Sunday, November 1, 2009

Lelaki & sperma tak relevan


Benarkah sperma tidak lagi perlu untuk mendapatkan zuriat pada masa depan?

TEORINYA - sel stem atau sel induk daripada sumsum tulang wanita diperoleh dan diaktifkan menjadi sel embrio sebelum dimasukkan ke dalam karung telur untuk mengandungkan DNA 100 peratus sel induk.

Bayangkan, jika teori yang dikatakan sudah terbukti melalui ujian terhadap tikus di makmal ini dilakukan pula ke atas manusia atau wanita? Apa agaknya reaksi atau perdebatan di semua peringkat - termasuk kemanusiaan dan pihak berkuasa agama apabila proses pembiakan manusia mampu dilakukan dalam bilik makmal dengan mengetepikan sperma lelaki?

Apakah sudah tidak relevan lagi sperma lelaki hingga perlu dicari alternatif lain melalui bagi mendapatkan zuriat?

Biarpun penemuan baru itu dikatakan merintis usaha menangani masalah kemandulan, namun jika dilihat, langkah itu meminggirkan lelaki serta membuka prospek kelahiran bayi secara tiruan bukannya semula jadi.

Malah, pengkritik antarabangsa turut memberi amaran perkembangan terbaru itu boleh mencetuskan kontroversi seolah-olah mengetepikan fungsi sperma lelaki.

Julai lalu, akhbar tempatan melaporkan saintis di Britain mendakwa berjaya menghasilkan sperma manusia daripada sel tunjang tapi pakar lain mempertikaikannya.

Penyelidik di Universiti Newcastle dan Institut Sel Tunjang NorthEast England dilaporkan berkata, mereka menggunakan teknik baru untuk menghasilkan sel sperma daripada sel tunjang janin. Sel tunjang mempunyai potensi untuk menjadi apa juga sel di dalam tubuh.

Ketua penyelidik Newcastle, Karim Nayernia, dilaporkan berkata, teknik itu akan membolehkan penyelidik mengkaji bagaimana sperma berkembang dan kemungkinan boleh membantu dalam merawat lelaki mandul. Hasil penyelidikan itu diterbitkan dalam jurnal Stem Cells and Development.

INFO:
Secara purata kira-kira 100 juta sperma terkandung dalam setiap ejakulasi lelaki.


Saiz buah zakar mempengaruhi bilangan sperma dan saiz melebihi 12 ml dianggarkan isi padu buah zakar yang sihat dan kurang dari itu mungkin menghasilkan kurang atau tiada sperma.


Kandungan sperma dalam air mani ialah antara dua hingga lima peratus. Sebilangan besar isi padu air mani ialah cecair dari pundi prostat (60 hingga 70 peratus) dan yang selebihnya dari pundi seminal, pundi cowpers dan pepundi dalam salur kencing selain cecair dari pundi epididimis.


Perokok tegar lebih berisiko mempunyai masalah bilangan sperma yang kurang dan peratus sperma yang bergerak juga kurang serta perlahan atau lambat.


Air mani keluar secara memancut apabila lelaki mencapai klimaks. Keadaan itu berlaku akibat proses percetusan sistem pancutan atau ejaculatory system.


Jika ejakulasi berlaku berulang kali, ejakulasi seterusnya menyebabkan pengeluaran air mani tidak lagi memancut. Air mani hanya meleleh walaupun lelaki itu muda.


Berhenti merokok dapat mengubah komposisi ini. Ubat yang meningkatkan hormon testosteron mungkin dapat menambah bilangan sperma, tetapi sebaik-baiknya diambil bagi tempoh sekurang-kurangnya tiga bulan.


Dalam hubungan seks, air mani diejakulasi ke hujung faraj. Sperma perlu berenang dari dalam faraj menembusi serviks (pintu rahim), merentasi ruang dalaman rahim menuju ke tiub falopio kanan dan kiri serta penghujung tiub ini untuk bertemu dengan ovum (jika ada) untuk membolehkan persenyawaan berlaku.


Kemungkinan kehamilan kembar lazimnya berlaku dengan pengambilan ubat kesuburan (jika wanita menghasilkan lebih daripada satu telur).

3 comments:

jijah montel said...

things happen for a reason.. kalau tuhan izinkan.. jadilah ia..

saintis memang gila kan? mintak2 penemuan ini membawa kepada kebaikan.. mcm klon dulu.. dibantah habis.. tapi sekarang dgn klon.. kita boleh pulihara balik alam sekitar kita..

Sayap Biru said...

habish la lelaki kan ...

erm.. perkara gini tak le dibiarkan .. akan membanyakkan & menggalakkan .. hubungan sejenis plak nanti

manusia-manusia (geleng paler)
dengan izin Allah ia menjadi ..tapi pasti ada pengajaran di seblaiknya

hang nadim said...

n.A.t > bila aku pikir-pikir tak masuk akal pulak, betul ke penemuaan mereka ni...buleh mereng ohhh mcm ni

cik jijah> saya berpendapat mungkin akan membawa kemusnahan....muskil mcmner pulak boleh jadi sperm pulak....