengku Aristonsjah Tengku Mohd. Ansary dan bomoh, Rahim Ismail hari ini dibebaskan daripada tuduhan bersubahat menyebabkan kematian isteri kedua majikannya, Hasleza Ishak, setelah Mahkamah Persekutuan membenarkan rayuan mereka.
Bagaimanapun, rayuan tukang kayu, Sabarudin Non dan nelayan, J. Manimaran terhadap sabitan menyebabkan kematian Hasleza, empat tahun lalu, ditolak oleh mahkamah itu tetapi hukuman penjara 20 tahun yang dijatuhkan terhadap mereka dikurangkan kepada 14 tahun

No comments: