Sunday, July 5, 2009

IKan Pekasam Goreng pung Sodap


Sedap betul makan ikan pekasam ni dengan nasi pun sedap..dekat tempat aku panggil ikan budu, aku memang cukup gemar ikan pekasam ni boleh jugak makan dengan dengan pulut yang ditabur nyior tu , dekat kampung berhampiran aku ada jugak yang membuat dan menjual ikan pekasam ni, tapi kalau nak beli banyak boleh beli R&R Sebelah Kampung Kelantan. Murah dan banyak pilihan dan kalau kat kuala Lumpur boleh la cari dekat pasar Chow Kit atau dekat kedai runcit Acheh
BAHAN-BAHAN :
2 ekor ikan pekasam
1 bji bawang besar
3 biji cili kering
CARA MEMASAK :
Potong bawang besar dan cili kering.Panas kan minyak dan goreng ikan pekasam dahulu sampai masak dan angkat ikan pekasam ni. Buang sedikit minyak ikan ini dan terus masukkan bawang besar dan cili kering , goreng sampai bawang menjadi layu .Angkat bawang dan cili serta terus taburkan ke atas ikan pekasam yang sudah di goreng terdahulu tadi. Dah pun siap hmmm sedap....sehingga menjilat jari

3 comments:

-| auM Chak |- said...

my favourite aum chak ni...
huhuhu...tak tgk org dah kalo makan ikan perkasam goreng ni...perghhhhhhhhhhhhhh!!!

hang nadim said...

dekat sebelah kampung kelantan sebelum sampai lenggong ada dijual tepi jalan tuu

-| auM Chak |- said...

adoiiii jenuh nk bygkan yg mn satu kg kelantan
baru 2 kali ke gerik perak ni...
huhuhu.......sblm sampai lenggong ye